Google Mijn Bedrijf, hoe werkt het en hoe zet je het in?

 

Google Mijn Bedrijf is een gratis bedrijfspagina op Google. Via dit gratis bedrijfsprofiel nemen klanten en prospects makkelijker contact met je op en is dus onderdeel van de Customer Journey! Met een Google Mijn Bedrijf pagina val je enorm op. Daarnaast ben je beter en sneller vindbaar in de zoekresultaten van de Google zoekmachine.

Social+Monday+voor+social+media+trainingen+in+regio+%27s-hertogenbosch+begin+van+de+Hinthamerstraat.jpg

Waarom is Google Mijn Bedrijf belangrijk?

Het belang van een Google Mijn Bedrijfspagina (GMB) is om sneller en beter gevonden te worden. Maar er zijn nog meer redenen die belangrijk zijn. Met een Google Mijn Bedrijf profiel, trek je de aandacht van de kijker, het is onderdeel van de Customer Journey, de klantreis! Je kunt je bedrijfsprofiel promoten op Google Zoeken en Google Maps. Je kunt updates van je bedrijfsprofiel posten en bekijken hoe kijkers interactie hebben. Met een GMB profiel, geeft Google voorrang aan plaatselijke zoekopdrachten omdat Google begrijpt waar jouw klant is en wat zij/hij zoekt.

Wanneer kijkers jouw bedrijfsnaam Googelen, dan verschijnt je Google Mijn Bedrijf profiel op desktop rechts in beeld, in een gekaderd blok. Hoe meer je je GMB pagina vult, hoe groter het gekaderd blok is. Kijkers zien dit blok als een extra bevestiging van hetgeen waar zij naar op zoek zijn. Je begrijpt dat je op deze manier extreem zichtbaar bent met je bedrijfspagina. Daarnaast neemt Google de informatie die jij stopt in GMB, mee in de zoekresultaten.

De weergave wanneer mensen Googelen op ‘Social Monday’, met rechts de GMB pagina in beeld.

De weergave wanneer mensen Googelen op ‘Social Monday’, met rechts de GMB pagina in beeld.

Wat plaats je in je Google Mijn Bedrijf pagina?

In je Google Mijn Bedrijf pagina plaats je alle informatie die nodig is om het voor de kijker, je klant, je prospect zo duidelijk, makkelijk en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Onderstaand tref je een opsomming van de mogelijkheden. Een aantal van deze mogelijkheden staan verderop in de blog uitgelegd.

  • adresgegevens en openingstijden

  • website

  • unieke GMB-URL

  • berichten en evenementen plaatsen

  • je aanbod: product of dienst

  • omschrijving van je bedrijf

  • foto’s en video’s

  • reviews

NB: vul alle gegevens in, vul je profiel met foto’s, video’s, producten en informatie. Je ziet dan dat je GMB blok in het rechter scherm een grote weergave krijgt, maak het dus ook visueel aantrekkelijk. Scrollen bezoekers aan de linkerzijde door de zoekresultaten van Google, dan blijft je kader rechts in beeld langer zichtbaar wanneer je het volledig hebt ingevuld. Daardoor is de verleiding voor de kijker erg groot om op jouw GMB pagina te klikken.

Hoe maak je een profiel aan op Google Mijn Bedrijf?

Je maakt op Google Mijn Bedrijf, een profiel aan via deze link. Vul vervolgens al je gegevens in en verifieer je account. Het kan zijn dat je al een GMB pagina hebt, maar dat dit profiel nog niet door jou geverifieerd is. Google weet al op basis van een aantal gegevens, dat jouw bedrijf gevestigd is op een bepaalde locatie. Zie jij je GMB profiel al staan op Google, verifieer het via de link die daar bij staat en vul vervolgens alle gegevens in. De verificatie is nodig omdat Google er zeker van wil zijn dat jij de eigenaar bent en dus dit gratis profiel mag beheren. De verificatie kan per post of per sms, dat zie je zodra je je account hebt aangemaakt. Download daarna de handige Google Mijn Bedrijf App in de App Store of de Google Play Store.

Claim je unieke URL op Google Mijn Bedrijf

Claim je unieke Google Mijn Bedrijf URL

Heb je je Google Mijn Bedrijf geverifieerd, claim dan direct jouw unieke URL. Dat doe je als volgt: >ga op desktop naar je GMB account >informatie >korte naam van profiel
Deze URL is uniek, wordt maar eenmalig gegeven, dus denk er goed over na wat je hier plaatst. Je kunt het overigens nog wel wijzigen, maar ook dan weer geldt dat het een unieke URL is. Met jouw unieke URL ben je beter en sneller vindbaar in de zoekresultaten van Google.

Kun je ook een GMB profiel maken wanneer je geen stenen winkel hebt?

Ja, je kunt een GMB profiel maken wanneer je geen stenen winkel hebt. Heb je bijvoorbeeld een webshop, werk je vanuit huis, of geef je online trainingen, ook dan kun je een Google Mijn Bedrijfspagina maken. Social Monday heeft ook geen stenen winkel, wanneer je mijn bedrijf Social Monday Googelt, dan ziet dat er zo uit. Je kunt je bedrijfsgegevens dan vermelden met of zonder fysiek adres. Je kunt zelfs een servicegebied aangeven, bijvoorbeeld Nederland, regio, Europa, etc. Dat pas je hier aan: >ga op desktop naar je GMB account >informatie >bedrijfslocatie/servicegebied

Heb je een servicegebied ingevuld, en dat je dus niet vanuit huis levert, dan kun je daarna de foto van je huis verwijderen, vooral van toepassing op ZZP’rs die vanuit huis werken. Google maakt standaard een foto van je huis omdat je bedrijf daaraan gekoppeld is, Google ziet namelijk niet op de foto of het om een winkel gaat, of om een privé/zakelijk gebouw. Soms kan de verwerking van deze aanpassing enkele dagen duren.

Link regelmatig in een bericht naar je website voor betere resultaten

Welke gegevens vul ik in bij Google Mijn Bedrijf?

Vul je gegevens zo compleet mogelijk in bij je Google Mijn Bedrijf profiel. Vul hier gegevens in zoals; locatie, servicegebied, openingstijden, telefoonnummer, website, afspraken URL, je producten, je service, openingsdatum en een korte omschrijving van je bedrijf in 750 tekens. Dat doe je als volgt: >ga op desktop naar je GMB account >informatie

Hoe kun je met Google Mijn Bedrijf meer klanten bereiken?

Via Google Mijn Bedrijf bereik je meer klanten wanneer je de klant goed informeert en vertelt wat jij voor hen kunt betekenen. Welke locatie ben je gevestigd, zodat klanten direct via Google Maps de weg naar jou vinden. Wat zijn je openingstijden, plaats hier ook speciale openingstijden zoals zon- en feestdagen. Laat je productaanbod of dienstenaanbod zien in een overzichtelijke galerij. Heb je hulp nodig met de Customer Journey, ik help je graag, via deze link lees je hoe we dat samen strategisch aanpakken.

Rechts zie je het productaanbod in de Google Mijn Bedrijf pagina

Rechts zie je het productaanbod in de Google Mijn Bedrijf pagina

Reviews op Google zijn belangrijk voor de sociale bewijskracht

Sociale bewijskracht met onmisbare reviews

Met reviews op Google Mijn Bedrijf, maak jij gebruik van de sociale bewijskracht. Oprechte reviews zijn belangrijk om geloofwaardig te zijn. Mensen geloven nu eenmaal sneller de ervaringen en bevindingen van anderen, dan van de bedrijven zelf. Laat je klanten zien dat zij belangrijk voor jou zijn, door altijd op een review te reageren. Daarmee laat je zien dat jij jouw klanten zeer serieus neemt want mensen doen zaken met mensen. Een perfecte manier om de interactie aan te gaan.

Reviews zijn belangrijk voor de sociale bewijskracht en de vindbaarheid in de Google zoekmachine.

Reviews zijn belangrijk voor de sociale bewijskracht en de vindbaarheid in de Google zoekmachine.

Hoe krijg je meer reviews op Google?

Meer reviews op Google krijg je met de review-link die je rechtstreeks naar je klant stuurt. Wanneer je de review-link per mail stuurt naar de klant, dan maak je het de klant nóg makkelijker om voor jou een review in te vullen. Met 1 klik vult de klant de review voor jou in en zo bouw je de online sociale bewijskracht verder uit.
Deze handige link tref je op de homepage van je GMB pagina, wanneer jij bent ingelogd. Vervolgens kopieer je die link en plaats je deze bijvoorbeeld in een mailbericht. Je kunt de link natuurlijk ook sturen per WhatsApp, of via Messenger, dat is afhankelijk van jouw communicatiekanaal. Via onderstaande afbeelding zie je, waar je deze review-link op je homepage vindt.

Heb je vragen aan Google, bijvoorbeeld m.b.t. fake reviews, via deze link neem je contact op met Google Mijn Bedrijf Help Support.

De reviewlink op je GMB pagina, kopieer deze en stuur naar je klant.

De reviewlink op je GMB pagina, kopieer deze en stuur naar je klant.

Hoe plaats je berichten, evenementen en producten in Google Mijn Bedrijf?

Plaats berichten (posts), evenementen en producten in je GMB profiel om onder de aandacht van je kijker te blijven. Het plaatsen van berichten en evenementen doe je als volgt: >ga op desktop naar je GMB account >posts >update toevoegen
Vervolgens kom je in een scherm terecht met bovenin een takenbalk en de volgende opties: aanbieding, nieuw, evenement, product.

Ben je op social media actief, dan kun je jouw berichten dus ook hier plaatsen! Daardoor zien bezoekers jouw berichten in Google, zonder naar je website, of naar je social media kanalen te gaan! Extra exposure en een interessante ‘tussenstap’ in de Customer Journey!

Plaats berichten in de Google Mijn Bedrijf pagina en voeg een button toe: ‘Meer Informatie’

Plaats berichten in de Google Mijn Bedrijf pagina en voeg een button toe: ‘Meer Informatie’

Maak een keus wat je wilt plaatsen en zorg dat je er foto’s bij plaats die rechtenvrij zijn. Ik raad je aan om consistent berichten te plaatsen zodat je Google voed en hiermee je zichtbaarheid vergroot. Onderaan je bericht voeg je een Call To Action button toe.

Plaats berichten in Google Mijn Bedrijf voor meer zichtbaarheid en bekendheid

Verwerk in je berichten de zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Google indexeert namelijk ook deze berichten en daarmee verschijn jij dus beter in de zoekresultaten. Je bericht (je post) verschijnt na plaatsing in je GMB pagina. Kijkers zien je bericht onderaan in het GMB-kader aan de rechterzijde. Daar kunnen zij d.m.v. een pijltje door al je berichten klikken en scrollen.

Het plaatsen van een product of dienst doe je zo: >ga op desktop naar je GMB account >ga in de linker takenbalk naar Producten >voeg je producten of diensten vervolgens toe.

Plaats producten in je Google Mijn Bedrijf pagina en vergeet niet je gratis download als product te plaatsen.

Plaats producten in je Google Mijn Bedrijf pagina en vergeet niet je gratis download als product te plaatsen.

Waar lees ik de statistieken van Google Mijn Bedrijf?

De statistieken van je Google Mijn Bedrijf profiel lees je makkelijk en snel vanuit de app of via desktop. Hier zie je precies hoeveel bezoekers er zijn geweest en welke actie zij ondernomen hebben. Je ziet in een grafiek welke bezoekers er rechtstreeks of via een zoekopdracht jou gevonden hebben en je krijgt inzage in de zichtbaarheid van je foto’s.

NB: bewerkingen worden beoordeeld op kwaliteit, het duurt tot ongeveer drie dagen voordat deze worden gepubliceerd.

 

Social Monday Mieke Langenhuizen

Je las een blog van Social Monday

Interesse in een social media training? Neem contact op voor de mogelijkheden en stuur een mail naar info@socialmonday.nl.

 
Mieke Langenhuizen