Hoe zet je je bedrijfspagina in op LinkedIn?
Je LinkedIn bedrijfspagina, oftewel companypage, inzetten doe je het beste door het plaatsen van afwisselende berichten. Plaats berichten met goede content, geef tips, plaats persberichten, funcontent, bedrijfsnieuws, en zeker niet te vergeten een kijkje achter de schermen. Een kijkje achter de schermen maakt het ‘social’, het geeft jouw bedrijf een gezicht. Hierdoor stijgt het interactiepercentage van je bedrijfspagina aanzienlijk!
Hoe maak je een LinkedIn bedrijfspagina?
Een LinkedIn bedrijfspagina maak je aan door op desktop in je profiel bovenin op ‘werk’ te klikken. Daarna klik je op ‘bedrijfspagina maken’. Vul alle velden zo goed mogelijk in. Je voegt een tagline toe zodat meteen duidelijk is wat je bedrijf doet e/o waar jij jouw doelgroep mee helpt. Het is zelfs mogelijk om een extra call to action button toe te voegen. Deze button kan dan vanaf je bedrijfspagina naar je website leiden.
Welke gegevens zet je in de LinkedIn bedrijfspagina?
duidelijke omslagfoto
bedrijfslogo als profielfoto
tagline als omschrijving
info inhoud over het bedrijf
call to action button
Wat werkt het beste op de LinkedIn bedrijfspagina?
Op de LinkedIn bedrijfspagina werken sociale berichten het beste. Berichten die sociaal en betrokken zijn. Maak een gezonde mix tussen sociale berichten, een kijkje achter de schermen, kennisdeling, bedrijfsnieuws, product lancering, evenementen. Een mix tussen serieuze content en fun content.
Wat werkt er niet op de LinkedIn bedrijfspagina?
Wat niet werkt op de LinkedIn bedrijfspagina zijn continue berichten waar je een link in plaatst naar bijvoorbeeld je website. LinkedIn wil namelijk graag dat kijkers op het LinkedIn platform blijven, dit heeft dus invloed op je bereik. Wat ook niet werkt zijn berichten die continue verkoop/sales gerelateerd zijn want dat voelt als reclame. Kijk ook eens of LinkedIn Stories interessant is voor de bedrijfspagina, via deze link lees je meer over LInkedIn Stories. LinkedIn Stories zijn zowel met een persoonlijk profiel als met de Bedrijfspagina te plaatsen.
Berichten met mensen in beeld doen het erg goed op de LinkedIn bedrijfspagina
Plaats je foto en video op de LinkedIn bedrijfspagina?
Ja, plaats zeker foto en video op de LinkedIn bedrijfspagina, want dit geeft een groot bereik en maakt het sociaal. Wat erg goed werkt zijn berichten met een foto of video waar mensen (!) op staan, bijvoorbeeld medewerkers, leveranciers, ondernemers of klanten. Tag deze mensen in je bericht en voeg 3 tot 5 relevante hashtags toe. De getagde personen krijgen een melding van deze tag en zo krijgt je companypage-bericht een groot bereik. Mensen doen zaken met mensen en zijn daarom erg geïnteresseerd in hoe het er op de werkvloer aan toegaat. Reageer ook altijd terug wanneer LinkedInners een reactie plaatsen op je companybericht. Dit geeft interactie, je neemt de lezer serieus en het is wel zo aardig. Zet je LinkedIn companypage op deze manier strategisch en menselijk in.
ZZP’r, wel of geen bedrijfspagina?
Ben je ZZP’r dan raad ik je aan om wel een bedrijfspagina te hebben op LinkedIn. Maak deze zelf aan want anders ‘doet LinkedIn dat voor je’ wanneer je n.a.v. je ‘huidige werk’ dit niet correct plaatst bij werkervaring. Als ZZP’r wissel je je content bijvoorbeeld af tussen je persoonlijke profiel en je companypage. Op deze manier komt jouw bedrijfsnaam toch onder de aandacht op de LinkedIn tijdlijn.
Zoals ik zei, raad ik je aan om wel altijd een bedrijfspagina te hebben op LinkedIn, maar er is nóg een reden om dit te doen. Want wanneer mensen jouw pagina taggen, dan moet er natuurlijk wel ‘iets’ te zien zijn op jouw bedrijfspagina (en dus geen grijze pagina). Dat anderen jouw bedrijfspagina taggen, heb jij namelijk zelf niet in de hand. Laat dus ook een goede eerste indruk achter met je bedrijfspagina en professionaliseer deze.
Vervolgens heb je ook nog de mogelijkheid om de bedrijfspagina juist niet actief in te zetten, maar dan is deze in ieder geval wel professioneel ingericht (soort visitekaartje). Plaats in het info gedeelte dan bijvoorbeeld de tekst: ‘deze pagina is niet actief, link s.v.p. met mij via mijn persoonlijke profiel’.
reageren als bedrijfspagina doe je via de community hashtags
Reageren als bedrijfspagina, hoe doe je dat?
Als bedrijfspagina kun je ook reageren op verschillende berichten van anderen. Voeg hiervoor maximaal 3 hashtags toe aan je bedrijfspagina, je community-hashtags. Je pagina kan content markeren als interessant, becommentariëren en opnieuw delen in de feeds voor deze hashtags. Deze drie hashtags voeg je op je bedrijfspagina toe onder het kopje ‘Community-hashtags’.
Om te reageren met je bedrijfspagina ga je op één van je communityhashtag staan, Nu kom je in de tijdlijn van deze specifieke hashtag terecht. Vervolgens kun jij als pagina op de berichten in deze tijdlijn, reageren.
Je volgt de LinkedIn companypage van Social Monday via deze link voor extra voorbeelden.
Medewerkers zijn sterke ambassadeurs voor de LinkedIn bedrijfspagina en creëren een extra groot bereik
Hoe meet je de interactie van de LinkedIn Bedrijfspagina?
De interactie op je bedrijfspagina (en dat van je concurrent), lees je in een handig overzicht in LinkedIn. Ga hiervoor naar je companypage en klik onder je omslagfoto op je volgers. Scrol naar beneden en je ziet een overzicht van verschillende bedrijven om in de gaten te houden. Bekijk hier hoe jouw volgers en updates zich verhouden tot die van vergelijkbare bedrijven. Je ziet dus ook dat er bedrijven zijn met heel veel volgers, en totaal geen interactie…
Kun je LinkedIn pagina berichten inplannen met een inplantool?
Het is nog niet mogelijk om rechtstreeks vanuit de bedrijfspagina berichten in te plannen. Vanaf november 2022 rolt LinkedIn een eigen inplantool uit voor profielen. Mocht je toch willen werken met een externe inplantool, dan geeft LinkedIn zelf er de voorkeur aan om met Hootsuite te werken. Via deze link lees je meer over de inplantool waar LinkedIn de voorkeur aan geeft. Met een inplantool zet je vooraf je berichten op datum en tijd klaar waarmee vervolgens de berichten automatisch worden geplaatst op de ingeplande datum.
TIP!
Interesse in een LinkedIn training? Neem contact op voor de mogelijkheden!
Starten met je LinkedIn Bedrijfspagina? Zorg ervoor dat je eerst een professioneel ingerichte Bedrijfspagina hebt. Een professioneel ingerichte Bedrijfspagina is het fundament voor zakelijk succes!