3 tips voor een professioneel LinkedIn profiel
LinkedIn is HET zakelijke social media kanaal waar je als ondernemer niet mag ontbreken. Waar ondernemers voorheen succes hadden met de pushstrategie, kom je daar nu niet meer mee weg. Sterker nog, je doelgroep zit niet te wachten op het zoveelste verkooppraatje. Stop dus met verkopen en start met het creëren van online vertrouwen. Oftewel; stop met verkopen en start met verleiden! Ik geef je drie tips waar je direct mee aan de slag kunt.
Start altijd met een stevig fundament
Start met een professioneel LinkedIn profiel, want een professioneel LinkedIn profiel is het fundament voor zakelijk succes! Die basis moet goed zijn, daar moet zoveel vertrouwen en geloofwaardigheid van uitstralen dat het voor je volgers ‘veilig’ is, dat het voor je volgers en connecties bevestigt waar zij naar op zoek zijn. Hoe sneller dit duidelijk is, hoe meer je de kans verhoogt dat je doelgroep contact met je opneemt.
Dit vertrouwen bereik je niet met stockfoto’s, van die typische foto’s waarvan je ziet dat ze in scene zijn gezet. Van die foto’s die je gratis kunt downloaden en velen met jou. Nee, zorg dat je zelf zichtbaar bent op je foto’s want mensen doen zaken met mensen. Daarmee trek je de aandacht en kom je geloofwaardig en professioneel over.
Uiteraard is je profielfoto duidelijk, daar sta je zelf op, plaats daar geen logo. De omslagfoto oftewel de achtergrondfoto, daar kun je creatief mee zijn. Al je naar mijn omslagfoto kijkt, dan heb ik gekozen voor een foto waarop ik tijdens een event over social media spreek. Rechts in de omslagfoto zie je een Call To Action staan, ‘download de checklist op mijn website’. In de balk in de omslagfoto zie je mijn contactgegevens staan, zo kunnen mensen mij snel bereiken.
een professioneel linkedin profiel is het fundament voor zakelijk succes
Contactgegevens zijn onmisbaar
Contactgegevens op je LinkedIn profiel zijn onmisbaar voor zakelijk succes. Laat je doelgroep niet zoeken naar jouw contactgegevens. Online hebben mensen maar weinig geduld, ongeveer 1 a 2 seconden en ze zijn weer weg. Dit herken je vast ook bij jezelf, als je te lang moet zoeken naar gegevens, hup, een swipe en je bent weg. Moet een klant moeite doen om je contactgegevens te vinden, dan haakt deze bezoeker af. Dat is een gemiste kans want je wilt natuurlijk dat een klant snel je telefoonnummer of mailadres vindt.
Er zijn echt ongelooflijk veel ondernemers die dit onderdeel gewoon niet ingevuld hebben! Op je LinkedIn Profiel staat notabene dit onderdeel dat daar speciaal voor bedoeld is. Dat speciale onderdeel ziet er dan zo uit, zoals op bovenstaande afbeelding.
Maar… alleen dit onderdeel invullen is niet genoeg, je zult meer contactmogelijkheden moeten aanbieden, op meerdere locaties op je profiel, bijvoorbeeld in het Infogedeelte, zie verderop in dit artikel.
stop met verkopen, start met verleiden
Het infogedeelte ontbreekt
Op veel profielen ontbreekt het infogedeelte, en dat is een grote gemiste kans. LinkedIn is namelijk een zoekmachine, en scant ook alle infogedeeltes op SEO. Zijn potentiele klanten dus op zoek naar jullie expertise, dan ben jij via de tekst in je infogedeelte snel vindbaar.
Komt een LinkedInner op je profiel, dan is het voor deze persoon snel duidelijk wie jij bent, wat jij doet, wat je oplost en wat je te bieden hebt. Vergeet niet om ook hier je contactgegevens toe te voegen en werk met alinea’s en opsommingen want mensen scannen in eerste instantie tekst.
Heb je het infogedeelte nog niet op je profiel staan, voeg het dan eerst toe via ‘Profielonderdelen Toevoegen’.
Tip: maak de tekst eerst in Word en sla op. Zo heb je altijd het originele exemplaar bij de hand. Kijk via deze link voor een voorbeeld (en inspiratie) op mijn LinkedIn Infogedeelte.
Focus je op de lezer
Met een professioneel ingericht profiel, focus je je op de lezer. Je hebt je focus op je doelgroep. Jouw profiel schrijf je dus niet voor jezelf maar voor je (toekomstige) klant. Praat bijvoorbeeld niet in de derde persoon, ‘Henk is een ondernemer in de ICT’, of ‘Ans is onderneemster in de bouw’. Gooi ook niet direct je product of dienst over de bühne, dat werkt niet. Je doelgroep zit niet te wachten op het zoveelste verkooppraatje, die pushstrategie werkt niet.
Wat wel werkt is de pull-strategie, daarmee geef je kennis weg en laat je met deze kennis zien dat je verstand van zaken hebt. Met het geven van kennis creëer jij online vertrouwen. Wanneer er online vertrouwen is zal de klant sneller contact met je opnemen. Bij online vertrouwen zal de lezer jou zelfs aanbevelen in zijn/haar netwerk, je creëert daarmee een sneeuwbaleffect, een hefboomeffect.