De Invloed van AI en ChatGPT op de Toekomst van MKB Bedrijven

 

In de snel ontwikkelende digitale wereld worden MKB bedrijven geconfronteerd met talloze uitdagingen en kansen. Technologische ontwikkeling, Artificial Intelligence (AI) en in het bijzonder ChatGPT en bard, een geavanceerd taalmodel. In dit artikel lees je de impact van AI en met name ChatGPT op MKB bedrijven. Ik geef voorbeelden van drie voordelen, evenals drie problemen die zich kunnen voordoen.

Verbeterde Klantenservice en Personalisatie

AI en ChatGPT maken het voor MKB bedrijven makkelijker om klanten te helpen. Ze zorgen ervoor dat klantenservice automatisch en persoonlijk kan zijn. Met ChatGPT als virtuele assistent kan je klantvragen beantwoorden, informatie geven en problemen oplossen. Dit scheelt tijd en geld, terwijl klanten snel en efficiënt geholpen worden. Via deze link lees je hoe je start met ChatGPT.

Bijvoorbeeld: Stel je voor dat je een webwinkel hebt. Je kunt de "Zendesk" tool gebruiken samen met ChatGPT om klantvragen te beantwoorden en productaanbevelingen te doen op basis van wat klanten willen en eerder hebben gekocht. Zo krijgen klanten een winkelervaring op maat en worden ze extra tevreden. Let wel op dat de tools voldoen aan de Europese AVG voorwaarden (wet op de privacy).



Verbeterde Efficiëntie en Automatisering

ChatGPT kan saaie en tijdrovende klusjes van MKB bedrijven overnemen, zodat ze beter en sneller kunnen werken. Het kan helpen bij dingen zoals het maken van rapporten, het verwerken van bestellingen en het regelen van afspraken. Hierdoor hebben ondernemers en werknemers meer tijd en energie voor belangrijke taken en slimme beslissingen.




AI transformeert de klantenservice, 24/7 ondersteuning zonder menselijke tussenkomst




Bijvoorbeeld: Stel je voor, een ondernemer met een klein restaurant. Zij kunnen de AI-tool "Chatfuel" samen met ChatGPT gebruiken om bestellingen te ontvangen en verwerken via een chat op hun website of sociale media. Zo hoeven klanten niet lang te wachten en worden bestellingen snel afgehandeld. Het restaurant kan daardoor beter en efficiënter werken. En ook hiervoor geldt, let op dat tools voldoen aan de wet op de (Europese) privacy. Een andere interessante AI tool mbt data is ChatBase, oftewel Custom ChatGPT.


Betere Besluitvorming en Concurrentievoordeel

AI en ChatGPT kunnen MKB bedrijven slimmer maken en ze helpen om betere beslissingen te nemen. Door gebruik te maken van AI-analyses kunnen bedrijven waardevolle informatie halen uit grote hoeveelheden gegevens en nieuwe trends ontdekken die ze anders misschien niet hadden gezien. Deze informatie kan gebruikt worden om slimme keuzes te maken, zoals het vinden van nieuwe kansen in de markt of het bepalen van de juiste prijzen.

 
 

Bijvoorbeeld: een marketingbureau kan de AI-tool "Brandwatch" of het Nederlandse “Coosto”, samen met ChatGPT gebruiken om te kijken wat mensen op sociale media en in klantrecensies zeggen over bepaalde producten of diensten. Op basis van die analyse kan het bureau MKB bedrijven advies geven over hoe ze hun producten en diensten kunnen verbeteren om beter aan de wensen en verwachtingen van klanten te voldoen.





AI biedt gepersonaliseerde ervaringen, en daarmee onderscheidend vermogen in de markt




Wil je gericht je doelgroep bereiken, vergeet dan nooit het menselijke aspect, namelijk het opbouwen van vertrouwen. Hoe je dat doet, lees je via deze link waarin ik je tips geef over Inbound Marketing.



Kwaliteit en Betrouwbaarheid van ChatGPT

Hoewel ChatGPT indrukwekkende prestaties levert, is het nog steeds gevoelig voor fouten en kan het verkeerde of misleidende informatie geven. Dit kan leiden tot onjuiste antwoorden of misverstanden bij klanten. Het is daarom essentieel voor MKB bedrijven om de gegenereerde inhoud zorgvuldig te controleren voordat je deze aan klanten geeft. ChatGPT heeft een gratis versie en een betaalde versie. De betaalde versie heeft meer mogelijkheden.

Voorbeeld: Een reisbureau dat ChatGPT gebruikt om reisadvies te geven, moet ervoor zorgen dat de aanbevelingen van ChatGPT correct en up-to-date zijn. Een verkeerd advies kan leiden tot ontevreden klanten en reputatieschade.

 
 



Een handige tool voor de reiswereld is “Plantrip.io”. Met slimme AI-algoritmes en data-analyse plan je voor jezelf of voor klanten persoonlijke reiservaringen en tips van minuut tot minuut. Bijvoorbeeld: info bij het zoeken naar vluchten, hotels en reisroutes die passen bij wat klanten willen, zoals hun budget, reisdata en bestemmingen.

Met ChatGPT kunnen reisbedrijven ook beter met klanten communiceren door reisadvies te geven en vragen te beantwoorden. Bijvoorbeeld het opstellen van een mail waarin de reis bevestigd wordt. Zo kunnen ze een betere klantenservice bieden en zich onderscheiden van andere reisbedrijven. Via deze link ga je naar de AI reistool Plantrip.io




Privacy en Veiligheid van Gegevens

Als je AI en ChatGPT gebruikt, moet je oppassen voor risico's rondom privacy en gegevensveiligheid. ChatGPT krijgt vaak gevoelige informatie van gebruikers. MKB bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze de juiste maatregelen nemen om klantgegevens te beschermen en ervoor zorgen dat de beveiliging op hoog niveau is. Voer niet klakkeloos vertrouwelijke gegevens in.




Gegevensprivacy en -beveiliging blijven uitdagingen bij AI-implementatie




Bijvoorbeeld: Een klein gezondheidscentrum dat ChatGPT gebruikt om medische vragen van patiënten te beantwoorden. Ze moeten voldoen aan strenge regels, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), om ervoor te zorgen dat de privacy en vertrouwelijkheid van patiëntgegevens beschermd is. Ze moeten dus extra maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat alle informatie veilig blijft. Maak daar intern schriftelijke afspraken over en start daar nu al mee. Of wat dacht je van voice cloning voor het beantwoorden van vragen, ook dat is iets waar bedrijven nu al bij stil moeten staan. Via deze link kun je met de AI tool Elevenlabs, 3 voices gratis clonen.

 

Technologische Afhankelijkheid en Kosten

Het kan behoorlijk wat geld kosten voor MKB bedrijven om AI-systemen, te implementeren en te onderhouden. En als je te afhankelijk wordt van AI en ChatGPT, kan dat zorgen voor kwetsbaarheid op technologisch gebied. Als de AI-systemen niet goed werken of als er technische mankementen zijn, kan dat voor problemen zorgen in het bedrijf en zelfs financiële verliezen met zich meebrengen.




Het is belangrijk om AI kritisch te evalueren en de menselijke inbreng te behouden om de kwaliteit en betrouwbaarheid te waarborgen




Bijvoorbeeld: Stel je voor dat er een online winkel is die erg afhankelijk is van ChatGPT voor klantenservice en het verwerken van bestellingen. Als de AI-systemen niet werken of als er technische problemen zijn, zoals een lange tijd geen internet, dan kan dat grote schade veroorzaken voor het bedrijf. Dat wil je natuurlijk voorkomen.




3 extra Toepassingen van ChatGPT voor MKB Bedrijven

Strategieën uitwerken: ChatGPT kan je helpen bij het uitwerken van bedrijfsstrategieën door ideeën en suggesties te genereren op basis van je doelen en marktonderzoek. Bijvoorbeeld, je kunt ChatGPT vragen stellen over de beste marketingkanalen om je doelgroep te bereiken.

Personeelsplanning maken: Met behulp van ChatGPT kun je personeelsplanningen opstellen, bijvoorbeeld het inplannen van werknemers voor verschillende shifts en het berekenen van de benodigde bezetting. Je kunt ChatGPT vragen om een rooster te maken dat rekening houdt met de beschikbaarheid van medewerkers en de werklast. Zie ook onderstaande afbeelding met het antwoord dat ik van ChatGPT kreeg. Via deze link ga je naar de website van ChatGPT.

Schema’s maken: ChatGPT kan je helpen bij het maken van verschillende soorten schema's. Bijvoorbeeld, je kunt ChatGPT vragen om een eenvoudig tijdschema te maken voor een evenement of om een visueel schema op te stellen voor projecttaken en deadlines. Via deze link download je de ChatGPT APP.

 
 



Tot slot

AI, zoals het taalmodel ChatGPT, kan MKB bedrijven veel voordelen bieden. Het kan hen helpen om hun klantenservice te verbeteren, sneller te werken en de concurrentie voor te blijven. Maar het heeft ook uitdagingen, zoals het waarborgen van kwaliteit, bescherming van privacy (volgens de AVG) en het voorkomen van te veel afhankelijkheid van technologie. Als je hier goed mee omgaat en AI en ChatGPT op de juiste manier gebruikt, kunnen MKB bedrijven echt profiteren van alle voordelen die deze tools bieden. Via deze link tref je een overzicht van enorm veel interessante AI tools.

NB: de AI tool Fair Animated Drawnings is erg leuk als je je business tekening wilt omzetten in een animatie.


Hulp nodig bij je LinkedIn Marketing? Neem contact op voor de mogelijkheden.

  • LinkedIn Marketing - Training en Advies

  • Spreker op Business Events

 

Je las een artikel van Social Monday

Interesse in een LinkedIn training? Neem contact op voor de mogelijkheden en stuur een mail naar info@socialmonday.nl.