LinkedIn AI tools: Boost je Profiel, Content en Carrière
LinkedIn omarmt Artificial Intelligence (AI) om gebruikers te voorzien van tools die hun profielen optimaliseren en de interactie met anderen vergemakkelijkt. LinkedIn ëxperimenteert met verschillende AI functies in diverse landen. Deze nieuwe AI-tools bieden gebruikers het verbeteren van hun profiel tot het maken van content en zelfs het ontvangen van feedback op interviewantwoorden.
1. AI voor je profiel; kopregel en info
Een overtuigend en compleet LinkedIn-profiel is essentieel voor professioneel succes op het platform. Om dit proces te vereenvoudigen, heeft LinkedIn de AI-aangedreven Powered Assistent geïntroduceerd voor Premium-leden. Deze assistent analyseert jouw profiel, opleiding en werkervaring om een aantrekkelijke kopregel (headline) en een informatieve 'about'-sectie voor je te maken.
Met de LinkedIn AI-assistent is het optimaliseren van je profiel een fluitje van een cent
Door AI te gebruiken, maakt LinkedIn het mogelijk om snel en moeiteloos een professionele uitstraling te creëren, wat vooral waardevol is voor degenen die niet bekend zijn met het opstellen van effectieve LinkedIn-profielen.
2. AI voor het maken van content posts
LinkedIn moedigt gebruikers aan om content te posten die waarde toevoegt aan hun netwerk. Voor sommigen kan het schrijven van een boeiende post een uitdaging zijn. Daarom heeft LinkedIn een AI-gedreven oplossing geïmplementeerd om het schrijfproces te vergemakkelijken. De AI-assistent helpt bij het maken van drafts voor verschillende soorten posts, zoals opinies over trends, carrière-advies, en nieuwe leermomenten.
Met behulp van deze AI-tool (en het invoeren van 30 woorden) kunnen gebruikers hun ideeën moeiteloos omzetten in een automatisch geschreven post, waardoor ze waardevolle content plaatsen voor hun netwerk. Verderop in dit artikel licht ik de nadelen uit van AI geschreven posts.
Opinie over een nieuwe trend
Advies mbt een carriere of een project
Nieuwe learnings
(Het was Nima Owji die er voor het eerst op Twitter (X) over postte, check deze link naar zijn Twitter bericht. Zie onderstaande afbeelding.)
Maar wat vinden LinkedInners nu eigenlijk zelf van deze AI tool die LinkedIn berichten voor je schrijft? Toen deze tool als BETA test werd aangekondigd door Keren Baruch (Director Of Product at LinkedIn), kreeg het bericht meer dan 300 reacties, en die waren niet allemaal positief! Ik voorzie zelfs dat mensen zullen afhaken op LinkedIn wanneer meer en meer content bestaat uit AI gegenereerde posts. Ik ben van mening dat er minstens een disclaimer bij moet staan.
Via deze link lees je de kritische comments van LinkedInners na aankondiging van deze AI tool.
Zie je het ‘toverstaf’ icoontje, dan is dat de AI powered assistent, dat icoontje kom je op steeds meer plaatsen binnen LinkedIn tegen. Via deze link lees je wat LinkedIn over de AI Post Tool zegt en krijg je antwoord op de meest gestelde vragen.
Met de LinkedIn AI-tools moeiteloos waardevolle content posten, maar hou het menselijk
3. AI voor het maken van comments
Het plaatsen van reacties (comments) op berichten van anderen, vergroot de betrokkenheid en interactie op LinkedIn. Niet iedereen voelt zich echter comfortabel bij het schrijven van reacties, vooral wanneer er verschillende meningen zijn over een onderwerp. Voor deze situaties biedt LinkedIn de AI-aangedreven comment-assistent aan. Deze assistent stelt verschillende soorten reacties voor, zoals vriendelijk, grappig, niet mee eens, of ‘een vraag stellen’. Door simpelweg op de 'toverstaf' te tikken, maken gebruikers een passende reactie en passen deze indien nodig aan voordat ze deze plaatsen.
Vriendelijk
Grappig
Niet mee eens
Vraag stellen
Lees het AI voorbeeld door, pas aan waar nodig, en klik op post. Persoonlijk ben ik minder fan van deze AI tool.
4. AI in Artikelen
LinkedIn Artikelen (Collaborative Articles) zijn vergelijkbaar met blogs op een website, voor het posten van diepgaande kennis en inzichten. Om de kwaliteit en relevantie van deze artikelen te waarborgen, begint LinkedIn met AI-aangedreven gespreksstarters, ontwikkeld in samenwerking met het LinkedIn-redactieteam. Via deze link ga je naar het overzicht van gezamenlijke artikelen.
Vervolgens ‘zoekt’ LinkedIn leden met expertise in het betreffende onderwerp op basis van hun werkervaring, vaardigheden (skills) en eerdere betrokkenheid bij het platform.
Onderstaand zie je een Collaborative Article dat op mijn tijdlijn voorbij kwam. Beth Granger heeft een reactie/aanvulling gegeven op het artikel. Vervolgens kan ik als lezer haar reactie omhoog stemmen. Hoe meer stemmen, hoe hoger de reactie onder het artikel. Beth is een LinkedIn Specialist uit New York en is door LinkedIn aangewezen als Contributor to Collaborative Articles.
Alleen deze aangewezen experts (Contributor to Collaborative Articles) krijgen de mogelijkheid om te reageren op het artikel, wat resulteert in onderbouwende en soms ook kritische reacties. Dit zorgt veelal voor hoogwaardige inhoudelijke content en is daardoor interessant voor alle gebruikers.
Ben je een Contributor, dan ontvang je van LinkedIn één of meerdere badges die op je profiel getoond worden. Beth Granger heeft 4 verschillende badges, waarvan ze zelf kiest, welke badge op haar profiel zichtbaar is. Je volgt Beth Granger via deze link. Beth en ik ontmoette elkaar in New York en het is fantastisch om via LinkedIn in contact te komen met andere LinkedIn Specialisten. Fijn ook dat ze meewerkte aan deze blog. Sinds 25 augustus ben ik als één van de eersten in Nederland, door LinkedIn geselecteerd om deel te nemen aan Collaborative Articles, het was breaking news! Via deze link lees je meer over hoe LinkedIn door AI aangedreven Artikelen ziet.
5. AI direct message schrijven aan recruiter
Werkzoekenden weten dat het contact leggen met recruiters cruciaal is om nieuwe kansen te ontdekken. Om het gemakkelijker te maken voor gebruikers om met recruiters te communiceren, heeft LinkedIn een AI-gedreven assistent geïntroduceerd die een conceptbericht opstelt voor direct messages (DM) en in-mails aan recruiters.
Deze AI assistent gebruikt informatie uit het LinkedIn-profiel van de gebruiker om een op maat gemaakt conceptbericht te maken. Hierdoor leggen gebruikers snel en efficiënt contact met recruiters en laten zij met behulp van AI een goede eerste indruk achter. Deze AI berichten kun je alleen ontvangen met een betaald recruiter abonnement.
6. AI voor functiebeschrijving (vacatures)
Het opstellen van een aantrekkelijke en nauwkeurige functiebeschrijving is van cruciaal belang voor werkgevers die op zoek zijn naar talent. LinkedIn heeft een AI-aangedreven assistent ontwikkeld om deze taak te vergemakkelijken. Deze assistent gebruikt meerdere inputparameters, zoals functietitel, locatie, bedrijf, functietype en vaardigheden, om een voorgestelde functiebeschrijving te maken. Gebruikers hebben zelfs de mogelijkheid om iemand binnen hun netwerk te selecteren met vergelijkbare vaardigheden als referentie.
Deze functie is momenteel beschikbaar voor een deel van LinkedIn-leden die LinkedIn-vacatures gebruiken in de VS, India, het VK, Canada en Australië,
Via deze link lees je meer over AI en functiebeschrijving vacature.
LinkedIn geeft aan dat zij AI de opdracht hebben gegeven om de functiebeschrijving, genderneutraal te schrijven. Echter mijn kritische punt hierbij is, dat het binnen LinkedIn nog steeds mogelijk is om in de targetting van advertenties aan te geven of je alleen mannen of vrouwen wilt targetten. In de praktijk komt het er op neer dat je dus nog steeds specifieke geslachten kunt uitsluiten van bepaalde vacatures!
Via deze link lees je de meest gestelde vragen mbt AI en functieomschrijving vacature.
7. AI feedback op video interviewantwoorden
Sollicitatiegesprekken zijn cruciale momenten in een carrière en het is van belang om goed voorbereid te zijn. LinkedIn heeft een AI-tool ontwikkeld die gebruikers in staat stelt om hun interviewvaardigheden te verbeteren. Gebruikers kunnen een video opnemen van hun antwoorden op interviewvragen en vervolgens de AI-tool inschakelen voor feedback.
Ik vind dit een zeer interessante tool, want veel mensen zijn vaak gespannen voor een gesprek en middels deze video AI tool kun je vooraf op vragen oefenen. Jezelf terug zien op video werkt echt fantastisch om een beter beeld te krijgen.
De AI-feedback kan je interviewantwoorden naar een hoger niveau tillen
De tool analyseert de video en geeft advies over tempo, woordgebruik, vulwoorden, en gevoelige zinnen. Met deze waardevolle feedback kunnen gebruikers hun interviewvaardigheden aanscherpen en zich beter voorbereiden op belangrijke gesprekken.
Je tempo, hoeveel woorden je per minuut gebruikte
Als je vulwoorden hebt gebruikt, bijvoorbeeld: "ummm"
Als je gevoelige zinnen hebt gebruikt
Beantwoord tips om je reactie te verbeteren
Voorlopig is de functie alleen beschikbaar voor leden die LinkedIn in het Engels gebruiken, en alleen via desktop. Via deze link lees je meer over de LinkedIn AI tool mbt feedback op je interviewvideo.
8. AI Grafisch Designer tool
LinkedIn test met Microsoft de Grafisch Designer tool binnenin LinkedIn, genoemd ‘Designer’. Maak een grafisch design, of een afbeelding, zonder LinkedIn te verlaten, dit is een premium tool (betaald LinkedIn Account). Je geeft de AI tool een tekstcommando (prompt) en vervolgens maakt de tool de creatie. Je kunt zelfs sjablonen toevoegen, filters, templates, quotes, visuels, stockfoto’s, eigen foto’s, unscreen background, etc.
Download daarna je design en/of post het direct op LinkedIn. Deze designtool is vergelijkbaar met Canva. Wil je alvast kennismaken, download dan de Microsoft Design tool, zodat je deze straks direct vanuit LinkedIn (geïntegreerd) kunt gebruiken zodra dit door LinkedIn uitgerold is. Probeer de LinkedIn AI designer tool alvast gratis via deze link.
De voor- en nadelen van LinkedIn's AI-tools
De AI-tools van LinkedIn bieden ongetwijfeld waardevolle voordelen voor gebruikers en maken het platform aantrekkelijker voor professionals wereldwijd. De mogelijkheid om snel en moeiteloos een aantrekkelijk LinkedIn-profiel te maken, content posts te schrijven en interactie te bevorderen met behulp van AI-assistenten, is een grote troef voor zowel beginnende als ervaren LinkedIn-gebruikers. Bovendien leveren de AI-aangedreven functies, enorme tijdswinst op.
Er zijn ook nadelen. Het feit dat sommige AI-aangedreven functies alleen beschikbaar zijn voor Premium-leden kan als een beperking worden beschouwd, waardoor niet alle gebruikers ten volle profiteren van de mogelijkheden van AI op LinkedIn. Met name leden met een smalle portemonnee worden daardoor buitengesloten. It’s all about the money…
Een ander nadeel (wat ook een voordeel kan zijn): LinkedIn ‘ziet’ of jij hun Grafisch Designer Tool gebruikt, of die van een ander. In feite kan LinkedIn daarmee dan ook het algoritme instrueren en jouw zichtbaarheid op het platform bepalen…
Nog een nadeel: het geven van AI comments is dusdanig makkelijk dat luiheid bij de leden optreedt. Je krijgt een bak aan reacties waarvan de plaatser niet eens meer de strekking weet. Daarnaast is er de kwestie van genderneutraal schrijven in functiebeschrijvingen, die mogelijk wordt beïnvloed door het behoud van geslachtstargeting bij advertenties, wat de claim van LinkedIn ondermijnt!
PS: meer bezoekers op je LinkedIn profiel? Dan is een opvallende banner op je persoonlijke profiel onmisbaar want daarmee genereer je tot 30% meer profielbezoekers. Onlangs opende ik mijn shop met LinkedIn Banners, meer via deze link.
Hulp nodig bij je LinkedIn Marketing? Neem contact op voor de mogelijkheden.
LinkedIn Marketing - Training en Advies
Spreker op Business Events