Meer bereik op LinkedIn? Zo doe je dat.
Meer bereik op LinkedIn krijg je door een aantal onderdelen goed toe te passen. Niet alleen het soort bericht dat je post is van invloed, maar ook factoren vanuit LinkedIn. Ik licht een paar tips toe waarmee je je bereik vergroot op LinkedIn. Bereik, oftewel weergaves, zijn het aantal personen dat jouw bijdrage bekeek in hun feed. Een bericht ontvangt een weergave als iemand er langs scrolt in zijn/haar feed (tijdlijn).
Voeg beeldmateriaal toe, foto/video
Voeg beeldmateriaal toe waarop mensen te zien zijn die betrekking hebben op het bericht. Hiermee vergroot jij letterlijk je zichtbaarheid, mensen zien jou en zij zien de ander op de foto. Mensen voelen zich aangetrokken tot andere mensen. Voor de kijker is het direct duidelijk over wie het gaat in jouw bericht. Afbeeldingen worden bijvoorbeeld sneller en beter onthouden dan tekst. Daardoor blijven LinkedInners langer stil staan bij je bericht, en ook dat wordt gemeten door LinkedIn. De zogenoemde dwell-time. Voeg eventueel meerdere foto’s toe zodat mensen nieuwsgierig worden en de foto’s aanklikken om beter te bekijken.
Let wel op in welke volgorde je de foto’s plaatst want de mogelijkheden zijn vanuit LinkedIn beperkt. De eerste foto toont in horizontaal formaat, terwijl de overige foto’s in ‘vierkant’ formaat staan. Plaats je twee foto’s dan komen deze naast of onder elkaar te staan. Plaats dus eerst je foto’s en voeg dan pas tekst toe. Zijn je foto’s genummerd, dan plaatst LinkedIn die nummers op volgorde, je kunt daar helaas niet in schuiven (of je hernoemt je foto’s).
Vermeld anderen in je bericht
Anderen in je bericht vermelden zorgt voor een groter bereik. Het vermelden van anderen doe je m.b.v. het apenstaartje @. Door voorafgaand aan de naam een apenstaartje te gebruiken, popt de naam van die persoon op en kleurt daarna blauw. Vervolgens krijgt die persoon een notificatie dat hij/zij vermeld is in jouw bericht.
meer bereik krijg je door anderen te vermelden en door anderen te taggen
Met vermeldingen neemt het aantal likes, reacties en vertoningen van jouw bericht toe. Heb je een foto toegevoegd aan een bericht, dan kun je los van de vermelding, ook nog personen in de foto taggen. Vermelden doe je dus in de tekst, taggen doe je in de foto. Bij zowel vermelden als taggen, ontvangen desbetreffende personen een notificatie. Op onderstaande afbeelding zie je dat ik Roland Kahn in mijn bericht heb vernoemd.
Het vermelden van bedrijfsnamen is overigens ook mogelijk. Dat werkt hetzelfde als het vermelden van personen. Start met het apenstaartje en typ dan de bedrijfsnaam. Heeft het bedrijf, een bedrijfspagina op LinkedIn, dan licht de bedrijfsnaam blauw op. Deze blauwe naam is dan klikbaar waardoor LinkedInners naar de bedrijfspagina kunnen. De bedrijfspagina krijgt een notificatie van de vermelding.
Plaats relevante en waardevolle content
De berichten die jij plaatst moeten van goede kwaliteit zijn en inhoudelijk waarde bieden. Voor de lezer moet het dusdanig interessant zijn dat deze het geen ‘waste of time’ vond. Tijd is schaars. Online hebben lezers sowieso weinig geduld. Wanneer jouw bericht na het lezen tegenvalt, dan bereik je helaas het tegenovergestelde, mensen reageren niet en geven al helemaal geen like. Waarschijnlijk zijn de lezers zelfs al halverwege afgehaakt.
plaats waardevolle content want berichten van goede kwaliteit worden vaker en beter gelezen
Waardevolle inhoud deel je bijvoorbeeld in PDF vorm, maar het kan ook in een gewoon tekstbericht, of in een artikel. In PDF vorm swipen kijkers door het PDF heen, door met hun vinger de afbeeldingen naar links te vegen. Zo lezen zij een miniverhaal, dat je zelfs nog met afbeeldingen kunt ondersteunen.
Het tijdstip van posten
De juiste tijd van posten is belangrijk. Bestaat je doelgroep bijvoorbeeld uit horecaondernemers, laten we zeggen restaurants, dan zijn zij andere tijden online op LinkedIn, dan ondernemers uit de bouwsector. Onderzoek dit dus vooraf heel erg goed. De dinsdag-, woensdag- en donderdagochtenden zijn al jaren populaire tijden om te posten. Op zich logisch omdat dit ‘werkdagen’ of ‘kantoordagen’ zijn. Ook de tijd tussen 17.00 en 18.00 uur is populair, einde werkdag, maar je zult begrijpen dat bijvoorbeeld restauranteigenaars rond 18.00 uur etenstijd, juist minder tijd hebben om op LinkedIn te kijken.
het beste tijdstip van posten is afhankelijk van wanneer jouw doelgroep online is
Ook zie je dat door de toename van LinkedIngebruikers, de app steeds vaker dagelijks gebruikt wordt, en wel 10 tot 50 keer per dag bekeken wordt. We zijn dus met z’n allen vaker en langer op LinkedIn aanwezig.
Post jij precies op het moment (of kort vooraf) dat jouw doelgroep aanwezig is in de LinkedIn app, dan is de kans groter dat zij jouw bericht direct zien, bij het openen van de app. Meer kans dat zij erop reageren, en je dus zo je weergave vergroot. Test ook eens wat je bericht qua bereik doet wanneer je het in het weekend plaatst. Want juist de zaterdagochtend is bij steeds meer LinkedInners erg favoriet. Even snel de app checken voordat de dag begint met voetbal, tuinieren en andere hobby’s.
Vraag om hulp en je lokt reacties uit
Heb je een hulpvraag binnen je onderneming, dan kun je dat op verschillende manieren oplossen. Je Googelt, je vraagt het intern, je schakelt externe hulp in, of je schakelt LinkedIn in. Maak een bericht met je hulpvraag, plaats er een relevante foto bij en gegarandeerd dat je reacties krijgt!
Echt enorm veel LinkedInners zijn bereidt om anderen te helpen. Voeg evt. de hashtag #dtv toe, en je bericht wordt door nóg meer mensen gezien. (#dtv staat voor ‘durf te vragen’)
Helaas stellen nog veel te weinig ondernemers hun hulpvraag gewoon op LinkedIn, terwijl dit een enorm succes voor een oplossing is en je genereert heel veel views (weergaves).
reageer altijd terug want dat verhoogt je bereik op LinkedIn enorm
Reageer altijd terug op reacties die mensen geven. Dat is niet alleen aardig, maar het verhoogt je bereik enorm. LinkedIn meet of er reacties gegeven worden én of er reacties terug gegeven worden. Het aantal weergaves zie je dan onderin je bericht flink oplopen. Je ziet dus ook dat het aantal likes niet alles wil zeggen, omdat je bereik juist kan groeien door de reacties en niet zozeer door het aantal likes. Het aantal likes kan vele malen minder zijn dan het aantal reacties. Dit is puur afhankelijk van het doel en de inhoud van je bericht.
Voeg hashtags toe, minimaal 3
Hashtags op LinkedIn zijn, wat zoekwoorden zijn op Google. LinkedIn werkt als een zoekmachine, maar LinkedIn heeft dan wel input van jou nodig. Het plaatsen van hashtags bij ieder bericht, vergroot jouw bereik. Hashtags zijn woorden met een hekje ervoor en deze lichten dan vervolgens zwart op. Doordat de hashtagwoorden zwart oplichten zijn ze klikbaar.
een hashtag plaats je niet midden in een bericht omdat dit niet prettig leest
Hashtagwoorden hebben zelfs een eigen tijdlijn en je kunt hashtags volgen zodat je altijd op de hoogte blijft van berichten waarin deze hashtag staat. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld infra-bedrijven, volg dan zeker de hashtag #infra of gebruik de hashtag #infra in je bericht.
Een hashtag plaats je niet midden in de tekst, omdat dit niet prettig leest. Een hashtag plaats je onderin je bericht, en het liefst gebruik je 3 tot 5 hashtags om je bereik te vergroten. Gebruik relevante hashtags die betrekking hebben op je bericht of op je doelgroep.
Lees je statistieken, zodat je meer weet over je bereik
Meten is weten, lees dus je statistieken. Dit is wat LinkedIn zegt over de statistieken; “Er wordt voor uw bijdragen, video's en artikelen alleen een overzicht van de statistieken weergegeven wanneer deze meer dan tien keer zijn bekeken door afzonderlijke bezoekers”.
Onder ieder bericht zie je de totale weergaves van dat bericht staan. Je ziet een icoontje van een staafstatistiek staan, met daarachter het aantal weergaves.
meten is weten, onder ieder bericht staan je statistieken
In licht grijze tekst zie je dan de melding: ‘1203 personen bekeken uw bijdrage in de feed’ klik je op deze tekst, dan kom je in een scherm terecht waar je kunt zien uit welke branche de mensen komen die jouw bericht in de feed hebben gezien. Maar je ziet ook welke functies deze personen hebben en uit welke regio zij komen. Bij de betaalde versie van LinkedIn, heb je overigens meer inzicht in de statistieken.
Kijk dus regelmatig naar je statistieken zodat je meer van zulke berichten kunt posten. Zie je dat vaak dezelfde personen uit een bepaalde regio je berichten kijken dan kun je daar met je content op inspelen.