Roland Kahn: social media kanalen moeten duidelijk zijn over hun beleid
Roland Kahn is één van Nederlands bekendste en meest passievolle ondernemers! In een openhartig gesprek geeft Roland zijn mening over social media, wat het hem gebracht heeft en welke ondernemers-adviezen hij voor deze social media kanalen heeft.
Roland werkte al jong op de inkoopafdeling van De Bijenkorf en heeft daarna zijn eigen mode-imperium meer dan succesvol opgebouwd (Coolinvestments: CoolCat, America Today, MS Mode, Real Estate, Coolfoundation). Rond zijn 16e gingen zijn ouders uit elkaar, daarna was er geen geld meer voor hippe kleding. Dit was voor hem later de drijfveer om betaalbare hippe kleding op de markt te brengen. Roland heeft al heel vroeg zijn passie ontdekt; mensen gelukkig maken! Begin 2021 heeft Roland de eindverantwoordelijkheid van zijn bedrijven overgedragen aan zijn zonen Jonathan en Joshua.
Roland en ik hebben elkaar via social media leren kennen, via Clubhouse hebben we regelmatig met elkaar gesproken en hostten we samen een room, we keken er naar uit om elkaar in real life te ontmoeten. Bij aankomst in Amsterdam word ik hartelijk ontvangen door zijn partner Cherry Ann in hun stijlvolle moderne villa. Ze komen zojuist terug van puppycursus, Roland laat me de prachtige kunstwerken van zijn dochter Joëlle zien, samen eten we een hapje en op de achtergrond laat pup Gaïa van zich horen.
Wat was je allereerste social media platform?
Ik ben rond 2010 begonnen met een Facebook account. Dat vond ik in het begin héél erg leuk, mooie contacten, totdat er bagger kwam… In 2014 kwam namelijk de Israël-Gaza oorlog en ik heb me, als pro Israël, uitgesproken op social media. Daardoor kreeg ik destijds meer dan 200 doodsbedreigingen via Facebook! Berichten als ‘ze hebben je vergeten te vergassen’, allemaal anonieme bedreigingen. Twee jaar later ben ik met Facebook gestopt.
Op LinkedIn kan ik mijn visie geven op de politiek en mijn kijk op Israël
Is je social media gedrag door de jaren heen veranderd?
Ja, ik postte op Instagram eerst over politiek, maar dat werkt niet op dat platform, dus dat doe ik nu niet meer. Wat wel goed werkt op Instagram zijn de foto’s van onze hond Gaïa. Op LinkedIn kan ik overigens wel mijn visie geven op de politiek en mijn kijk op Israël.
Hoe heb je voorheen LinkedIn ingezet en hoe doe je dat nu?
LinkedIn heb ik voorheen nooit erg actief ingezet, meestal wisten allerlei mensen mij rechtstreeks te vinden. Ik was dus geen actieve LinkedIn gebruiker. Nu ik ex-CEO ben zet ik LinkedIn vaker in, ik plaats berichten en mijn netwerk groeit. Ik krijg veel aanbiedingen via LinkedIn over productie in Bangladesh en aanbiedingen over software voor onze bedrijven. Wekelijks zijn er 700 tot 1000 mensen die mijn LinkedIn profiel bekijken.
Ben je contacten verloren door social media?
Door mijn uitgesproken mening op social media over de politiek, over ambtenaren, over ons overheidssysteem en over mijn pro-Israël houding, ben ik contacten verloren. Ambtenaren zijn geen ondernemers, ze begrijpen niets van ondernemerschap, en daarom functioneert het overheidssysteem niet.
Door social media doe ik overigens ook erg veel contacten op en mensen weten mij ook te vinden vanwege onze stichting; de Cool Foundation. (Met de Cool Foundation vinden we dat ieder kind onderwijs, water, veiligheid en gelijke kansen verdient. Zowel voor kinderen in eigen land, als in landen waar wij produceren.)
De invloed van social media op onze bedrijven CoolCat, America Today en MS Mode is groter dan gedacht
Welke invloed heeft social media op de bedrijven van Coolinvestments?
De invloed van social media voor onze bedrijven (CoolCat, MS Mode, America Today) heb ik destijds erg onderschat. Maar ook daarna hebben we nog niet voldoende grip gekregen op de influencer markt. Nadat we V&D opgekocht hebben, zijn we zelf een influencer platform gestart, genaamd Frendz. We bereiken hiermee meer dan 3 miljoen mensen, maar het is ook erg arbeidsintensief.
De internetbusiness en de bijbehorende social media gaan steeds beter, we halen 50% van onze omzet uit het internet. Social media speelt hierbij een erg belangrijke rol, maar we zijn er nog niet, het zit nog niet helemaal in ons DNA.
Vind je social media onmisbaar, en welke tips heb je m.b.t. social media?
niets is onmisbaar
social media blijft continue veranderen
naast social media komen er weer nieuwe en andere impulsen
de invloed van algoritmes is erg groot
AI (kunstmatige intelligentie) gaat de wereld flink veranderen
Op de site van CoolCat staat een speciale Instashop, kun je daar iets meer over vertellen?
Wij proberen onze doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Onze doelgroep is muliticultureel en dat is altijd al zo geweest. Dat zie je in onze afbeeldingen, bijvoorbeeld op het Instagram account van CoolCat. De foto’s van het Instagram account zie je weer terug op de website onder het gedeelte Instashop. Patrick Miami van der Borden (CCO) is hier verantwoordelijk voor, hij regelt dit, en dat ook nog eens met een prachtige achternaam!
Overigens heb ik in mijn carrière bij De Bijenkorf heel goed geleerd en ervaren hoe het is om in een bedrijf te werken dat multicultureel volledig omarmt, en dat geef je door!
Wat vindt je van influencers en welk beleid hanteren jullie hierin?
Influencers moeten echt goed bij onze merken passen, daar kijken we gericht naar. Het alleen aanprijzen van producten werkt niet, je moet influencers hebben die een hoge engagement hebben. Een doelgroep die erg betrokken, en erg actief is. Er moet interactie zijn met die volgers. Daar kijken we kritisch naar. Daarnaast volg ik zelf een aantal internationale influencers voor de merken MS Mode, CoolCat en America Today.
Social media kanalen moeten de anonimiteit van gebruikers opheffen
Wat zou er volgens jou anders moeten op social media?
Anoniem reageren op social media is nu veel te makkelijk en daardoor gevaarlijk. Anonimiteit haalt het slechtste van de mens naar boven omdat iedereen kan schrijven wat hij/zij wil. De oplossing voor dit probleem is simpel. Mijn advies zou zijn om een social media paspoort te hebben waarmee je op social media kan. Weg met de anonimiteit.
Welke ondernemerstips heb jij voor LinkedIn, Facebook, Clubhouse en Instagram?
ben véél meer klantgericht en klantvriendelijker naar je gebruikers
laat de anonimiteit van gebruikers los
ben duidelijk over je beleid en communiceer dat
ben duidelijk over je algoritme en communiceer dat
jullie hebben te veel macht gekregen, doe daar wat aan…
Ga je door met je Clubhouse rooms of stap je over op LinkedIn Rooms?
Wanneer er voldoende animo is voor mijn rooms De Consigliere, dan blijf ik die rooms doen. Ik kijk ook naar de mogelijkheden voor LinkedIn Rooms, zodra die uitgerold zijn. In de Consigliere ga ik in gesprek met jonge en ervaren ondernemers. We spreken over hun business, over hun ondernemersreis, hun uitdagingen, en uiteraard hun successen. Onlangs had ik bijvoorbeeld de ondernemers van Het Koekemannetje uit Amsterdam in mijn room.
Heb je nog een scoop?
JA! We zijn o.a. bezig met het opzetten van een SAAS Factory (Software As A Service). En mijn zoons zijn met een groot project bezig, begin volgend jaar (2022) komt daar iets over naar buiten…
Wat is je droom voor de toekomst?
Mijn drie kinderen helpen om hun droom waar te maken, dat is waar ik me nu op focus. Ik heb minimaal 3 x per week contact met mijn kinderen en 1 x per maand bespreken we de zaken. Ik ga dan met mijn kinderen iedere maand een hapje eten. Ik voel me een gelukkig mens dat ik dat met mijn kinderen mag doen. Wie kan dat nu zeggen dat je zo fantastisch mag samenwerken met je kinderen…