Hashtags, hoe werkt het en welke gebruik je?

 

Hashtags gebruik je om gevonden te worden binnenin de social media kanalen. Hashtags zijn voor social media, wat zoekwoorden zijn voor Google. De zoekwoorden waarop jouw bedrijf gevonden wil worden, je vindbaarheid. Je gebruikt hashtags bijvoorbeeld op LinkedIn, Instagram en Facebook.

Hashtags, hoe werkt het en welke gebruik je. Je leert het bij Social Monday

Hoe zijn hashtags ontstaan?

Hashtags zijn ontstaan en bedacht door Chris Messina in 2007, om zo berichten te groeperen. Je plaatst een hekje voor een woord, en zo ontstaat er een hashtagwoord. Een hashtagwoord werkt het beste op openbare profielen om zo optimaal te groeperen. In deze blog ga ik in op het gebruik van hashtags op LinkedIn en Instagram. Onderaan in dit bericht schrijf ik over de inzet van hashtags op Facebook.



Hashtags zijn belangrijk voor je vindbaarheid?

Door het gebruik van hashtags, is je bericht beter vindbaar voor je doelgroep. Wanneer je beter vindbaar bent, zien meer mensen jouw bericht. Dus ook buiten jouw volgers om, groeit je zichtbaarheid. Met name op Instagram en LinkedIn werkt dit goed. Op beide kanalen is het mogelijk om ook hashtags te volgen. Een mooie manier om je doelgroep te bereiken en om ‘concurrentie’ in de gaten te houden. Realiseer je dat bedrijven vaak op zoek zijn naar expertise en binnen een social media kanaal een zoekwoord intikken. Heb jij de juiste hashtags gebruikt, dan verschijn jij dus in die zoekresultaten.

Hashtags zijn voor social media, wat zoekwoorden zijn voor Google

Welke hashtags gebruik je?

Gebruik hashtags waarop jouw doelgroep zoekt, of waarop jij gevonden wilt worden. Doe onderzoek naar de woorden waarop jouw bedrijf gevonden wil worden en natuurlijk de woorden waarop jouw doelgroep zoekt. Niche hashtags zijn hashtags die alleen specifiek in een bepaalde groep gebruikt worden bijvoorbeeld #olijfboomspecialist. Algemene hashtags zoals #boom, leveren een groot bereik op maar je bent vervolgens ook weer snel verdwenen in de zoekresultaten. Gebruik in je berichten, hashtags die relevant zijn, die bij je foto/video e/o je expertise passen.


Hashtags op LinkedIn en Instagram, een overzicht:

  • hashtags zorgen voor meer zichtbaarheid

  • hashtags op LinkedIn, 3 à 5 is voldoende

  • hashtags op Instagram, 5 à 15 is voldoende, maximaal 30

  • te veel hashtags op LinkedIn; laag bereik

  • meer dan 30 hashtags op Instagram; nihil bereik en je tekst valt weg

  • volg hashtags op LinkedIn en Instagram


Hashtagonderzoek hoe doe je dat?

Hashtagonderzoek doe je o.a. door online per hashtag te checken hoe groot het bereik van die hashtag is. Zowel op LinkedIn, Instagram als op Facebook doe je dat makkelijk via de zoekfunctie. Typ bijvoorbeeld #computer of #auto in, en je krijgt suggesties te zien. Tik op de hashtag, scrol door de berichten van deze hashtag en kijk of dit interessant is om te volgen e/o te gebruiken in je berichten.

 
Hashtagtijdlijn op LinkedIn.

Hashtagtijdlijn op LinkedIn.

Hashtags overzicht op Instagram.

Hashtags overzicht op Instagram.

 


Welke hashtags moet je zéker gebruiken?

Onderneem jij plaatselijk, gebruik dan zéker de hashtags van plaatsnamen. Vraag ook offline op welke woorden jouw doelgroep zoekt, ga het gesprek aan tijdens netwerkevents en kom veel te weten. Het is verrassend te horen met welke woorden mensen zoeken. Betrek hier ook zeker de medewerkers binnen je organisatie in. Zij zijn van onschatbare waarde en weten wat er leeft, echte ambassadeurs! Natuurlijk zijn er ook tools en apps die dit voor je doen, maar ja, dat is dan weer online.

met hashtags ben je beter vindbaar voor je doelgroep



Voorgestelde berichten met hashtags voor een groter bereik?

Algoritmes zijn veranderlijk, kunnen voor en tegen je werken. Social media kanalen laten de ene keer voorgestelde berichten, bedrijfspagina’s, of voorgestelde hashtags zien en de andere keer zijn dat voorgestelde groepen. Ook krijg je ‘Toevoegen aan uw feed’ of  ‘aanbevolen voor jou’ te zien op je tijdlijn. Wanneer jij werkt met hashtags, geeft het kanaal jouw bericht een waarde mee en laat dit bericht zo aan de juiste doelgroep zien. Zowel LinkedIn als Instagram hebben veel data en maken met deze data een ‘profiel’ van je, waardoor jij berichten te zien krijgt die bij jouw interesses passen. Met ‘voorgestelde, toevoegen of aanbevolen’ kom je dus onder de aandacht van jouw doelgroep en geïnteresseerden.



Gedeelde hashtags in een LinkedIn bericht, hoe werkt het?

Deel jij op LinkedIn een bericht met daarin bijvoorbeeld de hashtag #netwerken, en jij gebruikt zelf die hashtag in jouw bericht niet, dan verschijn jij toch in de tijdlijn van #netwerken. Op deze manier maak jij jezelf zichtbaar onder deze hashtagvolgers zonder zelfs überhaupt de hashtag te gebruiken.

 
Overzicht van de hashtags die ik op LinkedIn volg.

Overzicht van de hashtags die ik op LinkedIn volg.

 

Waar plaats je de hashtags in je bericht?

Hashtags plaats je onderaan in je bericht en het liefst niet midden in de zinnen. Gewoon vanwege het leesgemak. Gebruik een mix van grote en kleinere hashtags. Kijk op LinkedIn en Instagram zeker hoeveel volgers een hashtag heeft en welke berichten, bedrijven en personen er aan de hashtag gerelateerd zijn. Dat laatste doe je o.a. ook weer via de zoekfunctie. Hashtags zijn altijd in beweging, in ontwikkeling, van invloed op het algoritme en je zichtbaarheid, blijf ze in de gaten houden.

 
De blauwe volg button om hashtags op LinkedIn te volgen.

De blauwe volg button om hashtags op LinkedIn te volgen.

 


Zet je hashtags op Facebook in?

Ja, op Facebook zet je hashtags in voor een groter bereik. In juli 2020 is Facebook gestart met het ‘boosten’ van hashtags. Voorheen deden hashtags op Facebook niet veel, maar daar wil Facebook nu verandering in brengen. Je kunt dus gerust hashtags inzetten in je Facebookberichten.

hashtagwoorden, zijn woorden met een hekje (#) ervoor


Er bestaat ook een tijdlijn van hashtags op Facebook. Tik in je zoekfunctie bijvoorbeeld #ondernemen of #auto en vervolgens kom je in de tijdlijn van alle berichten die op Facebook deze hashtag gebruikt hebben. In de hashtagtijdlijn zie je hoeveel mensen die hashtag gebruikt hebben in een bericht. Op onderstaande afbeelding zie je dat 408 duizend mensen deze hashtag geplaatst hebben.

 
De hashtag tijdlijn van Facebook.

De hashtag tijdlijn van Facebook.

 

Hoeveel hashtags plaats je in een Facebookbericht?

In je Facebookbericht plaats je 5 tot 10 hashtags, dat is voldoende. Wil je meer hashtags plaatsen, dan kun je dat gerust doen. Hou maximaal 30 hashtags aan. Test dat uit wat bij je bericht het beste werkt. Het is op dit moment (28-07-2020) nog niet mogelijk om hashtags op Facebook te volgen.

 

Social Monday Mieke Langenhuizen

Je las een blog van Social Monday

Interesse in een social media training? Neem contact op voor de mogelijkheden en stuur een mail naar info@socialmonday.nl.

Social Monday geeft social media trainingen aan bedrijven, ondernemers en iedereen die zakelijk actief is op social media. Pas wanneer je de achterliggende gedachte van social media echt begrijpt, zet je het zakelijk succesvol in.