Hoe maak je een goed social media bericht?

 

Een goed social media bericht bevat zeven specifieke punten. Even een bericht plaatsen wordt makkelijker als je weet wat je moet doen. Maak keuzes in het beeldmateriaal, de tekst, de boodschap die je wilt uitdragen, en het doel dat je wilt bereiken. Ik geef je 7 tips om je social media berichten (content) perfect en duidelijk te krijgen.

Social Monday bij De Noordkade Industrieel Erfgoed Veghel Noord Brabant. Hoe maak je een goed social media bericht, ik leer het je in de workshops van Social Monday.

Schrijf voor je lezer, je doelgroep

Richt je in je berichten, je content, niet tot de hele wereld, maar specifiek tot je doelgroep. Je behoeftegroep. Waar heeft jouw groep behoefte aan. Heb je dat duidelijk, dan raak jij je lezer met je berichten. De focus op jouw doelgroep is dus enorm belangrijk.


Plaats waardevolle berichten

In een perfect bericht deel je je kennis, geef je waarde, informeer je, ben je helpend, reageer je terug, ben je sociaal, en doe je aan storytelling. Mensen houden van storytelling, zijn dol op verhalen, mensen zijn van nature nieuwsgierig, nieuwsgierig naar kennis, oplossingen en een kijkje achter de schermen. Ben in je berichten menselijk en reageer terug, doen we in ons offline leven ook.

een goed social mediabericht is sociaal, helpend, informerend



Hoe beschrijf je je boodschap?

Beschrijf je boodschap kernachtig, duidelijk, en get to the point in de eerste twee regels. Wanneer je in de eerste regels de aandacht hebt, dan leest de kijker vaak verder. Plaats dus gerust meer tekst, en werk met alinea’s. Dat leest prettig. De lezer onthoudt je bericht en vertelt het door.


Ben niet verkoperig, plaats geen salespitch

De allergrootste ergernis van lezers. Een bericht dat verkoperig is en constant naar reclame ruikt. Doe het niet! Zorg ervoor dat je volgers niet het gevoel krijgen dat ze door een reclamefolder bladeren. Het werkt gewoon niet, sterker nog, het werkt averechts. Met zulke berichten gaan mensen over je praten, maar niet op de manier zoals jij dat graag ziet, negatief. Een negatief bericht verspreidt zich vele malen sneller. And you don’t want that!


Maak het bericht persoonlijk

Schrijf op de persoon, maak het persoonlijk. Schrijf met ‘je’ en ‘jij’ want hiermee spreek jij direct de lezer aan. Gebruik het woord ‘men’ niet. ‘Men’ is niets, wie zijn dat? Je spreekt er niemand mee aan…. Met ‘jij’ (oké, in sommige gevallen U), voelt de lezer dat het om hem/haar gaat, waardoor hij/zij jouw bericht sneller onthoudt en doorvertelt.

een actieve schrijfstijl leest prettig en snel


Schrijf in actieve stijl

Schrijven in actieve stijl leest prettig. Deze stijl van schrijven vergt oefening, wanneer je het door hebt, lukt het je! Met actief schrijven, schrijf je met zo min mogelijk hulpwerkwoorden, dat leest prettig.

Hulpwerkwoorden zijn woorden zoals:

  • kunnen

  • zullen

  • proberen

  • worden

  • hebben. 

Passief: Je kunt bij ons met koeien knuffelen.
Actief: Je knuffelt bij ons met koeien.


Welk beeldmateriaal plaats je in een bericht?

Plaats een duidelijke foto/video die bij het bericht past. Social media video’s zijn kort en kernachtig. Social media foto’s zijn scherp en vooral foto’s met personen doen het goed. Mensen doen zaken met mensen, mensen voelen zich aangetrokken tot mensen. Ben zichtbaar, en zo heeft de lezer meteen de eerste kennismaking online al met jou gehad.


Samengevat

  • schrijf voor je doelgroep, je lezer

  • schrijf waardevolle berichten

  • Get to the point

  • niet verkoperig zijn

  • maak het persoonlijk

  • schrijf in actieve stijl

  • foto/video met gezicht(en)

 

Social Monday Mieke Langenhuizen

Je las een blog van Social Monday

Interesse in een social media training? Neem contact op voor de mogelijkheden en stuur een mail naar info@socialmonday.nl.

 
Mieke Langenhuizen