LinkedIn Stories, hoe werkt het en hoe zet je het in?
(Helaas is LinkedIn Stories op 30 september 2021 gestopt.) LinkedIn Stories zet je in om op een leuke en interessante manier onder de aandacht van je doelgroep te komen. LinkedIn Stories is bedoeld om beelden en korte video’s van je dagelijkse professionele momenten te delen. LinkedIn Stories tref je via de LinkedIn app aan, bovenin het scherm van je smartphone, in de ronde vormen met profielfoto of bedrijfslogo. LinkedIn Stories plaats je vanuit je persoonlijk profiel en vanuit je bedrijfspagina.
Waar bekijk je LinkedIn stories?
LinkedIn stories bekijk je mobiel via de LinkedIn app en tref je bovenin je scherm bij de ronde profielfoto’s. Tik op een profielfoto en je zit in de story van diegene. Het scherm rolt automatisch door naar de volgende story van jouw connecties. Je kunt ook eerst voordat je een story aantikt, swipen/vegen door de ronde profielfoto’s en zo specifiek op zoek gaan naar de story van een connectie of bedrijfspagina. Stories zijn 24 uur zichtbaar en daarna zijn ze weer weg.
Hoe maak je een LinkedIn story?
Een LinkedIn story maak je door op het plusje bij je profielfoto (of het icoontje van je bedrijfspagina) te tikken, de volgende plaats je vanuit die eerste. Je komt in een scherm terecht waar je een foto of video maakt. Een video creëer je door je vinger op de opnameknop vast te houden. Je kunt echter ook kiezen voor beeldmateriaal uit je fotogalerij.
LinkedIn Stories is tijdelijke content, 24 uur zichtbaar, daarna zijn je stories weg
Een videofragment duurt in LinkedIn stories 20 seconden, een foto is 5 seconden in beeld. Plaats je foto’s, ga absoluut voor full-screen! Met full-screen maak je de meeste impact omdat het beeldvullend is en kom je daardoor véél beter bij de kijker binnen.
Voordat jij aan de slag gaat met LinkedIn stories, is het belangrijk dat jouw LinkedIn profiel en je bedrijfspagina goed op orde is. Je profiel en bedrijfspagina moet professioneel zijn omdat bezoekers vanuit stories vaak jouw profiel of bedrijfspagina bekijken. Lees hier meer over een professionele LinkedIn Bedrijfspagina.
BONUSTIP: in je fotogalerij op je mobiel, zet je eenvoudig je gewone foto om in full screen formaat, zie afbeelding met uitleg helemaal onderaan deze blog!
Helaas is het aanpassen van foto’s binnen de LinkedIn app nog niet mogelijk, dus zorg ervoor dat je dat in je eigen fotogalerij vooraf doet. Nogmaals, full screen is echt belangrijk om de meeste impact te maken!
Je bewerkt je LinkedIn story door er tekst aan toe te voegen en evt. stickers. Tekst en stickers voeg je toe via het icoontje bovenin je scherm. Tekst plaats je zonder achtergrondkleur (vrijstaand) of met achtergrondkleur. Ook is het mogelijk om je tekst te centreren of uit te lijnen.
In je story kun je ook anderen taggen, deze tag tref je aan via het icoontje rechts bovenin waar je ook je stickers kiest. Ik raad je aan om anderen alleen te taggen als dat relevant is, bijvoorbeeld omdat diegene op de foto staat of wanneer je in je verhaal aangeeft dat je hebt samengewerkt. Natuurlijk is het ook super wanneer je een ander tagt omdat je diegene graag aanbeveelt.
Meld je via deze link aan voor de LinkedIn Profiel Training van 27 juli in Uden. Een professioneel profiel is het fundament voor zakelijk succes.
Tag anderen in je LinkedIn story voor meer zichtbaarheid en een groter bereik
Tag je anderen, dan is je bereik van je story groter. Ga niet spammen in stories, want hiermee bereik je het tegenovergestelde en loop je het risico dat connecties je gaan ontvolgen of zelfs de connectie verbreken. Stories op LinkedIn is nog steeds in ontwikkeling, probeer het uit, maak vlieguren.
Onderin je scherm staat een prullenbak die zichtbaar wordt wanneer jij een item, bijvoorbeeld een sticker of een tekstblok wilt verwijderen. Sleep de sticker of het tekstblok naar beneden met je vinger en plaats in de prullenbak. Beelden mogen overigens wat ‘ruwer’ zijn zodat het zo echt mogelijk voelt voor de kijker.
NB: Het is (nog) niet mogelijk om in stories vanuit je persoonlijke profiel een link naar je website te plaatsen. Zet je stories in vanuit je bedrijfspagina, dan is het wel mogelijk om een link te plaatsen naar je website, blog, of product pagina. Onderin je scherm staat voor de kijker een knop, of de kijker gebruikt de swipe-up functie, oftewel, veeg je scherm omhoog.
LinkedIn Stories, wissel af met foto en video voor meer interactie en voeg een Call To Action toe
Plaats je een video, dan kun je het geluid met de volumeknop, indien gewenst, uitzetten. Deze volumeknop tref je bovenin je beeld. Wellicht ten overvloede; op muziek zit auteursrecht. Heb je per ongeluk muziek aanstaan op de achtergrond, zet de volumeknop uit.
Wat zet je in LinkedIn stories? Enkele tips:
foto’s/video’s met een kijkje achter de schermen
LinkedIn stories zijn ‘zakelijk gerelateerd’ (je werk, je vak), deel tips, deel kennis
laat het op een informele creatieve manier zien
vertel in 3 tot 5 fragmenten een verhaal, een story
veel gestelde vragen beantwoorden
stel je collega’s voor
‘how to’ video fragmenten
werk vinden/collega’s vinden
Wat werkt het beste op LinkedIn stories?
Wat het beste werkt op LinkedIn stories, is video. Met video blijven mensen langer geboeid en ga jij makkelijker ‘het gesprek’ aan met je kijkers, je connecties. Ook bij video geldt, ga voor full screen video om de beste impact te maken. Benut het volledige scherm, het is er, gebruik het! Het heet overigens niet voor niets Stories, vertel dus een story, vertel een verhaal in fragmenten, bijvoorbeeld in 3 tot 5 fragmenten, met behulp van video of foto, of een mix daarvan om het boeiend en afwisselend te houden.
Vergeet niet om van tijd tot tijd de interactie aan te gaan met je kijkers, betrek hen bij jouw stories, stel vragen, vraag of ze willen reageren door de reactieknop onderin hun scherm. De reactie komt in je berichtenbox en dit geeft je de kans om een gesprek aan te gaan, zie afbeelding hieronder (afbeelding met toestemming van Petra Bettgens, van de firma Eftrade Exclusieve Tuinmeubelen).
LinkedIn Stories uitzetten, is dat mogelijk?
Het is niet mogelijk om LinkedIn Stories uit te zetten. Je blijft dus op je smartphone bovenin je scherm de functie van LinkedIn Stories in beeld zien. LinkedIn Stories maakt een essentieel onderdeel uit van LinkedIn en zal dus zichtbaar in beeld aanwezig blijven.
Waarom is LinkedIn gestart met Stories?
LinkedIn is net als andere social media platformen zich continue aan het ontwikkelen. Deze ontwikkelingen doen zij o.a. aan de hand van de verzamelde data. Stories is een extra kanaal binnen LinkedIn waar LinkedInners de verbinding met hun volgers aangaan. Het is een extra kanaal om advertentie inkomsten te genereren. Door bezoekers langer binnen de app te houden, kan LinkedIn meer advertenties laten zien.
Zit je in stories, dan bepaalt LinkedIn de snelheid van de berichten die je ziet. In de gewone tijdlijn bepaal jij zelf de snelheid d.m.v. scrollen. In de gewone tijdlijn is LinkedIn afhankelijk van jouw scrol-snelheid voordat jij een advertentie ziet. LinkedIn kan dus in stories jou méér advertenties laten zien omdat zij daar niet afhankelijk is van jouw scrol-snelheid!
Wie heeft je story bekeken, analytics?
Wie je story bekeken heeft, zie je via het oogicoontje. Ga hiervoor in je geplaatste story staan en vervolgens zie je links onderin een oog icoontje staan, tik daar op. (Ook bij de stories van je bedrijfspagina werkt dit hetzelfde.) Nu krijg je een compleet overzicht van je toeschouwers en kun jij ze zelfs rechtstreeks benaderen. Je ziet hier overigens hoe belangrijk jouw LinkedIn Kopregel is, omdat deze hier enorm zichtbaar is! De analytics van LinkedIn stories zijn nu nog mager, maar deze zullen vast en zeker nog uitgebreider worden.
Check regelmatig wie jouw LinkedIn Stories bekijkt en daarmee interesse heeft in jouw content
NB: je ziet dat je eerste Story-fragment het meest bekeken wordt (kwantiteit). Trap niet in de valkuil om dan maar 1 fragment te plaatsen want juist de kijkers die ook jouw 2e, 3e en 4e fragment bekijken, zijn nog meer in jou en jouw story geïnteresseerd (kwaliteit). En juist met die kijkers kom je sneller tot een lead, ga voor de kwaliteit en niet voor kwantiteit.
TIP!
Werk evt. met branding templates voor je herkenbaarheid, deze maak je bijvoorbeeld met het programma Canva. Onderstaand tref je de branding templates aan waarmee ik werk, herkenbaar vanwege mijn bedrijfskleuren, bedrijfslogo en mijn gezicht. Branding templates gebruik je in je stories als rustige achtergrond voor bijvoorbeeld je tekst.
Hoe navigeer je door LinkedIn Stories?
Gebruik je vingers om door LinkedIn Stories te navigeren, op het scherm tikken, drukken of vegen. Hieronder tref je een opsomming van de mogelijkheden die je met je vingers toepast:
tik rechts op het scherm en je gaat naar het volgende fragment
tik links op het scherm en je gaat naar het vorige fragment
plaats je vinger vast op het scherm en je zet het beeld stil
veeg met je vinger naar links en je gaat naar de story van de volgende connectie of bedrijfspagina
veeg met je vinger omlaag en je verlaat stories
Plaats alléén full screen foto en video in LinkedIn Stories, want dan maak je de meeste impact op kijkers
LinkedIn story verwijderen, opslaan en versturen?
Een LinkedIn story verwijderen, opslaan of versturen, doe je door in je story te gaan staan en vervolgens tik je op de drie puntjes, zie onderstaande afbeelding. Hier kun je je story verwijderen, downloaden of versturen in een privebericht. Wil je alle fragmenten verwijderen, dan dien je ieder fragment apart te verwijderen.
LinkedIn Stories, ik ben fan! Let’s get social, ik wens je veel vlieguren met LinkedIn Stories!
BONUSTIP: je foto omzetten naar full screen formaat. Ga naar je fotogalerij en kies een foto. Tik op wijzig en tik vervolgens op het icoontje onderin waarmee je het formaat wijzigt. Vervolgens tik je rechts bovenin op het gele template icoontje, daarna selecteer je onderin het 9:16 formaat. Nu is je foto full screen voor LinkedIn Stories!