Algoritmes, hoe werkt het op social media?
Algoritmes zijn een formule waarmee social media kanalen precies berekenen wat zij jou willen laten zien. Een stukje code in programmeertaal waarvan alle social media platformen gebruik maken en actief inzetten voor ieder die gebruik maakt van deze social media kanalen zoals LinkedIn, Facebook en Instagram.
Waarom zijn er algoritmes?
Algoritmes zijn er omdat social media kanalen op die manier invloed uitoefenen op de gebruiker. Met behulp van data weten social media kanalen enorm veel van jou. Je hebt tenslotte veel gegevens ingevuld en laat datakruimels achter wanneer jij een like of een reactie geeft. Je volgt pagina’s, leest berichten of staat langer stil (dwell time) bij berichten. Dit wordt allemaal gemeten door bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook en Instagram. Het algoritme zorgt ervoor dat jij meer te zien krijgt van hetgeen waar jij interesse in hebt.
Doordat jij meer te zien krijgt waar jij interesse in hebt, (bijvoorbeeld kattenfilmpjes) blijf jij langer op het platform aanwezig. En juist daar komt het eigenbelang van de platformen om de hoek kijken.
Wat is het belang van algoritmes voor het platform?
Het belang van algoritmes voor de social media kanalen is, jou zo lang mogelijk bijvoorbeeld op LinkedIn, Facebook of Instagram te houden. Het verdienmodel van deze kanalen is namelijk o.a. advertentieverkoop. Wanneer jij lang op het kanaal blijft, kunnen deze kanalen aan jou advertenties laten zien. Hoe langer jij blijft, hoe meer advertenties je te zien krijgt, hoe meer inkomsten het platform genereert. Realiseer je dat social media kanalen zoals LinkedIn, Instagram en Facebook, gewoon bedrijven zijn die een keiharde business runnen, en veel geld verdienen.
Wat zijn de nadelen voor gebruikers?
Nadelen van algoritmes voor (zakelijke) gebruikers zijn er zeker want je gratis berichten worden niet direct aan iedereen getoond. Het algoritme meet namelijk hoe jouw bericht presteert. Reageren volgers direct op jouw bericht, dan ziet het algoritme dit en wordt je bericht aan meer kijkers getoond. (want hiermee trek jij kijkers, waar vervolgens advertenties aan getoond worden)
Wil je liever dat iedereen direct jouw bericht ziet, dat kan zeker, maar dan moet je dus gaan adverteren!
Wil je dat iedereen jouw bericht ziet, ga dan adverteren want,
wie betaalt, bepaalt!
Welke voorbeelden van algoritmes zijn er?
Om te weten welke voorbeelden er van algoritmes zijn, dien je te testen en te meten. Social media kanalen zijn zelf niet open over de algoritmes die zij gebruiken. Logisch, want anders ondermijnen zij hun eigen verdienmodel. Ik raad je overigens aan om niet specifiek in te zetten op algoritme trucjes, maar juist in te zetten op waardevolle menselijke berichten, berichten met inhoud.
Het kan wel helpen om niet altijd een externe link te plaatsen in je bericht. Het plaatsen van een externe link zorgt ervoor dat jouw kijker het social media kanaal verlaat, en dat is nu juist NIET de bedoeling van deze kanalen.
zet geen algoritme trucjes in
plaats niet continue een externe link
plaats geen link in de eerste reactie
plaats geen verkoperige berichten
Een externe link in een reactie zetten, is ook meetbaar door het algoritme. En daarnaast, wanneer iemand jouw bericht deelt, dan wordt de reactie met die link niet meegedeeld.
Bedrijfspagina’s hebben minder bereik dan persoonlijke profielen. Social media kanalen waar het uberhaupt niet mogelijk is om een externe link te plaatsen is bijvoorbeeld het kanaal Clubhouse. Lees via deze link meer over het social media platform Clubhouse.
Plaats je berichten die continue ‘verkoperig’ zijn, ook dat pikt het algoritme op. Logisch, want wil je verkopen op deze kanalen, dan moet je dus betaald gaan adverteren en gebruik maken van het advertentie platform van LinkedIn, Instagram en Facebook.
Algoritmes veranderen continue
Veranderen de algoritmes van social media kanalen?
Ja, algoritmes op social media veranderen continue. Het is dus verstandig om je regelmatig in te lezen over de stand van zaken met betrekking tot algoritmes. Social media kanalen blijven hun algoritmes aanpassen om zo de concurrentie van bereik d.m.v. gratis plaatsingen voor te blijven. Want nogmaals, wil je dat iederéén direct jouw bericht ziet in haar/zijn tijdlijn, dan moet je adverteren.
Zijn social media kanalen open over hun algoritmes?
Social media kanalen geven hun geheimen over de door hen gebruikte algoritmes niet prijs. Je begrijpt nu waarom, de belangen zijn enorm groot. Het is hun geheime ingrediënt om gebruikers zo lang mogelijk op het platform te houden, steeds meer data te verzamelen en advertenties te tonen. Data is het nieuwe goud!
Doordat social media kanalen niet open zijn over hun algoritmes, komen er ook steeds meer geruchten en onwaarheden de wereld in. Instagram heeft daarom in juni 2021 alsnog enige informatie naar buiten gebracht over haar algoritme. Via deze link lees je wat Instagram schrijft over haar eigen algoritme.
Advertenties met jouw betaalde algoritme beïnvloeden:
een zorgelijke ontwikkeling
Advertenties met jouw betaalde ‘algoritme’ beïnvloeden
Adverteerders adverteren gericht met behulp van alle data die aanwezig is. Je adverteert bijvoorbeeld specifiek in een bepaalde regio, gericht op een specifieke doelgroep met een specifieke interesse of opleiding.
Bizar vind ik de mogelijkheid binnen LinkedIn om met vacatures gericht te adverteren op geslacht!
Is er bijvoorbeeld een management of CEO vacature, dan is het mogelijk om met LinkedIn Ads, deze vacature alleen aan mannen te tonen. Hiermee zorg je ervoor dat vrouwen deze vacature überhaupt niet te zien krijgen en dus ook niet reageren want ze weten tenslotte niet van het bestaan van deze vacature. Je begrijpt dat met het invullen van deze functie in veel gevallen dan ook voor een man gekozen wordt. Dit is mijns inziens een voorbeeld van een zorgelijke ontwikkeling!
Social Monday geeft social media trainingen aan bedrijven, ondernemers en iedereen die zakelijk actief is op social media. Trainingen over LinkedIn, Instagram, Facebook, Social Selling, en Smartphone Video voor social media.
Pas wanneer je de achterliggende gedachte van social media echt begrijpt, zet je het zakelijk succesvol in.