De onmisbare kracht van medewerkers als online ambassadeurs
Bedrijven onderschatten de kracht van medewerkers als online ambassadeurs. Betrokken medewerkers die positief zijn over het bedrijf, passievol over hun werkzaamheden, dragen dat in het dagelijkse leven uit. Wat zij uitdragen is geloofwaardig, social proof, het schept vertrouwen. Mond tot mond reclame (worth of mouth) is de sterkste vorm van promotie. Medewerkers als online ambassadeurs op LinkedIn? Ga aan de slag met employee advocacy!
Betrokken medewerkers, krachtige ambassadeurs
Betrokken medewerkers krijg je niet zomaar. Als bedrijf moet je je daar ook echt voor inzetten om dit te bereiken, het is tweerichtingsverkeer. Betrokkenheid kun je niet afdwingen, je moet er tijd en energie in stoppen om dat vertrouwen te krijgen. Betrokken medewerkers zijn loyaler en veranderen niet snel van werkgever.
Heb je onder deze betrokken medewerkers mensen die zich op social media begeven, dan loont het om met hen om de tafel te gaan zitten. Juist zij kunnen het bedrijf uitdragen op hun persoonlijke LinkedIn Profiel. (Bedrijfspagina’s op LinkedIn hebben minder bereik dan een persoonlijk profiel en worden als minder geloofwaardig gezien dan persoonlijke profielen)
Stel je voor dat je 25 medewerkers in dienst hebt, waarvan er 9 actief zijn op social media. Deze 9 hebben bijvoorbeeld ieder 853 connecties op LinkedIn, dan kunnen deze 9 mensen, 7.677 LinkedInners organisch bereiken via hun persoonlijke LinkedIn profiel! Gaan LinkedInners uit hun netwerk vervolgens op die berichten reageren, dan zal het aantal van 7.677 explosief stijgen!
Uiteraard zit er op organisch bereik een algoritme, maar wanneer je social media op de juiste manier inzet gaat het algoritme juist vóór je werken. (Lees via deze link meer over algoritmes)
Wanneer betrokken medewerkers jouw organisatie op een positieve manier uitdragen, in hun eigen stijl, online en/of offline, dat noem je employee advocacy, oftewel ambassadeurschap.
te veel bedrijven maken nog te weinig gebruik van hun eigen ambassadeurs
Ik ben van mening dat nog te veel bedrijven hier kansen laten liggen, zij maken nog veel te weinig gebruik van hun eigen ambassadeurs. Menselijke merkstrategie is van onschatbare waarde en uiterst geloofwaardig. Ik geef je een aantal tips om employee advocacy op LinkedIn te stimuleren.
Geef het goede voorbeeld, neem medewerkers serieus
Allereerst geef zelf het juiste voorbeeld op de LinkedIn bedrijfspagina. Post je als bedrijf bijvoorbeeld een bericht over een jubilaris of een nieuwe medewerker, doe dat dan niet af met een standaard bericht.
Een jubilaris die 12 of 25 jaar in dienst is, dat is een hele prestatie, dit zegt iets over het vertrouwen dat de medewerker in de organisatie heeft. Maak dus geen bericht met een simpele tekst ‘Proficiat Jan dat je 25 jaar in dienst bent.’
Nee, maak een waardevol sociaal bericht, vertel meer over Jan, over het klantcontact van Jan, vertel een anekdote, hoe is Jan bij jullie terecht gekomen, welke klanten zijn er via Jan binnen gekomen, welke groei heeft Jan doorgemaakt binnen de organisatie, waarom werkt Jan al zo lang bij jullie, etc.
de naamsbekendheid groeit en het imago van goede werkgever wordt bevestigd
Je maakt mij niet wijs dat er in die 25 jaar niets gebeurd is dat het waard is om te vertellen. Ik zie nog véél te veel bedrijven die zich op LinkedIn met een jubilaris er te makkelijk vanaf maken! Let maar eens op, in je tijdlijn op LinkedIn komen zulke standaardberichten erg vaak voorbij. Een foto van de jubilaris, een bos bloemen (en een taart) met de korte tekst ‘Proficiat Jan met je jubileum’. En dat was het dan…. verschrikkelijk! (Let maar eens op, als je het eenmaal ziet, kun je niet meer niet zien…)
Borg Projecten doet het wél goed met haar jubilaris, zij hebben de tijd en moeite genomen om meer over hun jubilaris te vertellen. Vervolgens blijft dit bericht veel beter hangen bij de lezer, het heeft een hoge attentiewaarde. De lezer vertelt het binnen zijn/haar netwerk weer verder, gevolg de naamsbekendheid van Borg groeit én het imago als goede werkgever wordt bevestigd! Top gedaan!
Vertrouw op je medewerkers, geef ze op LinkedIn de vrijheid
Ga binnen de organisatie na wie er al actief is op LinkedIn of op andere social media kanalen. Diegene die al actief zijn op social media, ervaren minder drempels in het posten van berichten of het uploaden van foto’s en video’s. Zij durven al beter zichtbaar te zijn.
inventariseer welke medewerkers er op hun LinkedIn profiel willen posten
Ook medewerkers die nog niet actief zijn op LinkedIn, maar wel bijvoorbeeld op Instagram, ook zij zijn interessant om het gesprek mee aan te gaan. Inventariseer welke medewerkers er voor open staan om berichten te posten op hun LinkedIn profiel.
(Onlangs sprak ik een ondernemer die moeite had om vakkenvullers te vinden voor zijn winkel. Ik vroeg hem: laat je je huidige vakkenvullers al video’s op Instagram Reels of TikTok posten? Ga dat eens doen en ik weet zeker dat je nieuwe vakkenvullers aantrekt, maar beloof me dat je je er als baas niet mee bemoeit, vertrouw op je medewerkers!)
Ga vervolgens met deze medewerkers in gesprek, ga brainstormen over de content die op LinkedIn geplaatst kan worden. Content die uiteraard social is en in lijn met de missie/visie/merkbelofte (geen salespitches) want juist op sociale berichten gaan lezers ‘aan’. Geef hen de ruimte om met ideeën te komen, zij horen namelijk veel om zich heen, zij kennen de klant als geen ander, vraag hen wat zij nodig hebben.
leg niet van bovenaf op wat ambassadeurs moeten posten, want dat werkt niet
Leg niet van bovenaf op wat zij moeten posten, dat werkt niet omdat het dan niet echt is en als een verplichting voelt. Je kunt het eventueel gedeeltelijk ‘afbakenen’, binnen welke ‘kaders’ een bericht zou moeten passen. Een LinkedIn profiel is overigens geen eigendom van de organisatie, het blijft altijd het persoonlijke profiel van de werknemer.
Zo kan een heftruckchauffeur prima berichten posten over hoe een werkdag eruit ziet of hoe zij/hij het onderhoud van de heftruck doet, hoe vrachten uit de oplegger gehaald worden en welke veiligheidsregels hij/zij in acht neemt voordat de vracht bij de klant is.
Een ict’r kan meer uitleg geven met wie hij/zij binnen de organisatie nauw samenwerkt, welke afdelingen er bij betrokken zijn, hoe ziet zo’n overleg eruit en hoe kom je van A naar B in dat ingewikkelde proces, hoe bouw je bijvoorbeeld een app, welke uitdagingen kom je onderweg tegen en welke vragen stellen klanten aan je, zet bijvoorbeeld een Q & A in of denk eens aan de inzet van short video (15-30 seconden).
Medewerkers zijn uniek, zij zijn niet te kopiëren:
zij brengen het juiste beeld van de organisatie naar buiten
zij inspireren de kijker met hun content over jouw organisatie
zij zijn enthousiast over hun baan/werkzaamheden en dat stralen ze uit
zij brengen loyaliteit over, je bedrijf als betrouwbaar merk (een merk is meer dan een logo)
zij kennen de klant het allerbeste
door hun enthousiasme zet het klanten sneller aan tot kopen
Onderling meer begrip voor elkaars werkzaamheden
Wat het vervolgens ook nog interessant maakt is dat collega’s onderling meer van elkaars expertise te weten komen. Door elkaars content te zien over de werkzaamheden creëer je meer onderling begrip. Een salesmanager die berichten leest op LinkedIn over de orderpikker en de directrice die meer leert over de productiemedewerker. Vervolgens zal die informatie zich via ‘word of mouth’ nóg verder verspreiden.
beloon medewerkers voor het posten op LinkedIn, in uren, een fee of in een andere vorm
Beloon medewerkers voor het posten van berichten
Beloon medewerkers voor het maken van social media berichten, dat kan een financiële beloning zijn of een beloning in een andere vorm. Denk eens aan een fee bij binnengehaalde opdrachten (want de klantreis is door social media veranderd). Er gaat voor de medewerker tijd in zitten om een bericht te maken. Tekst schrijven en het juiste beeldmateriaal, foto of video. Of maak uren vrij waarin zij werken aan de content, faciliteer en enthousiasmeer. Vanuit de organisatie kan er ondersteuning gegeven worden wanneer de medewerker hulp nodig heeft om de juiste woorden te vinden.
Geef handreikingen, maar zorg ervoor dat het in tekst nog steeds zijn/haar verhaal is, want de kijker voelt direct of iets echt is of niet, zorg ervoor dat het geloofwaardig is. Het hoeft niet perfect, juist de imperfectie voelt als echt. Laat die enthousiaste medewerker echt zelf posten want anders schiet je je doel voorbij.
(NOTE: het is overigens volgens de voorwaarden van LinkedIn niet toegestaan om een ander op jouw LinkedIn Profiel te laten posten!)
Wanneer je als werkgever, employee advocacy serieus aanvliegt, zal het zeker haar vruchten afwerpen. Je medewerker voelt zich gewaardeerd, de zichtbaarheid van de organisatie groeit, het aantal leads neemt toe en de verkoop stijgt. Heb je binnen de organisatie een salesteam, bespreek ook met hen hoe en wie bijvoorbeeld de lead via ‘de heftruckchauffeur’ opvolgt. Een heldere social media strategie is hierbij onmisbaar.
richt alle LinkedIn profielen professioneel in en koppel deze aan de bedrijfspagina
LinkedIn profiel, gekoppeld aan de bedrijfspagina
Een professioneel LinkedIn Profiel dat gekoppeld is aan de bedrijfspagina is onmisbaar. De berichten van deze medewerkers gaan een groot publiek bereiken en wat doen lezers? Zij checken het profiel van deze medewerker, en zij checken de bedrijfspagina waar deze persoon werkt. Wanneer het profiel van deze medewerker gekoppeld is aan de bedrijfspagina, dan kan de kijker makkelijk en snel contact opnemen met de organisatie. Maak het de lezer dus zo eenvoudig mogelijk om contact op te nemen.
Neemt de lezer rechtstreeks contact op met de medewerker, spreek ook dat vooraf goed door hoe de medewerker daarop reageert. Het is aan te raden om dus ook de contactgegevens van deze medewerker optimaal in te richten. In de contactgegevens kun je zelfs 3 linkjes naar de bedrijfswebsite plaatsen, een professioneel ingericht LinkedIn profiel is onmisbaar.
Investeer in een opleiding voor je ambassadeurs
Wil je het maximale eruit halen, investeer in de medewerkers die op LinkedIn gaan posten, investeer in een LinkedIn training voor hen. Wanneer zij beter begrijpen hoe LinkedIn werkt, zetten zij het nóg makkelijker, sneller en zelfverzekerder in. Met deze kennis bereiken zij vervolgens veel beter hun 1e en 2e graads netwerk, denk alleen al aan het taggen van LinkedInners, het taggen van bedrijven (bijvoorbeeld leveranciers) en de inzet van hashtags.
Investeer ook in een workshop voor het maken van foto’s/video’s met de smartphone. De smartphone heb je altijd bij je, en juist foto’s gemaakt met de smartphone zijn geloofwaardiger, die foto’s zijn niet perfect, maar die foto’s zijn echt, en dat voelt de kijker. Hiermee verlaag je de drempel voor klanten om contact met diegene op te nemen.
Praktische tips hoe zij snel een foto bewerken, het formaat aanpassen (3), spiegelen (1), lichter maken met een filter (2), waar moet een smartphone video aan voldoen, etc. maken het verschil.
(Interesse in een LinkedIn training? Neem gerust contact met me op. Tijdens zo’n training leren cursisten (indien gewenst) ook hoe je met je smartphone de juiste social media foto’s/video’s maakt.)
Beide investeringen haal je er dubbel en dwars uit omdat medewerkers hierdoor veel sneller berichten plaatsen, ze voorzien zelf in hun beeldmateriaal, en zijn door de opgedane kennis minder tijd kwijt met posten. Daarnaast vervallen de kosten voor het inhuren van een externe fotograaf. Nogmaals; het hoeft niet perfect, juist de imperfectie maakt het geloofwaardig en laagdrempelig.
online zichtbaarheid levert je zelfs nieuwe werknemers op
Medewerkers naar de concurrent
Ben niet bang om medewerkers te verliezen aan de concurrent, het tegendeel is waar. Het levert je namelijk zelfs veel makkelijker nieuwe medewerkers op, juist doordat je bedrijf via deze medewerkers zo zichtbaar is. Zichtbaar op een manier die vertrouwen uitstraalt, geloofwaardig is en écht voelt, juist omdat het door jullie eigen ambassadeurs is gepost, heeft het aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers. Bij zulk bedrijf wil je gewoon graag werken!
Interesse in een in-company training, ik help je graag, neem via deze link contact op voor de mogelijkheden.