LinkedIn Audio Events, wat is het en hoe werkt het?
LinkedIn Audio Events zijn live rooms op LinkedIn waarin je luistert naar verschillende sprekers, je ziet elkaar niet. Een room vult zich met tientallen of zelfs honderden luisteraars. Een Audio Event kan één of meerdere sprekers hebben. LinkedIn Audio Events draait puur op audio en niet op beeld. Zie het als een groot congrescentrum waar je binnenloopt om te luisteren naar verschillende sprekers.
Waarom start LinkedIn met Audio Events?
LinkedIn start met Audio Events omdat zij gezien hebben dat deze vorm van content een enorm succes is op Clubhouse. Vele LinkedInners zetten Clubhouse al vroeg in omdat de engagement daar enorm hoog is en je daardoor snel leads genereert. Clubhouse is de eerste app die puur op audio draait en zag in no-time een ongekende groei met een enorme populariteit. Via deze link lees je meer over Clubhouse.
Het is geweldig om te merken hoe snel je puur met je stem online vertrouwen creëert! Dit heb ik als Early Adopter mogen ervaren op Clubhouse.
Wat zegt LinkedIn zelf over de functie Audio Events?
In maart 2021 heeft Suzi Owens van LinkedIn inderdaad bevestigd dat LinkedIn gaat starten met Audio Events en dat zij aan het testen zijn. Dit nieuws werd door Sarah Perez van Tech Crunch naar buiten gebracht en bevestigd door Suzi Owens van LinkedIn. Zij gaf aan dat LinkedIn ook kijkt naar de mogelijkheden om Audio Rooms te koppelen aan evenementen en groepen. Dat zou fantastisch zijn wanneer LinkedIn dat mogelijk maakt voor evenementen en groepen. Lees via deze link meer over evenementen op LinkedIn.
LinkedIn Audio Events zijn live rooms en werkt puur op stem, je ziet elkaar dus niet
Wat zijn de voordelen van LinkedIn Audio Events?
Het enorm grote voordeel van LinkedIn Audio Events is dat je professionele LinkedIn profiel gekoppeld is aan je audio. Ik ben groot fan van deze koppeling! Het maakt je namelijk veel traceerbaarder wanneer je in een room aanwezig bent of spreekt. Een professioneel ingericht profiel geeft informatie over werkervaring, opleiding, aanbevelingen, expertise, contactgegevens. Nepprofielen vallen dus razendsnel door de mand.
Nóg een groot voordeel: in de rooms ontdek je razend snel wie zijn/haar LinkedIn profiel zelf inzet, of dit laat doen door een extern bureau. Externe bureaus of VA’s (Virtuele Assistent) kunnen wellicht namens jou berichten posten, maar kunnen niet namens jou spreken in een groep, dat zou enorm raar en ongeloofwaardig zijn. Het uitbesteden van je LinkedIn profiel is sowieso niet toegestaan volgens de voorwaarden van LinkedIn, je kunt ervoor geschorst worden.
Een professioneel LinkedIn profiel is het fundament voor zakelijk succes! Wil je hiermee aan de slag? Neem contact op voor de mogelijkheden en mail naar info@socialmonday.nl
Het grote voordeel van LinkedIn Audio Events? Je professionele profiel is eraan gekoppeld!
Hoe zien Audio Events er op LinkedIn uit?
Audio Events op LinkedIn zien er voor een groot deel hetzelfde uit als Clubhouse Rooms. Toen het nieuws over LinkedIn Audio Rooms naar buiten kwam, heeft LinkedIn onderstaande foto gedeeld met Techcrunch. Op de foto zie je aan de groene ring wie er spreekt. Onder de profielfoto zie je de ‘functie’ van de personen. Je ziet een button wie de host is en je ziet welke microfoons uit staan.
Wat is een LinkedIn Host?
Een LinkedIn Host (oftewel moderator), is iemand die de room host en in goede banen leidt. Een LinkedIn host kan alle knoppen bedienen die nodig zijn om een room goed te laten verlopen. Zo kan een moderator bijvoorbeeld je microfoon open of dicht zetten, sprekers terugplaatsen naar het publiek, en mensen uitnodigen op het podium.
Hoe genereer je leads met LinkedIn Audio?
Wil je leads genereren met je LinkedIn Audio rooms, dan is het een overweging om twee moderators in te zetten. De ene moderator kan dan ondertussen ‘screenen’ wie er in het publiek zit zodat je na afloop makkelijk en snel een follow-up kunt doen. In de betaalde versie van LinkedIn zal het wellicht zo zijn dat je ook achteraf nog kunt zien wie er in de rooms zijn geweest, echter dat is gissen op dit moment, maar zou een logische stap zijn.
Hoe spreek je in LinkedIn Audio Events?
Wil je spreken in de LinkedIn Audio Events, dan tik je op de button met het handje. De button met het handje zie je rechts onderin. Zodra je deze aantikt, dan krijgt de moderator een melding en geeft vervolgens jou toestemming om op het podium te komen. Het is wel verstandig om vervolgens je microfoon dicht te zetten zodra je op het podium bent (i.v.m. achtergrondgeluiden). Daarna wacht je tot je spreektijd krijgt en zet je je microfoon open.
Zorg er dus voor dat je LinkedIn profiel goed op orde is voordat je spreektijd vraagt. Met een professioneel LinkedIn profiel genereer je namelijk op het podium makkelijker leads
Steek je hand op om te spreken in LinkedIn Audio Events
Hoe zie je wie er in het publiek zit?
Luisteraars in het publiek herken je aan de kleinere profielfoto’s die onderin zichtbaar zijn. Je ziet dan het aantal luisteraars staan, en daaronder dus het publiek dat in de room aanwezig is en luistert.
Hoe verlaat je een LinkedIn Audio Event?
Wil je de room verlaten, dan tik je links onderin op de button ‘Leave’. Je hoeft geen gedag te zeggen, je kunt gewoon in stilte de room verlaten. Vervolgens ga je weer een andere room binnen om te luisteren of te spreken.
een linkedin audio event verlaat je via de button ‘leave’
Wanneer start LinkedIn met Audio Rooms?
LinkedIn heeft aangegeven dat zij zo snel mogelijk starten met BETA testen. Voor het gemak neem ik even aan dat ze daar al mee bezig zijn, ik kan me voorstellen dat LinkedIn daar niet veel ruchtbaarheid aan geeft. Het is nog even afwachten, maar ik ben nu als fan van LinkedIn Audio Rooms omdat het echt van toegevoegde waarde is!
Is LinkedIn de enige die dit audio concept kopieert?
LinkedIn is zeker niet de enige die dit concept kopieert, want ook Twitter, Facebook en Spotify kopiëren de audio tool van Clubhouse. Kopiëren is nu eenmaal goedkoper dan zelf een hele nieuwe audio app of tool ontwikkelen. Het is echter wel zo: Clubhouse IS audio, bij alle andere platformen is audio een ONDERDEEL van de app. Daar zit dus verschil in en wellicht zal dat ook een ander publiek aantrekken. (Overigens werkt Clubhouse Creator Driven en krijgen Creators zelfs betaald…)
Zodra er meer bekend is over LinkedIn Audio Rooms, dan wordt deze blog aangevuld. Vond je dit een interessante blog, plaats ‘m gerust in je social media berichten bijvoorbeeld op LinkedIn, of verwijs anderen naar deze waardevolle inhoud.