Hashtags op LinkedIn, hoe gebruik je ze?

 

Hashtags zijn woorden met een hekje. Hashtagwoorden zijn, wat zoekwoorden zijn voor Google. Via hashtagwoorden vind je snel informatie op LinkedIn, zien meer mensen jouw bericht (views), en kun jij zelfs in de tijdlijn van een hashtag, op zoek gaan naar jouw doelgroep.


Hoeveel hashtags plaats je in een LinkedIn bericht?


Het aantal hashtags dat je in een LinkedIn bericht plaatst is ongeveer 3 tot 5 stuks (dit aantal geeft LinkedIn zelf als advies.) Een overload aan hashtags kan een negatieve invloed op je bereik hebben. Hashtags op LinkedIn helpen je om onderwerpen en interesses te ontdekken die het meest relevant voor je zijn en geven je de mogelijkheid om met je doelgroep in contact te komen. In je tijdlijn zie je berichten met die hashtags.



3 tot 5 hashtags in je LinkedIn bericht is voldoende



Welke hashtags plaats je en waar?

Hashtags die je plaatst hebben o.a. betrekking op je bericht of op je doelgroep. Zo plaats ik regelmatig berichten over LinkedIn Audio Events, daarbij gebruik ik dan de hashtag #LinkedInAudioEvent

Je kunt overigens ook hashtags toevoegen aan een artikel dat je plaatst op LinkedIn. Een artikel op LinkedIn is vergelijkbaar met een blog. LinkedIn geeft zelf aan dat er geen limieten aan het aantal hashtags in een artikel zitten. Eerlijk gezegd zou ik hier ook een aantal van max 5 hashtags aanhouden.

Plaats hashtags het liefst niet midden in een tekst, want dat leest minder prettig. Hashtags onderin je tekst werkt prima en maakt het overzichtelijk. Voor je bereik is het niet van invloed.

 
 


Zoeken op hashtags en hashtagonderzoek, hoe doe je dat?

Zoeken op hashtags en hashtagonderzoek doe je via de zoekbalk van LinkedIn. Maak eerst een lijst van zoekwoorden die betrekking hebben op jouw doelgroep en jouw expertise. Tik vervolgens het zoekwoord met hekje in, in de zoekbalk. LinkedIn geeft dan al voorgestelde hashtags, dit zijn bestaande hashtags met volgers.

 
 



Je gaat dus voor ieder woord op zoek binnen LinkedIn en onderzoekt of dit woord een bestaande hashtag is. Binnenkort komen er overigens weer nieuwe ontwikkelingen aan op het gebied van hashtags op LinkedIn.


doe vooraf hashtagonderzoek om je doelgroep beter te bereiken



Hoe volg je hashtags en waarom?

Hashtags volgen doe je door wederom naar de zoekbalk te gaan, tik het hashtagwoord in en tik op het voorgestelde hashtagwoord. We nemen even als voorbeeld #ict en #bouw

Je ziet bij iedere hashtag het aantal volgers erbij staan. ICT heeft 3505 volgers, en BOUW heeft 14545 volgers.

Je ziet de voorgestelde hashtagwoorden die betrekking hebben op, of gerelateerd zijn aan het woord bouw. Tik op #bouw, en tik daarna op Volgen. Nu zit je in de tijdlijn van dit specifieke woord. Is je doelgroep bouwbedrijven, dan loont het om deze hashtag te volgen, want in deze tijdlijn kom je berichten tegen van personen en bedrijven die interessant zijn.

Volg hashtags van je doelgroep en bouw je netwerk gericht uit



Hoe zet je hashtags strategisch in?

Het loont om hashtags strategisch in te zetten. We nemen als voorbeeld #ict. Stel dat jij uitzendkrachten plaatst in de ict branche, met de hashtag ict kom je dan extra onder de aandacht van deze volgers, deze volgers zijn vaak ict bedrijven.

Of stel dat jij het onderhoud doet van bedrijfstuinen, en je wilt specifiek binnenkomen in de autobranche (want tja die showrooms moeten er ook aan de buitenkant representatief uitzien), gebruik dan een hashtag van die doelgroep.

 

Waar staat het overzicht van de hashtags die jij zelf volgt?

Hashtags die jij zelf volgt vind je terug via de desktop versie. Tik aan de linkerzijde op ‘Gevolgde Hashtags’, zie onderstaande afbeelding. Tik je op het blauwe woord ‘Gevolgde Hashtags’, dan kom je in een compleet overzicht terecht met alle hashtags die jij volgt. Tik je daar vervolgens op een hashtag, dan kom je in de hashtagtijdlijn terecht.

 
 
 
 
 

 

Zet hashtags dus strategisch in, doe vooraf hashtagonderzoek en scrol regelmatig door de hashtagtijdlijn van je doelgroep.

Hulp nodig bij je LinkedIn Marketing? Neem contact op voor de mogelijkheden.

  • LinkedIn Marketing - Training en Advies

  • Spreker op Business Events

 

Je las een blog van Social Monday

Interesse in een LinkedIn training? Neem contact op voor de mogelijkheden en stuur een mail naar info@socialmonday.nl.