Muziekrechten op LinkedIn, hoe zit het?

 

Met de muziekrechten op LinkedIn is het slecht gesteld. Steeds vaker wordt het copyright zowel door LinkedIn als door LinkedInners en werkgevers overtreden. sinds juli 2021 is er een nieuwe Europese Auteurswetrichtlijn in werking waarin artikel 17 aangeeft dat ook platformen aansprakelijk zijn voor het illegaal uploaden, plaatsen of doorplaatsen/verspreiden van muziek! Dus ook LinkedIn is strafbaar.

Op muziekstukken zit auteursrecht, oftewel copyright.


Steeds meer video’s op LinkedIn komen voort uit platformen zoals TikTok en Instagram. Deze video’s bevatten muziek en worden herplaatst op LinkedIn. Met het herplaatsen, oftewel het verspreiden, uploaden, overtreed je de auteurswet. Deze auteurswet is in 1912 aangenomen om artiesten, producers, etc. te beschermen tegen het stelen van hun muziekstukken. Op een muziekstuk zit altijd copyright, zelfs tot 70 jaar na de dood van de artiest. Ook het uploaden van copyright muziek onder je eigen video’s en die plaatsen op LinkedIn is niet toegestaan. In dit artikel ga ik in op muziekvideo’s vanuit IG en TT en niet op overige video’s met muziek.


Het is niet toegestaan om muziek van het ene platform mee te nemen naar het andere platform. Je bent hiermee in overtreding.

Hoe werkt het met muziek via social media platformen?

Platformen zoals Instagram en TikTok hebben inmiddels afspraken (licentieovereenkomsten)  gemaakt met organisaties en muzieklabels, zoals o.a.  ASCAP/BMI/SESAC, Sony, Buma/Stemra. In deze afspraken is vastgelegd dat Instagram en TikTok mogen werken met muziekstukken waarvoor labels/artiesten toestemming geven voor gebruik op dat betreffende platform. Instagram en TikTok hebben een muziekgalerij waaruit jij als gebruiker muziek mag kiezen om die muziek alleen daar te gebruiken.

Achter de schermen wordt er op Instagram en TikTok middels data geregistreerd welke muziekstukken gebruikt worden, zodat vervolgens de rechthebbende artiesten en producers betaald krijgen voor het gebruik van hun muziek. Organisaties zoals ASCAP/BMI/SESAC, Buma/Stemra int dit geld voor de artiesten, waarna uitbetaling aan de artiesten volgt.

 

De muziekgalerij van Instagram (Bron afbeelding: Instagram)

 

Overigens werkt TikTok pas sinds november 2020 officieel mee aan ‘legale muziek’ op hun platform, bar laat! Kun je nagaan hoeveel inkomsten artiesten zijn misgelopen op hun muziek. En nee, het is te kort door de bocht om te stellen dat het ‘gratis reclame’ was voor de artiesten en hun muziek… Bij de bakker haal je ook niet 60 broden per week gratis met de reden dat het gratis reclame is voor de bakker.


Schending muziekrechten in LinkedIn Audio Events

Het overtreden van het auteursrecht op LinkedIn, zal met de komst van LinkedIn Audio Events nóg groter worden. Audio Events zijn de copycat van Clubhouse. In deze Audio kamers hoor je elkaar spreken maar je ziet elkaar niet. En ook hiervoor geldt, je mag geen muziek gebruiken in deze Audio Events! Nee, ook geen muziek op de achtergrond draaien of als intro. Verderop in deze blog lees je hoe hoog de boetes en celstraffen zijn. Via deze link lees je meer over LinkedIn Audio Events.


stop met het plaatsen van muziek als je geen licentieovereenkomst hebt

Schending muziekrechten door werkgevers

Ook werkgevers zie je steeds vaker de muziekrechten schenden. Bedrijven die op de LinkedIn Bedrijfspagina grappige TikTok content plaatsen met bijbehorende muziek, of medewerkers die aangemoedigd worden door hun werkgever om zulke content te plaatsen op hun persoonlijke profiel. Werkgevers doen er goed aan om werknemers op de hoogte te brengen van het auteursrecht en de schending daarvan. Overigens geef ik graag LinkedIn sessies op bedrijven over dit onderwerp, just give me a call.



Mijn tips aan LinkedIn-gebruikers:

  • Stop met het plaatsen van video’s waarin je muziek gebruikt waar auteursrecht op zit en je geen licentieovereenkomst hebt

  • Stop met het doorplaatsen, verspreiden, of uploaden van video met muziek vanuit andere platformen

  • Wijs andere LinkedInners op het auteursrecht en illegaal gebruik van muziek, stuur ze door naar deze blog

  • Het taggen of @ vermelden van de artiest in het bericht vrijwaart je niet, je hebt echt een licentieovereenkomst nodig

 
 

Bovenstaande LinkedIn afbeelding bevat muziek van Ciara met Level-Up, muzieklabel LaFace Records en Zomba Group en is niet toegestaan op LinkedIn. (Bron afbeelding: LinkedIn)



Welke muziekafspraken heeft LinkedIn met muziekorganisaties?

LinkedIn heeft nog geen muziekafspraken gemaakt met muziekorganisaties, ik heb dit nagevraagd bij organisaties die de belangen behartigen van artiesten. Echter is er sinds juli 2021 wel een nieuwe Europese Auteurswetrichtlijn in werking waarin artikel 17 aangeeft dat ook platformen aansprakelijk zijn voor het illegaal uploaden, plaatsen of doorplaatsen/verspreiden van muziek. Dus ook voor doorgeplaatste muziek vanuit TikTok en Instagram. LinkedIn is zelfs verplicht om na het offline halen van deze illegale content, ervoor te zorgen dat deze offline blijft!

De Europese Auteurswetrichtlijn artikel 17 geeft aan dat social media platformen ook aansprakelijk zijn



LinkedIn maakt zelf ook inbreuk

Onlangs plaatste LinkedIn zelf een bericht met daarin een video met copyright muziek. Deze video was afkomstig vanuit een Instagram bericht, LinkedIn prijst met deze video haar eigen trainingsproduct aan. En ook hier geldt, LinkedIn heeft geen toestemming om de muziek te laten horen bij deze video. Het is niet toegestaan om via andere platformen (in dit geval Instagram) de video opnieuw te plaatsen op LinkedIn. Onderstaand zie je een screenshot van het LinkedIn bericht en een screenshot van het originele Instagram bericht.

 

Het LinkedIn bericht met muziek (Bron afbeelding: LinkedIn)

Originele Instagram bericht met muziek (Bron afbeelding: Instagram)

 

Afbeelding met muziek van artiest Nbhd Nick met Knockin, muzieklabel Epidemic Sound.

Het komt er dus op neer dat zowel LinkedInners, Bedrijven en LinkedIn het auteursrecht schenden zodra zij muziek plaatsen, muziek uploaden, of muziek via andere platformen eraf halen en op LinkedIn plaatsen.

Werk je met muziek onder je video’s zorg ervoor dat je altijd toestemming (licentieovereenkomst) hebt van de rechthebbende eigenaar. Vergis je niet dat een muziekstuk meerdere eigenaren kan hebben!
(Let op; ook op foto’s en video’s zit auteursrecht!) Gebruik je ‘rechtenvrije’ muziek lees dan ECHT goed de kleine lettertjes, want vaak is ‘rechtenvrij’, niet geheel vrij van rechten.


Wat zijn de boetes op overtreding van het auteursrecht?

De boetes op het overtreden van het auteursrecht zijn fors! Bij een strafrechtelijke vervolging riskeer je een geldboete die oploopt tot 87.000,-- euro. Daarbij kan als extra een gevangenisstraf opgelegd worden van ten hoogste 4 jaar. Hoe hoog de boetes voor platformen zijn, is mij niet bekend.

Met schending auteursrecht riskeer je een gevangenisstraf van 4 jaar


Wat kan LinkedIn zelf doen m.b.t. muziekrechten?

LinkedIn kan zelf actief stappen ondernemen om eerlijk zaken te doen met labels en muziekorganisaties zodat artiesten betaald krijgen. LinkedIn zal moeten gaan betalen voor gebruik muziekstukken. LinkedIn is een zakelijk platform waar leads en business gegenereerd wordt, en zal dus de hand in eigen boezem moeten steken.

Een goed begin zou zijn een uploadfilter die op voorhand video’s al strenger controleert, maar bovenal: hou je aan de wetgeving!


Auteursrechtenschending melden via LinkedIn

Helaas is het bij LinkedIn alleen mogelijk om auteursrechtenschending uitgebreid te melden, wanneer jij zelf de auteursrechthebbende bent. Melden van auteursrechtenschending doe je via deze link: https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/TS-NCI Ben je op zoek naar een muziekrechten advocaat, stuur me een bericht want dan breng ik je in contact met een auteursrechten advocaat (gespecialiseerd in muziek) die ik persoonlijk ken en van harte aanbeveel.

Zie je op LinkedIn een video voorbijkomen waarbij de muziekrechten geschonden worden (en ben je niet de auteursrechthebbende), dan kun je dit melden bij de pagina LinkedIn Help, en uiteraard kun je het ook altijd melden bij organisaties zoals ASCAP/BMI/SESAC, Buma/Stemra.

Hulp nodig bij je LinkedIn Marketing? Neem contact op voor de mogelijkheden.

  • LinkedIn Marketing - Training en Advies

  • Spreker op Business Events


Je las een blog van Social Monday

Interesse in een LinkedIn training? Neem contact op voor de mogelijkheden en stuur een mail naar info@socialmonday.nl.