Hoe zet je als ZZP'er LinkedIn effectief in?

 

LinkedIn is een waardevol platform voor ZZP'ers om hun professionele netwerk te vergroten, klanten aan te trekken en hun merk te versterken. LinkedIn vereist een strategische aanpak want bij veel zzp’rs komen de klanten niet vanzelf. In dit artikel ga ik dieper in op een aantal veelgestelde vragen van zzp’rs op het gebied van LinkedIn.

Waarom is LinkedIn belangrijk voor ZZP'ers?

LinkedIn is belangrijk voor ZZP'ers omdat het dient als een platform waar je je expertise, ervaring en diensten kunt laten zien aan een wereldwijd publiek van professionals. Het biedt de mogelijkheid om je zichtbaarheid te vergroten, betrouwbare connecties op te bouwen en zelfs nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Maar bovenal is het een platform om vertrouwen op te bouwen met je doelgroep.

 
 

Veelal ben je binnen 2 stappen bij de juiste contactpersoon, soms zelfs binnen 1 stap als je weet wat je moet doen. LinkedIn is veruit het meest zakelijke platform dat door alle lagen binnen een organisatie ingezet wordt. Van inkoper tot salesmanager, van productiemedewerker tot CEO. Al deze mensen kun je vinden via hun eigen naam, via de bedrijfspagina, via zoekwoorden en via de filterfunctie. Uitermate geschikt voor B2B.

 

Hoe optimaliseer je als ZZP’r je LinkedIn-profiel?

Een professioneel ingericht LinkedIn-profiel is de sleutel tot succes, het is een soort mini-website met aantrekkingskracht. Van een professionele profielfoto tot een boeiende en heldere samenvatting (het INFO gedeelte met 2600 tekens). Een overzicht van relevante werkervaring en vaardigheden, alles draagt bij aan een sterke eerste indruk.

Het is van belang om zoekwoorden te gebruiken die jouw expertise benadrukken en ervoor te zorgen dat je profiel volledig is ingevuld. Die zoekwoorden zijn belangrijk om op gevonden te worden. Wat velen niet weten is, dat LinkedIn een wereldwijde zoekmachine is, via de juiste zoekwoorden in je profiel, komt je doelgroep bij jou uit.

Verwerk zoekwoorden op een natuurlijke manier in:

  • de kopregel

  • het info gedeelte

  • je artikelen

  • je werkervaring en functie omschrijving

  • je content


Wat veel zzp’rs vergeten, is het plaatsen van een professionele banner/omslagfoto (zie onderstaande afbeelding), en het invullen van hun contactgegevens.

 

Duidelijke omslagfoto met Call to Action, kopregel met zoekwoorden erin verwerkt, contactgegevens volledig invullen

 


Maar ook via deze zoekwoorden stelt LinkedIn jouw profiel voor aan mensen die wellicht interesse hebben om met jou te connecten. Dit doet LinkedIn o.a. op basis van je interesses, je content, wederzijdse connecties, je comments, de pagina’s en groepen die je volgt.

Bij iedere klik, swipe, scroll, en zelfs het stilstaan bij een bericht (om het te lezen of te bekijken), verzamelt LinkedIn data om zo het algoritme te trainen. Het silstaan bij een bericht noem je dwell-time.

 
 

Je kunt via de zoekfunctie op zoek naar specifieke expertises, in het voorbeeld op de bovenstaande afbeelding zie je het zoekwoord ‘Tekstschrijver’. Vervolgens toont LinkedIn je alle zoekresultaten met dat specifieke zoekwoord. Vervolgens kun je zelf filteren via de tabs, op verschillende mogelijkheden, bijvoorbeeld op de bijdragen van afgelopen week. Maar je kunt uiteraard ook filteren op personen en bedrijven, zie onderstaande afbeelding.

 

Bron: LinkedIn zoekfunctie inzetten

 


Welke content werkt het beste voor ZZP'ers op LinkedIn?

Het delen van waardevolle en relevante content is essentieel. Doe dat vanuit je persoonlijke profiel want bedrijfspagina’s hebben minder bereik en mensen connecten liever met echte mensen dan met logo’s en beeldmerken. Denk aan artikelen, carrousels (documenten), blogposts, video's en infographics die jouw expertise in de branche laten zien. Ook persoonlijke verhalen, succesverhalen en inzichten kunnen betrokkenheid genereren en een menselijke kant aan jouw zakelijke profiel toevoegen.

Voeg het onderdeel ‘Uitgelicht’ toe aan je LinkedIn profiel. Uitgelicht is een soort winkeletalage en valt direct op. Je voegt dit onderdeel toe via de button ‘profielonderdeel toevoegen’.

 

Het onderdeel Uitgelicht valt direct op

 

Maar let op! Ga uit van je doelgroep. Welke problemen en uitdagingen ervaren zij? Baseer je content op die vragen en uitdagingen, bijvoorbeeld door simpelweg antwoord te geven op die vragen middels een post.


baseer je content op de uitdagingen van je doelgroep


Schrijf de 52 meestgestelde vragen van je doelgroep op, en maak van iedere vraag een inhoudelijk bericht. Zo heb je iedere week een bericht om te plaatsen. Met het inhoudelijk beantwoorden van vragen toon jij je expertise en geloofwaardigheid, en juist daarmee trek je klanten aan (pullmarketing). Of beantwoord de vragen in video-vorm. Pas vervolgens de lay-out van je profiel aan, aan je doelgroep (zie onderstaande afbeeldingen). Kijkt je doelgroep liever video, of lezen zij graag geschreven artikelen.

Met de AI videotool van HeyGen, kun je jezelf cloonen en hoef je maar eenmalig een video op te nemen. Vervolgens lever je de tekst aan en je avatar doet de rest. Weet je niet wat je moet posten? Via deze link lees je hoe je meer haalt uit slimme content hergebruiktechnieken.


 

Lay-out: keuze buttons voor verschillende vormen content, pas aan met het potlood

Lay-out: bepaal zelf welke activiteit voor jouw profielbezoeker primair zichtbaar is op je profiel

 

Via deze link lees je hoe je de lay-out van je profiel optimaal benut.

 

Hoe kan je LinkedIn gebruiken om jouw netwerk uit te breiden als ZZP'er?

LinkedIn is niet alleen een platform om je connecties uit te breiden, maar ook om waardevolle relaties op te bouwen. Actieve betrokkenheid door te reageren op berichten, het delen van relevante content en het aangaan van gesprekken in groepen vergroten niet alleen je netwerk, maar creëren ook mogelijkheden voor samenwerkingen en kennisuitwisseling. Een like zegt niet zoveel, een behulpzame comment op een bericht brengt je veel verder. Zowel in zichtbaarheid als in geloofwaardigheid.

een like zegt niet zo veel, een comment des te meer


Een comment van jou is namelijk ook zichtbaar in de tijdlijn van een deel van je connecties. Door deze inhoudelijke comment plant je wederom een zaadje in het hoofd van je connecties waarmee je Top Of Mind wordt. Zodra zij jouw expertise nodig hebben, zullen zij direct aan jou denken en contact opnemen. Je zult hoe dan ook, zichtbaar moeten zijn. Want als ik je niet zie, hoe kan ik je dan leren kennen?

 

Op welke manier kan LinkedIn worden ingezet voor het genereren van leads en klanten?

LinkedIn biedt verschillende tools en functionaliteiten voor leadgeneratie. Van het gebruik van gerichte berichten tot het delen van aanbevelingen en het actief deelnemen aan relevante gesprekken, dit platform kan worden ingezet om waardevolle leads aan te trekken. Een veelgemaakte fout is wanneer je direct tijdens het connecten een salespitch afsteekt. Daarmee wek je echt de irritatie van de ander en bereik je het tegenovergestelde van wat je wilt. Mensen willen wel kopen maar willen niets verkocht krijgen.


 

Connecten via smartphone: tik op de cirkel met de 3 puntjes

 

Het beste kun je een persoonlijk bericht toevoegen aan het connectieverzoek. Via de smartphone zit die functie een beetje verstopt. Wil je connecten via de smartphone, ga dan naar het profiel van deze persoon, klik op de cirkel met de 3 puntjes (bovenstaande afbeelding). Je krijgt daarna een uitklapmenu, tik op ‘uitnodiging aanpassen’ (onderstaande afbeelding). Overigens beperkt LinkedIn steeds meer het aantal connectieverzoeken dat je per maand met de gratis versie kunt versturen. Momenteel schommelt dit aantal tussen de 5 en 25.

 

Tik daarna op ‘Uitnodiging aanpassen’

 

Stop dus met die salespitch bij het connecten, pak het anders aan. Eerst connecten, dan kennis maken en vervolgens pas de vraag stellen of ze bijvoorbeeld interesse hebben in tips over je vakgebied. Ga ook niet agressief op zoek naar emailadressen om vervolgens LinkedInners te spammen. Een effectieve strategie is de Know-Like-Trust factor. Via deze link lees je waarom deze strategie onmisbaar is en hoe je dit inzet.

 

Bron: LinkedIn, oktober 2023

 

 

LinkedIn is een krachtig wereldwijd platform om jezelf, je kennis en je diensten als ZZP’er te laten zien, maar het vereist een strategische benadering. Met een optimaal profiel, consistente en relevante content, actief netwerken en doelgericht behulpzaam zijn, vergroot je als ZZP'er je zichtbaarheid en versterk je jouw positie in de markt. Vervolgens bevelen anderen jou aan in hun netwerk, het zijn als het ware jouw minimarketing machines.

 

Hulp nodig bij je LinkedIn Marketing? Neem contact op voor de mogelijkheden.

  • LinkedIn Marketing - Training en Advies

  • Spreker op Business Events

 

Je las een artikel van Social Monday

Interesse in Marketing en LinkedIn advies? Neem contact op voor de mogelijkheden en stuur een mail naar info@socialmonday.nl.


 
Mieke LangenhuizenPopulair