Inbound Marketing wat is het en hoe zet je het in?
Inbound marketing draait om het geven van waardevolle content waarmee jij jouw doelgroep helpt. Je gaat uit van de pull strategie in plaats van de push strategie. De push strategie is een ouderwetse strategie waarmee je een product of dienst in de markt pusht, waarmee je een product of dienst in het gezicht van je potentiële klant duwt. Inbound marketing gaat uit van de ‘geef’ strategie, het geven van kennis, het helpen van je doelgroep, met als gevolg dat de klant naar jou toekomt.
Wat is het voordeel van de pull-strategie?
Met de pull strategie heb je als voordeel dat je jezelf of je bedrijf neerzet als specialist door het plaatsen van inhoudelijk content. Daarbij ga je uit van de behoeftevraag van je doelgroep. Je geeft als het ware een antwoord op de vragen van je doelgroep. Wanneer jouw doelgroep jou langer volgt, bouw je aan het vertrouwen en je geloofwaardigheid. Vervolgens neemt de potentiële klant contact met jou op.
inbound marketing gaat uit van de pull strategie, het plaatsen van waardevolle kennis
Is inbound marketing een snelle manier van resultaat behalen?
Nee, inbound marketing is geen quick fix, het is een lange termijn strategie. Dit heeft alles te maken met het vertrouwen dat je eerst moet winnen van je doelgroep. Zij moeten eerst overtuigd raken van jullie expertise, en dat heeft tijd nodig. Inbound marketing draait om het opbouwen van een relatie met je doelgroep, je potentiële klant (know-like-trust-buy).
Hoe start je met inbound marketing?
Wanneer je wilt starten met inbound marketing, dan is het zinvol om je eerst enorm goed in te leven in je doelgroep. Welke problemen en uitdagingen hebben zij. Welke vragen hebben zij, waar liggen zij ’s-nachts wakker van. Wanneer je dit overzicht hebt, dan heb je al een goede start om content te maken die uitgaat van het inbound marketing pricipe.
Wie in de organisatie kan starten met inbound marketing?
Iedereen in de organisatie kan starten met inbound marketing want deze manier van communiceren is allang niet meer alleen de verantwoordelijkheid van de afdeling marketing. Gelukkig zie je steeds meer teams hierin samenwerken. Denk aan een team dat bestaat uit sales, marketing, HR en communicatie.
Maar vergis je niet, een medewerker van de afdeling logistiek kan ook enorm goed aan inbound marketing doen. Hij/zij weet tenslotte alles op het gebied van logistieke vragen die klanten hebben, en wellicht heeft deze medewerker in aanzienlijke tijd een following opgebouwd.
iedereen in de organisatie kan starten met inbound marketing
De 4 fases van inbound marketing
Met inbound markting doorloopt je klant een aantal stappen, van koude doelgroep naar warme ambassadeur. Attract, Convert, Close, Delight (Strangers, visitors, leads, customers, promoters).
Zorg dat jouw doelgroep jou vindt via inhoudelijke en authentieke content, dit doe je in de attentie fase (Attract). In deze attentie fase trek je de aandacht van je doelgroep, zet jezelf als merk neer, ben zichtbaar, geen spullen maar mensen! Veruit de meest gemaakte fout die ik zie in de attention fase, is dat ondernemers en bedrijven continue hun spullen/producten in beeld brengen, en daar verkooppraatjes bij plaatsen. Stop daarmee.
Activeer vervolgens je prospects, bijvoorbeeld inschrijven voor een webinar (Convert). Daarna blijf je via mail contact houden, nuturing met waardevolle content om het vertrouwen verder uit te bouwen tot de klant overgaat tot koop (Close).
Nu komt wederom een belangrijk onderdeel, je klant wordt ambassadeur. Tevreden klanten, oftewel je ambassadeurs (Delight) zijn je beste marketingmachines en daarmee zorgen zij weer voor nieuwe klanten. Social proof zoals reviews en mond tot mond reclame zijn hiervoor onmisbaar want wat een ander over jullie bedrijf zegt is geloofwaardiger dan wanneer je dat over jezelf zegt (Referral).
Referrals dragen bij aan een extra stroom van nieuwe klanten. Een referral, iemand die een nieuwe klant aandraagt, kan extra beloond worden. De beloning kan bestaan uit een percentage van de omzet. Dit is niet alleen een waardevolle strategie voor bestaande klanten, maar bekijk zeker of het ook interessant is voor je medewerkers, zij zijn tenslotte al zeer goede ambassadeurs.
Een andere optie m.b.t. refarrels is niet het belonen in geld, maar het belonen in een groenere aarde. Zo bieden verschillende bedrijven deze mogelijkheid, een voorbeeld hiervan is Staatsbosbeheer.
Overigens raad ik wel aan om intern na te gaan wie welke kennis in huis heeft om inbound marketing strategisch in te zetten. Vervolgens maak je intern een plan van aanpak, inclusief een content strategie.
Wil je medewerkers betrekken bij je inbound strategie? Via deze link lees je meer over medewerkers als online ambassadeurs.
Ben je zzp’r of zelfstandig professional, dan kun je natuurlijk heel goed je eigen inbound marketing toepassen. Je weet nu welke stappen je moet zetten voor meer zichtbaarheid en succes.
Hulp nodig bij je LinkedIn Marketing? Neem contact op voor de mogelijkheden.
LinkedIn Marketing - Training en Advies
Spreker op Business Events