LinkedIn Engagement POD's zijn schadelijk, doe er niet aan mee!
Een engagement POD is een groepje LinkedInners dat vooraf afspreekt om op elkaars berichten te reageren. Daarmee stuwen zij hun berichten omhoog en beïnvloeden hiermee het algoritme van LinkedIn. Engagement PODs zijn volgens de richtlijnen van LinkedIn, NIET TOEGESTAAN, je riskeert hiermee verwijdering van je account. Met de LinkedIn richtlijnen ga je akkoord zodra je een LinkedInprofiel aanmaakt.
Waarom zijn LinkedIn engagement POD’s ontstaan?
LinkedIn engagement POD’s zijn ontstaan om het algoritme te beïnvloeden en zo een groter bereik te creëren. Social media kanalen werken met een algoritme, dat houdt in dat niet iedereen jouw organische (gratis geplaatste) bericht te zien krijgt in de LinkedIn tijdlijn. Het algoritme is een formule waarmee social media kanalen precies berekenen wat zij LinkedInners willen laten zien. Een stukje code in programmeertaal. Wil jij dat ‘iedereen’ jouw bericht ziet, start dan met het plaatsen van betaalde berichten. (‘Advertentieverkoop’ is één van de verdienmodellen van LinkedIn.)
Om het bereik van organische berichten te vergroten, zijn er ‘clubjes’ op LinkedIn ontstaan die het algoritme misleiden om zo gratis een groter bereik te genereren met hun berichten. Je creëert een groter bereik bij de awareness-groep, oftewel het koude netwerk. Deze ‘clubjes’ van gelijkgestemden noem je engagement POD’S en onderhouden vaak contact via een Whatsappgroep.
Engagement PODs zijn niet toegestaan volgens de richtlijnen van LinkedIn, je riskeert verwijdering van je account
Hoe herken je een LinkedIn Engagement POD?
Een engagement POD herken je wellicht op het eerste oog niet direct. Je treft er ook geen bericht over waarin LinkedInners dit publiekelijk bespreken en ervoor uitkomen dat ze meedoen aan een engagement POD. De schaamte hierover is groot want je geeft daarmee te kennen dat je iets doet wat tegen de regels is, en dat je het niet op eigen kracht redt. Om het te herkennen moet je iets dieper inzoomen op LinkedInners en hun berichten.
Een engagement POD herken je aan de reacties van de deelnemers, deze komen vaak op hetzelfde neer zoals: “goed bericht @naam blablabla” vervolgd door een vraag, “leuke post @naam blablabla” vervolgd door een vraag. Je ziet steeds dezelfde mensen op elkaar reageren, direct na plaatsing van het bericht.
Als je een engagement POD nodig hebt, dan is er dus iets aan de hand met je eigen engagement, je eigen berichten. Wat je ook ziet gebeuren, is dat sommige LinkedInners drukker bezig zijn met hun engagement POD, dan met de berichten van echte connecties.
Meer zichtbaarheid (in hetzelfde kringetje) door een engagement POD
Door op elkaars berichten te reageren, ziet het algoritme dit dus als interessant, en zal het jouw bericht aan meer mensen laten zien. Echter jouw volgende berichten worden het meest getoond aan de mensen die al vaker op jouw bericht gereageerd hebben, en laten dat nu precies de mensen zijn die in die POD zitten.
Algoritmes zijn slim en zijn zo ingesteld dat zij meten en patronen herkennen. Wanneer er dus 15 mensen uit de engagement POD reageren op jouw bericht, dan krijgen die 15 jouw volgende post sneller te zien. Meer van jouw berichten verschijnen er dus in HUN tijdlijn. Je loopt als het ware in een eigen kringetje rond. Via deze link lees je hoe je op een eerlijke manier, meer bereik krijgt op LinkedIn.
Met een engagement POD loop je steeds in hetzelfde kringetje rond en je statistieken zijn vertekend
Wat zijn de nadelen van een engagement pod?
Er zitten alleen maar nadelen aan een engagement POD, ik som er een paar op:
je krijgt geen duidelijk beeld wat jouw eigen inspanning oplevert
je misleid het algoritme
het zijn steeds dezelfde mensen die op elkaar reageren, de engagement is nep
slecht voor je geloofwaardigheid waardoor je leads misloopt
het is slecht voor je personal brand, je imago!
het gaat ten koste van jouw autenciteit
je richt je alleen op een doelgroep die in de awareness fase zit
je komt in een verkeerd algoritme terecht omdat je reageert op berichten die wellicht niet eens jouw interesse hebben of wat niet jouw doelgroep is
Wat zijn de regels wanneer je deelneemt aan een LinkedIn Engagement POD?
Deelname aan een LinkedIn engagement POD is niet vrijblijvend. Hieronder een opsomming van wat er van je verwacht wordt wanneer je deelneemt aan een POD groep. Dit screenshot kreeg ik toegestuurd van een ex-deelnemer (verderop in deze blog lees je een interview met twee ex-deelnemers).
Onzuivere statistieken bij deelname aan een engagement POD
Wanneer je NIET meedoet aan een engagement POD, en je post een bericht dat het niet goed doet, dan zie je dat in je statistieken, je statistieken zijn zuiver. Had je met datzelfde bericht meegedaan aan een engagement POD, dan had je dus niet geweten dat je bericht slecht gepresteerd had. Het gevolg is dan ook nog eens dat je meer van zulke berichten plaats, terwijl die in feite slecht presteren.
Wat als je stopt met deelname aan een engagement POD?
Stop je met deelname aan een engagement POD dan zal die groep jou niet meer supporten want jij bent tenslotte niet meer interessant voor hen. Ze reageerden alleen op jou, omdat jij op hen reageerde want dat was de afspraak. Dit is dus geen waardevol netwerk om online vertrouwen te creëren. Verderop lees je wat twee ex-deelnemers hierover vertelden tegen mij.
Je kunt je tijd en energie beter besteden aan warme connecties
Je kunt beter je tijd besteden om goede waardevolle content voor jouw doelgroep te creëren. Spreek hen aan in jouw berichtgeving. Zij zullen meer van jou willen zien en vervolgens kom jij in het juiste algoritme terecht. Precies daar waar jouw doelgroep zit. Via deze link lees je hoe je LinkedIn succesvoller inzet.
Warme LinkedIn connecties worden sneller klant dan een koude doelgroep
Deelname aan een engagement POD kost tijd en energie. Deze tijd en energie kun je beter steken in het warm houden van bestaande LinkedIn connecties. Het percentage van warme contacten dat bij jou wil kopen, is hoger dan het percentage uit de awareness groep (de koude groep) dat bij je wil kopen. Logisch, want die awareness groep kent jou nog niet, er is nog geen (online) vertrouwen.
Verschillende doelgroepen binnen een Engagement POD
Een extra probleem binnen een POD is dat de LinkedInners die erin zitten, verschillende doelgroepen hebben. Bijvoorbeeld andere industrie of B2B versus B2C. Vaak ook nog eens in verschillende regio’s en landen. Zouden daarentegen LinkedInners wel met dezelfde doelgroep en expertise in een POD zitten, dan is het bereik wellicht effectiever, maar dan zit je vervolgens in elkaars vaarwater en dat werkt ook niet.
Zijn engagement pods gratis?
Nederlandse engagement POD’s op LinkedIn zijn gratis zover ik dat heb kunnen ontdekken (na flink wat speurwerk). Op LinkedIn ben ik wel betaalde Engelstalige engagement POD’s tegengekomen. Je moet dan een DM sturen om de deelnamelink te ontvangen.
“LinkedIn engagement pods brachten me alleen maar stress en een nep-netwerk”
Voor deze blog had ik een gesprek met twee ex-deelnemers van een LinkedIn Engagement POD. In het onderstaande vermeld ik i.v.m. de privacy geen naam, maar deze namen zijn wel bekend bij mij.
Gesprek 1: ex-deelneemster aan een LinkedIn Engagement POD
Wat is jouw ervaring met deelname aan een POD?
“Ik vond het een drama, een like is leuk, maar wanneer mensen daadwerkelijk ook MOETEN reageren onder je Post, zag je vaak dat ze je verhaal totaal niet gelezen hadden en daarop maar wat reageerde zoals oh wat leuk... of perfect of alleen een emoticon. Ik hield me altijd netjes aan de regels, maar er werd vaak agressief verplicht en gedreigd "doe je dit niet dan" vaak werden likes weer ingetrokken of volgers, zodra jij een like of volg gaf. Vaak in deze POD groepen is het de onderneming die echt egoïstisch is en alleen aan zichzelf denkt i.p.v. anderen oprecht te helpen aan een beter algoritme. Dat viel mij tegen. Heb daar in 1 groep ooit netjes wat van gezegd en ben toen ook heel kinderachtig geblokkeerd. Je moet dit, je moet dat. Nee voor mij echt een no go.”
Heb je er nog waardevolle connecties overgehouden toen je uit de POD gestapt bent?
“Nee totaal niks. Ik ben alle likes ook kwijt geraakt na die blok, een vriendin van mij gaf aan dat dat ook werd gedeeld in die groep. Ben je het niet eens met onze werkwijze, verwijder dan je like. Zo kinderachtig. Helaas verder niks geen connecties uit ontstaan. Het was daar en in andere groepen ook totaal geen warm hart of sociaal gevoel. Ze waren en zijn meer geïnteresseerd in zichzelf. Dus ik hou het lekker op mijn eigen netwerk, de serieuze mensen en de mooie mensen. Niet op de ondernemers die alleen meedoen om een extra like te krijgen”.
Gesprek 2: ex-deelneemster aan een LinkedIn Engagement POD
Tijdens een netwerkbijeenkomst kwam ik in gesprek met een andere LinkedInner. Het gesprek kwam uit op het lage bereik en het LinkedIn algoritme. Deze LinkedInner vertelde mij over haar deelname aan een LinkedIn engagement POD. Met toestemming van deze LinkedInner mocht ik onderstaand screenshot plaatsen om te illustreren hoe een oproep eruit ziet in de WhatsApp groep, zodra er een bijdrage van een LinkedInner geplaatst wordt.
Zij gaf aan dat het in het begin inderdaad bereik oplevert, maar het was gewoon niet oké, want je reageert op berichten van anderen uit de engagement POD waar je normaal gesproken niet op zou reageren omdat zij bijvoorbeeld niet in je doelgroep vallen, of omdat het je interesse niet heeft. Het voelt niet alleen nep, het is nep, het ziet er niet professioneel uit en na een poosje ervaarde zij het als een verplichting. Deze drie redenen hebben er bij haar voor gezorgd dat ze uit de engagement POD is gestapt.
Start met het professionaliseren van je LinkedIn Profiel. Een professioneel LinkedIn Profiel is het fundament voor zakelijk succes.
Volgens de beleidslijnen van LinkedIn is het niet toegestaan om vooraf met anderen af te spreken om elkaars content als interessant te markeren.
Wat zegt LinkedIn daar zelf over. LinkedIn-beleidslijnen voor de professionele community:
“Verzend geen spam of scams: we staan geen ongerichte, irrelevante, duidelijk ongewenste, ongeautoriseerde, ongepast commerciële of promotionele, of onnodig repetitieve berichten of andere soortgelijke content toe. Gebruik geen LinkedIn om tragische gebeurtenissen voor commerciële doeleinden sensationeel voor te stellen of financieel uit te buiten. Gebruik onze uitnodigingsfunctie niet om promotieberichten te versturen naar mensen die u niet kent of om hen anderszins lastig te vallen met spam.
Probeer originele, professionele, relevante en interessante content te maken teneinde populariteit te winnen en probeer niet te zoeken naar manieren om het aantal weergaven, opnieuw gedeelde items, markeringen als interessant, of commentaren kunstmatig te verhogen. Reageer oprecht op de content van anderen en spreek niet vooraf met anderen af om elkaars content als interessant te markeren of opnieuw te delen.”
Bij schending van gedragsregels of de beleidslijnen voor de professionele community, kan LinkedIn jou beperkingen opleggen zoals:
het gebruik van Services te beperken
het aantal connecties beperken
de mogelijkheid om contact met anderen op te nemen te beperken
het account opschorten, beperken of zelfs beëindigen
Wist je dat LinkedIn een Account Security Team heeft!? Dat team spot zelfs alle multiple log-ins vanuit diverse (buitenlandse) locaties en zal dan, ter bescherming, ook daar het account beperken tot verificatie is gedaan.
NOTE: overigens zijn engagement POD’s op Instagram ook niet toegestaan, je riskeert hiermee verwijdering van je Instagram profiel!
Hulp nodig bij je LinkedIn Marketing? Neem contact op voor de mogelijkheden.
LinkedIn Marketing - Training en Advies
Spreker op Business Events