Inge van de Pol: durf zichtbaar te zijn
Inge van de Pol heb ik leren kennen via social media, zij volgde mij al een poosje en nam vervolgens contact met mij op. Zichtbaar zijn op social media was voor Inge een uitdaging, een kleine drempel, maar deze heeft ze overwonnen. Tijd dus voor een interview. In dit interview geeft Inge een aantal tips voor ondernemers en bedrijven die nog twijfelen om de stap naar zichtbaarheid op social media te zetten.
Wat was je eerste social media kanaal en wat sprak je aan?
Mijn allereerste social media kanaal was Hyves, maar dat heb ik niet fanatiek gebruikt, het was meer mijn nieuwsgierigheid dat me aantrok om op Hyves te gaan. Eigenlijk deed ik er niets mee, volgens mij heb ik mijn account niet eens verwijderd. Wat ik in die tijd wel deed, zeker toen ik voor een lange vakantie in Nieuw Zeeland zat, was via MSN met mijn moeder chatten, dat was leuk want zo kon je contact met elkaar houden.
Is je gedrag door de jaren heen veranderd op social media?
Facebook heb ik privé enige tijd als "lezer" gebruikt, maar na een poosje zat het me toch dwars hoe Facebook met onze privacy gegevens omging. Dat was voor mij ook de reden waarom ik Facebook niet ben blijven gebruiken en heb daarom destijds mijn account opgezegd. Wat LinkedIn betreft, dat heb ik in het begin vooral gebruikt om te netwerken, ik was een kijker, een lezer. Sinds twee jaar post ik als zelfstandig ondernemer op LinkedIn berichten, berichten over mijn expertise en mijn kijk op vitaliteit en werkgeluk.
Heb je privé mooie contacten overgehouden of verloren door social media?
Ik ben geen contacten verloren door social media, in ieder geval niet direct. Via Facebook ben ik destijds wel op zoek gegaan naar een verloren contact uit Hongarije. Ik heb haar via Facebook gevonden en het contact dat daar vervolgens uit ontstond was erg leuk! Social media is sowieso handig wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar oude studievrienden.
Vanaf wanneer ben je op LinkedIn gegaan en hoe was dat voor je?
Rond 2009 ben ik op LinkedIn gegaan vanuit mijn werk bij De Rabobank. Dat deed ik op eigen initiatief en niet op aanraden van mijn werkgever. Destijds deed de Rabobank daar naar de medewerkers niets mee, geen regels, geen verwachtingen. Voor mijn werk als intern consultant bij De Rabobank was LinkedIn destijds niet zo van belang. Maar het was wel ideaal om in contact te blijven met veel externe relaties, zoals trainingsbureau's etc.
Is LinkedIn onmisbaar voor ondernemers en welke tips heb je voor hen?
LinkedIn is voor mij cruciaal, ik haal alle interim opdrachten uit LinkedIn! LinkedIn is een platform dat voor mij enorm goed werkt. Met mijn bedrijf BHappy@work ben ik zichtbaar op een manier die bij mij en mijn lezers past.
Mijn tips:
het geeft bedrijven een boost in hun zichtbaarheid
als zzp’r mag je niet ontbreken op LinkedIn, de kracht van positieve content plaatsen is enorm
zéker voor zakelijke dienstverlening is het bereik groot op LinkedIn, met de juiste content leren anderen jou en je expertise kennen
Wat wil je zeggen tegen ondernemers die het spannend vinden om zichtbaar te worden op LinkedIn?
Het is altijd spannend om zichtbaar te zijn, maar aan de andere kant vind ik het zelf erg interessant om (vakinhoudelijke) berichten van anderen te lezen. Dat wetende zet het me aan om juist te posten, dat zet me eroverheen. De reacties zijn waardevol, mijn content wordt gewaardeerd, mensen spreken mij erop aan. Mijn tip; gewoon starten en zoek een stijl die bij je past. Stap voor stap, begin ermee!
Meer met video doen is mijn volgende stap, dus dat ga je in de toekomst op LinkedIn ook van mij zien. Mijn vakgebied leent zich prima voor video, ik weet wat ik wil met video, hoe ik het moet aanpakken, maar nu nog even de drempel over.
Ben je op LinkedIn een liker of een reageerder?
Ik like, ik reageer, en stuur ook regelmatig persoonlijke berichten, maar vanwege het algoritme reageer ik niet steeds op dezelfde personen. Mijn interesses gaan uit naar vitaliteit en regelmatig download ik White papers via LinkedIn. Ik kijk graag naar video’s die niet langer zijn dan 2 minuten en ik lees graag artikelen op LinkedIn, mits ze niet te lang zijn.
Heb je wel eens negatieve reacties gekregen via LinkedIn, hoe ga je daar mee om?
Nee, ik heb nog nooit negatieve reacties gehad via LinkedIn. Mocht ik negatieve reacties krijgen, dan zou ik wel vragen ‘wat is je bedoeling van deze reactie’? Wel zie ik soms heftige reacties van anderen voorbijkomen op LinkedIn, dat vind ik minder.
Heb je nog een tip voor LinkedIn ?
Ja, ik zou graag willen dat LinkedIn een keer kort en helder (in plaats van verstopt in voorwaarden), communiceert over haar privacy beleid. Hoe houdt LinkedIn zich bijvoorbeeld aan de EU wetgeving. Verder zou ik graag meer mogelijkheden willen m.b.t. de lay-out van artikelen. Ik plaats graag en regelmatig artikelen op mijn LinkedIn profiel. De lay-out van artikelen mag veel gebruiksvriendelijker en qua indeling zijn er ook verbeteringen vatbaar. En als laatste; de emoticons in namen, verschrikkelijk, ik heb er geen problemen mee als LinkedIn die mogelijkheid schrapt.
meer communicatie vanuit LinkedIn
betere lay-out voor artikelen
emoticons in namen, stop ermee
Heb je nog een scoop? Plannen voor de toekomst?
Ja, ik ben bezig met een partner in Duitsland, samen gaan we voor de Duitse markt. De nieuwe uitdagingen doen ons ook stilstaan bij het LinkedIn gebruik door onze Duitse doelgroep, want in hoeverre verschilt dat van Nederlands LinkedIn gebruik. Dat is iets waar we goed over nadenken. Daarnaast ga ik minder uren interim werken en heel snel komt mijn online training op de website, waarmee je aan de slag kunt met het vergroten van je eigen werkgeluk, een mooie volgende stap…