Dennis Hurkmans: laat je medewerkers posten, juist dat is geloofwaardig
In 1978 waren de ouders van Dennis in Loosbroek gestart met een varkenshouderij, in 1997 kwam de varkenspest, alle varkens werden geruimd en de familie dacht dat komt nooit meer goed. In 2002 openden ze na 3 jaar verbouwen de boerderij als vergaderlocatie en teambuilding uitjes. ‘In 2020 kregen we de Corona crisis over ons heen, en kwam wéér alles stil te liggen op De Heische Hoeve…’
De lessen van vroeger, hebben we meegenomen in de Corona periode. We zijn gaan brainstormen met de club, we hebben nieuwe activiteiten ontplooid: een camping, een restaurant, een bierbrouwerij, een whiskystokerij, een olijfboomgaard, een winkelpand. Risicospreiding. Kortom een compleet concept, waar we o.a. crowdfunding voor ingezet hebben. De steun van investeerders was hartverwarmend!
Dennis en ik leerden elkaar kennen via LinkedIn, we volgen elkaar al een tijdje. Hoewel we beiden in gemeente Bernheze wonen (en hij een zéér bekende ondernemer is), hadden we elkaar nog niet eerder ontmoet. Daar moest maar eens verandering in komen. Ik stuurde hem een bericht via LinkedIn waarop ik direct een antwoord kreeg ‘tuurlijk Mieke, leuk, kom maar langs…’.
Wat was je allereerste social media kanaal en wat was er speciaal aan?
Zakelijk gezien was LinkedIn het eerste social media kanaal om voor mijn business meer zichtbaarheid te krijgen. Van oudsher zijn we een boerenbedrijf en gevestigd in het buitengebied. We zitten dus niet op een typische horeca locatie. Mensen moeten dus bewust ervoor kiezen om naar De Heische Hoeve toe te komen, je komt er niet langs als zijnde een doorgaande weg. LinkedIn was voor mij een kanaal om met mijn visitekaartjes te strooien, om zo meer bekendheid te creëren en mijn netwerk uit te breiden.
Welke kanalen gebruik je nu het meest en waarom?
Nu gebruiken we de kanalen Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Maar het meeste bereik krijgen we toch wel via Facebook en LinkedIn. We adverteren bijvoorbeeld ook op Facebook. Via Facebook kreeg ik na een paar keer posten berichten binnen met de vraag of het ook mogelijk was om de rondleiding en proeverij van onze whisky als cadeau te geven. Een beleving als cadeau geven, vooral vrouwen die dat aan hun jarige man wilden geven. Hahaa, fantastisch vond ik dat!
social media geeft je veel informatie en kennis van je doelgroep
Social media geeft je veel kennis en informatie van je doelgroep waarmee je vervolgens gericht je advertenties kunt targetten. Whisky is dan ook echt een ‘scherpschieter’ voor ons met maar 2% marketingkosten, geweldig toch! We werken bijvoorbeeld ook met Social Deal samen, voornamelijk om onze attentiewaarde te verhogen, meer bekendheid creëren.
Is je social media gedrag door de jaren veranderd, hoe en waarom?
Privé gebruik ik weinig Facebook, ik kijk wel maar post privé niets. Facebook zet ik wel zakelijk in. We posten op de Facebookpagina van De Heische Hoeve wat we op onze Hoeve doen en we posten over Bus Whisky. En weet je wat zo enorm leuk is? Wanneer mensen hier komen in het restaurant of op de camping, dan zeggen ze “ja ik volg jullie al een tijdje, ik heb veel van jullie voorbij zien komen”. Dat zijn dan mensen die bijvoorbeeld niet reageren onder een bericht maar ons wel al een tijdje volgen, leuk vind ik dat, je wordt herkent!
je doelgroep teasen en verleiden via social media werkt goed
Werk je met een social media strategie, heb je vooraf een plan van aanpak?
Nee, ik had geen social media strategie, maar ik wist wel dat je niet in één keer je hele plan moet vertellen op social media, maar met ‘een theelepeltje’ je info op social media moet plaatsen. Daarmee tease je je doelgroep en blijven mensen geboeid. Wanneer je een bericht plaatst als serie en dit benoemd, bijvoorbeeld nr. 1 van 6, dan weten mensen dat er meer komt. Een bericht over onze investeringen, een bericht over de whisky, een bericht over de winkel, etc. Positief teasen en verleiden, FOMO de Fear Of Missing Out, dat was hoe ik het wilde doen, en dat werkte.
Door de Corona crisis is je bedrijf wederom geëvolueerd, hoe heb je toen social media aangepakt?
Door deze crisis wist ik dat ik meer aan risicospreiding moest doen, zodat je minder vatbaar bent wanneer inkomsten stromen wegvallen. We zijn een crowdfunding gestart voor onze Bus whisky en dat hebben we goed gecommuniceerd via social media, via Facebook en LinkedIn. Naast de camping zijn we ook gestart met de Bus Whisky stokerij en rondleidingen, het restaurant hebben we geprobeerd ook buiten optimaal te investeren zodat bezoekers buiten lang en aangenaam konden zitten.
We zijn een boerderijwinkel met onze streekproducten gestart in ’s-Hertogenbosch. Mensen komen niet helemaal naar Loosbroek voor onze streekproducten, dus dan moeten wij naar de mensen toe, ook dat hebben we gecommuniceerd via LinkedIn en Facebook. We zijn meer gaan doen met upselling en hebben een kledinglijn om onze merknaam Bus whisky uit te dragen. In de lockdown zijn we gestart met de Lockdowndeals (met live cooking een 4 gangen diner voor je tent, caravan of camper serveren), en we hadden een speciaal campingarrangement, dat is een geweldig succes, volle bak!
Welke afspraken zijn er met medewerkers, mogen ze alles posten?
Medewerkers mogen van mij alles posten! En als er iets niet goed gepost is, dan leren we ervan, we evalueren het en er is natuurlijk altijd nog de deleteknop bij een social media bericht. Vertrouw op je medewerkers, durf het gerust aan hen te geven, want juist die berichten zijn echt en dat voelt de kijker.
(Via deze link lees je meer over de onmisbare kracht van medewerkers als echte online ambassadeurs)
Ik vind fun berichten erg leuk, zo hadden we laatst een bericht geplaatst met als onderwerp ‘gooi de bestelling eruit’, dat hadden we dan letterlijk genomen en een Instagram bericht met bijpassende foto gemaakt. Dat bericht was spontaan en daar krijg je dan leuke reacties op. Hahaa, maar eigenlijk moet ik wel iets meer een plan, een strategie hebben met wat we posten, dat besef ik me…
Hoe belangrijk is LinkedIn voor je en welke doelgroep bereik je daar?
LinkedIn is voornamelijk voor het uitbouwen van mijn netwerk, voor mijn crowdfunding en voor toegang tot investeerders. Ik post vanuit mijn persoonlijke LinkedIn profiel met name over onze whisky. Teambuilding events is ook interessant om via LinkedIn te communiceren.
linkedin is belangrijk voor me omdat het toegang geeft tot investeerders
Ik weet inmiddels dat whisky vooral ook bij jong volwassenen erg populair is. Ik focus me nog niet expliciet op die doelgroep, maar het zijn wel vissen in de vijver voor nieuwe aanwas! Wanneer je een beleving verkoopt krijg je fans en daardoor verkoopt een product zich vervolgens ook makkelijker. Bus whisky moet je beleven, vooral op Facebook is onze doelgroep goed te bereiken.
Wat is je top drie van social media kanalen?
Facebook
LinkedIn
Twitter/Instagram
Wat zou je veranderd willen zien aan LinkedIn?
Ik vind dat adverteren op LinkedIn véél te complex is. Het is te duur en het is te hoogdrempelig. Op LinkedIn kan ik niet eens targetten op 2 km rondom de kerktoren. Daar zou LinkedIn echt iets aan moeten doen. Op Facebook kan ik wel veel gerichter targetten en dat werkt, je ziet zelfs dat mensen spontaan en positief reacties plaatsen onder onze advertenties. Hahaa, geweldig vind ik dat!
Hoe vaak per dag check je de social media kanalen?
Ik ben vooral een liker en ik lees berichten, ongeveer 5 x per dag check ik social media. Dat doe ik vooral ‘s-morgens en ‘s-avonds. Op Twitter reageer ik overigens wel op berichten. Facebook vind ik de feelgood berichten erg leuk, en LinkedIn vind ik interessant vanwege het zakelijke karakter.
Twijfel je soms of je iets wel of niet moet posten?
Ik post geen berichten over politiek, overigens, soms wel op Twitter, maar politiek triggert mensen. Het geeft vaak gedoe, journalisten benaderen je dan, of anderen vinden er iets van. Oh en ik heb wel eens naar aanleiding van zo’n bericht een negatieve review gekregen van iemand die niet eens onze klant was.
social media werkt voor ons enorm positief, vooral de reviews zijn belangrijk
Kun je nog zonder social media?
Dat gaat lastig worden, want dan moet je andere middelen inzetten. Voor ons werkt social media enorm positief, vooral ook de Facebook reviews zijn voor ons enorm belangrijk.
Welk advies heb je voor ondernemers?
Succesvol zijn op social media gaat over content. Maar content op social media is eigenlijk wat je in real life doet. Lachende mensen, goede service, heerlijk eten. Be good and tell it! En laat dat het liefst doen door de medewerkers zelf. Bij ons zijn de medewerkers mede beheerder van de pagina en hebben daardoor alle rechten om makkelijk en snel iets te posten. Durf er vervolgens ook eens naast te zitten, vertel ook op social media wat er niet goed is gegaan binnen je organisatie, dat maakt je als organisatie geloofwaardiger.
Heb je nog een scoop? Plannen voor de toekomst?
We zijn momenteel met heel veel bezig. Ik weet niet of het allemaal gaat lukken. Met de winkel in ’s-Hertogenbosch willen we bijvoorbeeld gaan samenwerken met food studenten van de HAS. We willen op de Heische Hoeve of in ’s-Hertogenbosch productieruimtes beschikbaar stellen voor jonge ondernemers, bijvoorbeeld een kaasmaker.
Dit willen we gaan doen in samenwerking met Ondernemerslift+ en de HAS studenten. Uniek hieraan is dat ze mogen betalen met hun product, want dat is het minst risicovol. Voor ons de uitdaging: hoe gaan we van idee naar executie…