Jody Hoogendoorn: zet jezelf over die angst heen
Jody Hoogendoorn is Pinterest specialist en wij hadden eerder op Instagram al samen een LIVE uitzending gedaan. Ik vind dat zij echt geweldig goed in haar vak is. In real life hadden wij elkaar nog nooit ontmoet en toen ik haar vroeg of zij mee wilde werken aan deze serie interviews, hoefde ze daar niet lang over na te denken. In Woerden aangekomen, voelde het alsof we elkaar al jaren kennen…
Jody Hoogendoorn is een grote naam in de Pinterest wereld. Ze werkt met de allermooiste merken en je kunt op Pinterest gewoonweg niet om haar heen. Maar hoe denkt zij over andere social media kanalen, wat zijn haar uitdagingen, ik ging met haar in gesprek…
Wat was je eerste kennismaking met social media?
Mijn allereerste kennismaking met social media was Hyves! Daarna kwam Facebook, maar dat gebruikte ik eigenlijk privé. Mensen die ik al lang niet had gesproken trof ik op Facebook, bijvoorbeeld neven en nichten vanuit de andere kant van de wereld. Ik vond het op Facebook heel leuk om mee te kijken naar het privéleven van anderen. Je blijft daarmee onderdeel van elkaars leven.
Welk social media kanaal gebruikte je, dat uiteindelijk geflopt is?
Ik heb Google+ gebruikt, en dat is uiteindelijk geflopt. Als hobbyfotograaf heb ik veel gebruik gemaakt van Google+, ik postte er dan berichten op met bijpassende foto. Maar tja, Facebook was toch de place to be, daar zijn waar iedereen is…
Welke kanalen gebruik je nu het meest en waarom?
Zakelijk haal ik voor mijn bedrijf De Pinacademie, uit LinkedIn de meeste klanten, ik ga daar vanaf nu nóg meer mee doen. Instagram gebruik ik ook zakelijk, daar tref ik vooral de zzp’r als klant. Op LinkedIn komen er meer grotere bedrijven op mijn pad.
Hoe bereik je op LinkedIn je doelgroep?
Samen met mijn collega Kim ben ik nu bezig met een strategie voor LinkedIn, om er nog meer uit te halen. Voorheen heb ik dat uitbesteed, maar daar kwam toen niet voldoende uit. Inmiddels heb ik zelf veel geleerd door en over LinkedIn, dus nu doe ik het zelf.
Wat we doen is mijn doelgroep uitwerken zodat je daar goed inzicht in hebt, daarna ga ik connecten met mijn doelgroep in die specifieke branche. Ik stel mezelf bewust de vraag met welke bedrijven ik wil werken en vervolgens benader ik die.
Via deze link ga je naar het LinkedIn account van Jody Hoogendoorn.
Wat is voor jou de grootste uitdaging op social media?
De grootste uitdaging is om steeds een manier te vinden die interessant is voor mijn doelgroep. Berichten in de vorm van informatie of berichten met emotie, en daar continuïteit in houden. Samen met Kim brainstorm ik en dan kom je tot veel meer ideeën, je prikkelt elkaar. De grootste uitdaging is toch wel de continuïteit en betere content!
de grootste uitdaging op social media is steeds een manier vinden die interessant is voor mijn doelgroep
Heb je wel eens negatieve reacties gekregen, wat doe je daar dan mee?
Nee, ik heb nog nooit negatieve reacties gekregen. Mijn tip zou zijn; geef er een positieve draai aan. Mocht het zijn dat je van een klant een negatieve reactie krijgt onder een bericht; pak dan direct de telefoon en praat het uit. Hoe dan ook, altijd positief benaderen.
Wat is jouw top 3 social media kanalen en waarom?
Pinterest
LinkedIn
Instagram
Pinterest is natuurlijk echt mijn ding, daar heb ik enorm veel kennis van, het is echt mijn eerste verslaving. Wat ik vooral ontzettend leuk vind aan Pinterest is dat je weinig interactie hoeft te hebben met je volgers, dat scheelt enorm veel tijd. Pinterest brengt enorm veel traffic naar je website omdat je bij iedere Pin (bericht) een link naar je website kunt plaatsen. Het plaatsen van een link wordt op andere social media kanalen ‘afgestraft’, op Pinterest niet.
LinkedIn is zakelijk gezien voor mij de nummer 1. Ik kan er mijn netwerk goed uitbouwen, ik vind de zakelijke omgeving prettig en je leest er goede content.
Instagram staat voor mij op de derde plaats, en dan met name vanwege de Instagram stories. Met gewone berichten op Instagram is je bereik lager, en op stories is het bereik hoger, vandaar dat ik regelmatig stories inzet. Je volgt De Pinacademie op Instagram via deze link.
Kun je iets meer vertellen over de ontwikkelingen van Pinterest?
Ja, er zijn nieuwe ontwikkelingen op Pinterest. Zo zie je dat ook Pinterest meer gaat inzetten op video. Pinterest draaide altijd om foto, maar nu maken zij ook een switch naar video. Daarnaast zet Pinterest in op Idee Pins, die kun je vergelijken met stories. Idee Pins zijn niet klikbaar, maar je kunt hiermee wel traffic generen naar je account. Vervolgens kunnen kijkers vanuit je account naar je website. Je volgt De Pinacademie op Pinterest via deze link.
op social media zit je snel in een funnel, dat vind ik niet altijd prettig
Wat zou je veranderd willen zien aan social media kanalen?
Wat ik merk is dat je snel in de social media funnel zit, vervolgens krijg je meer te zien van hetgeen je een like hebt gegeven, dat vind ik niet altijd prettig. Ook moeten social media kanalen ingrijpen bij mis-informatie en fake nieuws.
Ik begrijp bijvoorbeeld heel goed waarom Trump is geblokt op Twitter. Oh ja, Twitter, dat is ook nog leuk om te weten, door Corona ben ik na 5 jaar weer Twitter gaan gebruiken. Twitter is enorm snel met actualiteiten, info over klimaatverandering, de overstromingen in Limburg, en de Donut Economie. Ken je dat Mieke, de Donut Economie? Moet je echt eens gaan volgen.
Welke tips heb je voor ondernemers die het algoritme de schuld geven van weinig bereik?
Hahaa, jammer dan, wen er maar vast aan! Social media platformen zijn enorm groot en moeten wel werken met een algoritme vanwege hun verdienmodel. Social media MOET niet, het MAG!
Hoe vaak per dag check je de social media kanalen, ben je een liker of reageer je?
Ik check meerdere keren per dag mijn socials en dan ben ik vooral een liker, meestal rond lunch en ’s-avonds. Ik probeer mijn schermtijd af te bouwen, ik doe eigenlijk alles met mijn telefoon.
Welke tips heb je voor ondernemers die het spannend vinden om zichtbaar te zijn op social media?
Ga het gewoon doen!! Je moet over die angst heen, en daarna merk je dat het eigenlijk best meevalt. Vraag jezelf eens af wat jij het leukst vind om naar te kijken op social media? Juist ja, dat is zien en lezen wat andere mensen doen, dus dan weet je wat je moet doen, zichtbaar zijn!
je moet over die angst heen, en daarna merk je dat het eigenlijk best meevalt
Zelf vind ik video nog een uitdaging, maar ik weet ook dat mensen het enorm waarderen wanneer ze mij op video zien, de reacties van mensen zijn zó ontzettend positief, geweldig!
Wat is je Guilty Pleasure op social Media?
Hahaa, leuke vraag, mijn Guilty Pleasure is op YouTube video’s kijken van opgekochte huizen die gerenoveerd worden. Complete kastelen die verbouwd worden, inboedels die opgekocht worden en daarna verkocht, het leven van verzamelaars, verbouwingen in Italië, helemaal geweldig vind ik dat.
Overigens kom ik daar natuurlijk ook in een social media funnel, want vervolgens krijg ik nóg meer van deze video’s te zien, maar omdat het mijn Guilty Pleasure is vind ik dat niet erg.
Heb je nog een scoop, nieuwe ontwikkelingen?
Ik ben van alles aan het ontwikkelen en er komen nieuwe dingen aan, maar daar kan ik nog niet veel over zeggen. Bij alles wat ik ontwikkel is het voor mij belangrijk dat ik er plezier in heb. Zo vind ik live trainen toch echt het leukst om te doen, mensen live helpen met Pinterest, de interactie, echt contact…