Hoe en waarom zet je het 4C model in?

 

Met de inzet van het 4 C-model kunnen bedrijven zich beter richten op hun klanten en een effectievere marketingstrategie ontwikkelen. Dit leidt tot een hogere klanttevredenheid en loyaliteit, betere afstemming op de behoeften van de klant, betere prijsstrategieën, verbeterde positionering in de markt en effectievere communicatiestrategieën.

Waar staat het 4C model voor?

Het 4 C model is een alternatief voor het traditionele 4 P-model (Product-Prijs-Plaats-Promotie) en richt zich meer op de behoeften en wensen van de klant. Het 4C model gaat uit van je klant. What’s in it for them!

  • Customer value

  • Customer Cost

  • Convenience

  • Communication

Klantwaarde (Customer value)

Klantwaarde verwijst naar de voordelen dat je product of dienst biedt aan de klant. Het is belangrijk om te begrijpen welke behoeften en wensen de klant heeft en hoe jullie product of dienst hierop inspeelt.

Klantwaarde inzetten op LinkedIn

Om klantwaarde toe te passen op LinkedIn, kan een bedrijf zich richten op het posten van informatie en content die relevant is voor de behoeften en wensen van hun doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld door het delen van artikelen, video's en andere inhoud die inzicht bieden in hoe het product of de dienst van het bedrijf kan helpen bij het oplossen van problemen of het bereiken van doelen van de klant.

Een artikel op LinkedIn is vergelijkbaar met een blog, waarin je met kopteksten werkt en foto’s toevoegt. Ook kun je hyperlinks plaatsen naar je website en mensen taggen m.b.v het apenstaartje (@).

Via deze link lees je meer over taggen en mentions.

 

Klantwaarde inzetten via een LinkedIn artikel

 


Klantkosten (Customer cost)

Klantkosten omvat alle kosten die de klant maakt om jullie product of dienst te gebruiken, zoals de aankoopprijs, onderhoudskosten en eventuele bijkomende kosten. Het is belangrijk om deze kosten inzichtelijk te hebben en waar mogelijk te verminderen.

 

Klantkosten inzetten op LinkedIn

Om de klantkosten te verminderen, kan een bedrijf bijvoorbeeld op LinkedIn relevante informatie en advies geven over hoe klanten geld kunnen besparen bij het gebruik van jullie product of dienst. Een video plaatsen over het gebruik van het artikel is een uitermate geschikt middel om daarvoor in te zetten. Video heeft een prominente plek op de bedrijfspagina van LinkedIn en daarnaast zijn alle video’s op een bedrijfspagina snel terug te vinden onder de speciale Video tab.

 
 

Gemak (Convenience)

Gemak verwijst naar het gemak waarmee klanten jullie product of dienst kopen en gebruiken. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de beschikbaarheid, toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van jullie product of dienst.

Gemak inzetten op LinkedIn

Om het gemak te vergroten, kunnen bedrijven regelmatig updates en informatie plaatsen op LinkedIn over nieuwe functies en tools die het gebruiksgemak van hun product of dienst verbeteren.

Deze vorm van content kan aangeboden worden d.m.v. het plaatsen van een document. Een document is een PDF die volgers van de pagina kunnen downloaden en opslaan zodat zij bijvoorbeeld de nieuwe functies op een later tijdstip op hun gemak kunnen lezen en toepassen.

 

Een PDF als document plaatsen

 

Het 4C model sluit aan bij de behoeften en wensen van de klant

Communicatie (Communication)

Communicatie omvat alle communicatie met jullie klanten, zoals reclame, promoties en andere vormen van marketingcommunicatie. Het is belangrijk om een duidelijke en consistente boodschap te communiceren die aansluit bij de behoeften en wensen van jullie klanten. Wederom geldt hier; what’s in it for them.

Communicatie inzetten op LinkedIn

Om effectieve communicatie toe te passen, moet het bedrijf communicatie inzetten die aansluit bij de behoeften en wensen van de doelgroep. Het bedrijf kan bijvoorbeeld content creëren die gericht is op het oplossen van problemen van de klant, of antwoorden op vragen en opmerkingen van klanten op LinkedIn.

Content plaatsen vanuit de doelgroep is altijd het beste uitgangspunt. Noteer de 52 meest gestelde vragen van jullie doelgroep, want dan heb je iedere week een onderwerp waarover je kunt posten. Betrek je publiek bij deze vragen, bijvoorbeeld door het plaatsen van een poll, vraag het je volgers, zie hen als gesprekspartner, samen naar de beste oplossing.

Wil je de bedrijfspagina op LinkedIn een boost geven? Via deze link lees je de nieuwste updates voor bedrijfspagina’s 2023.

 
 


Het gebruik van het 4 C-model kan leiden tot een aantal voordelen

  • Een betere afstemming op de behoeften en wensen van jullie klanten, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid en loyaliteit.

  • Een beter begrip van de kosten en baten van je product of dienst, waardoor je de prijsstrategie beter afstemt op de markt.

  • Een betere positionering van jullie product of dienst in de markt, door de nadruk te leggen op de waarde die het biedt voor de klant en het gemak waarmee het wordt gebruikt.

  • Een effectievere communicatiestrategie, door de boodschap af te stemmen op de behoeften en wensen van de klant.

Het 4 C-model is een belangrijk concept in de marketing en helpt je bij het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie die aansluit bij de behoeften en wensen van de klant.



Hulp nodig bij je LinkedIn Marketing? Neem contact op voor de mogelijkheden.

  • LinkedIn Marketing - Training en Advies

  • Spreker op Business Events

 

Je las een artikel van Social Monday

Interesse in een LinkedIn training? Neem contact op voor de mogelijkheden en stuur een mail naar info@socialmonday.nl.