Nieuwe lay-out LinkedIn Profielen 2023
de nieuwe lay-out voor LinkedIn persoonlijke profielen, maakt het bezoekers van je profiel, met behulp van tabs, makkelijker en overzichtelijker om je content te vinden. Vanaf februari/maart 2023 rolt LinkedIn de nieuwe lay-out geleidelijk uit.
Marketing strategie met je persoonlijke profiel
Je persoonlijke LinkedIn profiel wordt hiermee steeds meer onderdeel van je marketing strategie. Met de tabs genereer je een miniwebsite waar bezoekers overzichtelijk snel je content vinden. Een bezoeker hoeft daarmee niet meer naar de website toe, want alles is te vinden op het profiel. En daar zit nu precies de kracht van deze nieuwe update, want LinkedIn gebruikers zitten op de LinkedIn snelweg en zijn steeds minder geneigd om die snelweg te verlaten naar een website, simpelweg omdat dat meer tijd kost. Hoe aantrekkelijker je profiel, hoe langer bezoekers er blijven.
Hoe ziet de nieuwe lay-out van het LinkedIn profiel eruit?
De nieuwe lay-out onderscheidt zich met verschillende tabs onder de sectie Activiteiten. De verdeling in tabs ziet er dan als volgt uit:
Posts
Video
Comments
Foto
Artikelen
Nieuwsbrieven
Evenementen
Documenten
Wat nieuwsbrieven betreft, daar zet LinkedIn in 2023 ook flink op in. Nieuwsbrieven zullen goed vindbaar worden in de zoekresultaten en zichtbaarder op ieders profiel. Met de nieuwe lay-out zien anderen op jouw profiel op welke nieuwsbrieven jij geabonneerd bent. Via deze link lees je meer over nieuwe updates van LinkedIn, en de inzet van nieuwsbrieven in 2023.
Naast de LinkedIn Nieuwsbrief heb ik ook mijn eigen Nieuwsbrief. Abonneer je je, dan ontvang je via deze link, de LinkedIn Checklist met veel extra tips om LinkedIn succesvol in te zetten.
Kun je de volgorde van de tabs op je LinkedIn profiel aanpassen?
Ja, je kunt de volgorde in de tabs op je LinkedIn profiel zelf aanpassen, maar alleen de 1e tab. Wil je dat bezoekers van je profiel als eerste jouw video’s zien, plaats dan de tab ‘Video’ vooraan. Post je liever inhoudelijke content m.b.v. artikelen, dan kun je het beste de button ‘Artikelen’ als eerste plaatsen. Pas aan via het potloodje.
Wat moet je nu direct aanpassen?
Pas nu direct je oude content aan, verwijder het desnoods. Heb je ooit járen geleden een artikel of video geplaatst, en daarna nooit meer, dan staat deze oude content als eerste onder de tab. Tikt de bezoeker van je profiel op de tab, dan zien zij oude content staan, en juist dat is niet professioneel, je jaagt bezoekers hiermee weg. Pas dit aan op je profiel door het plaatsen van nieuwe content. Betrek hier ook je medewerkers bij. Check samen met hen, welke oude content bij hen zichtbaar wordt onder iedere tab?
Is de volgorde van de tabs alleen voor creator profielen beschikbaar?
Nee, de tabs zijn voor alle profielen beschikbaar. De nieuwe lay-out is zowel op desktop als smartphone. Met de nieuwe lay-out is je profiel visueler en dat zorgt ervoor dat bezoekers langer op je profiel blijven. Pak de inrichting van de tabs strategisch aan. Post je nog geen video’s? Dan is dit het moment om daarmee te starten!
Pas de volgorde van de Tab aan: ga naar het potloodje en klik de tab aan van je voorkeur. Deze tab is dan als eerste zichtbaar op je profiel. Helaas is het niet mogelijk om de complete volgorde aan te passen.
Video over bedrijven op profielen van medewerkers
Video’s hebben een enorme aantrekkingskracht op kijkers, klanten en medewerkers. Werkzaam in de maakindustrie? Business in geautomatiseerd robotlassen? Maak video’s, gewoon met de smartphone! Vraag medewerkers de video’s te posten en de tab-volgorde aan te passen zodat video onder de 1e tab staat.
Dus niet video’s delen, nee echt de oorspronkelijke video plaatsen. Maar let op, meer dan 90% kijkt via de smartphone en dat zijn verticale kijkers, geen horizontale. Je ziet op onderstaande afbeelding dat video’s verticaal worden weergegeven in de galerij. (Ik geef ook LinkedIn trainingen i.c.m. video training, stuur me een dm bij interesse. In de ochtend is er de LinkedIn training, in de middag video met je smartphone voor LinkedIn.)
Wil je de bedrijfspagina op LinkedIn een boost geven? Via deze link lees je de nieuwste updates voor bedrijfspagina’s 2023.
smartphone kijkers zijn verticale kijkers, hou daar rekening mee in je videocontent
Formaat van de content onder de tabs
Opmerkelijk is het formaat van de content weergegeven onder de tabs. Bij de foto tab zie je de weergave als vierkant formaat. Bij de video tab zie je de weergave als verticaal formaat. Bij artikelen zie je de weergave als horizontaal formaat. Hou hier rekening mee wanneer je content plaatst.
De nieuwe lay-out is enorm gericht op het visuele aspect. Het eerste wat je onder een tab ziet, zijn de afbeeldingen. Pas hier je strategie op aan. Wat wil je uitstralen bij je bezoeker, welke indruk wil je op die bezoeker maken?
Een voorbeeld: ben je ondernemer in de Maakindustrie, en post je regelmatig kattenvideo’s (omdat die veel views geven), dan zien bezoekers onder de tab, alleen maar afbeeldingen van katten. Ik denk dat je begrijpt wat dit met je geloofwaardigheid doet…
Thumbnail voor video’s
LinkedIn maakt het met de nieuwe lay-out mogelijk om een thumbnail toe te voegen aan de video, dit vertelde Josh Haftel van LinkedIn mij, toen ik hem ernaar vroeg. Een thumbnail is een soort ‘voorblad’. Dit raad ik zeker aan want hiermee creëer je een overzichtelijk geheel voor de bezoeker van je Video Tab of Artikel Tab. De bezoeker ziet daarmee direct welke video waarover gaat. Ook hier kun je nu al mee starten. Maak verschillende thumbnail’s, werk vooruit. Betrek medewerkers hierin, wellicht willen zij ook graag een thumbnail voor hun video, ondersteun hen hierin. Je profiel wordt daarmee een verleidelijke etalage.
Hulp nodig bij je LinkedIn Marketing? Neem contact op voor de mogelijkheden.
LinkedIn Marketing - Training en Advies
Spreker op Business Events