Nieuwste functies LinkedIn Bedrijfspagina 2023

 

Bedrijfspagina’s hebben minder bereik dan een persoonlijk profiel, echter, een professionele bedrijfspagina is onmisbaar in de LinkedIn Marketing Strategie. In een eerder artikel schreef ik over het belang van een bedrijfspagina. In dit artikel ga ik in op de belangrijste ‘nieuwe’ functies voor de LinkedIn Bedrijfspagina in 2023.

Video’s op de LinkedIn Bedrijfspagina

Video’s hebben sinds januari 2023 een prominente rol op de LinkedIn Bedrijfspagina. Heb je in een ver verleden ooit een video gepost, dan zal deze video nu prominent in beeld zijn op de bedrijfspagina. Het is dus raadzaam om een recente video te posten, pas dat aan zodat de bezoeker een goed, professioneel en recent beeld krijgt van de organisatie.

 
 

Sinds februari 2023 ondersteunt LinkedIn full screen video 9:16 formaat verticaal. Het formaat dat je ook ziet op TikTok en Instagram Reels. Dat betekent dat deze video volledig het scherm van de smartphone vult, waardoor er geen afleiding is van andere berichten in de tijdlijn.

Daarmee maakt LinkedIn zich op voor meer short video! Short video; tussen 20-60 seconden, verticaal, full screen. Volg je me al enige tijd, dan weet je dat ik dit al sinds 2019 roep: full screen verticale video!

LinkedIn start met het uitrollen van ondertiteling bij video. In december 2022 vroeg ik aan Daniel Shapero (COO van LinkedIn), wanneer ondertiteling uitgerold wordt? Hij gaf aan zo snel mogelijk! Het meerendeel van de LinkedInners kijkt video in stilte modus. Ondertiteling van je video is dus cruciaal voor een groter bereik.

Meer dan 90% bekijkt LinkedIn via de smartphone. In een opiniepeiling die ik recentelijk hield onder mijn volgers, kwam onderstaand resultaat naar boven. Smartphone gebruikers zijn verticale kijkers, hou hier rekening mee bij de volgende video die jullie op de bedrijfspagina plaatsen.

 
 

Berichten inplannen op de Bedrijfspagina

Berichten inplannen vanuit de Bedrijfspagina is een functie die in 2023 uitgerold wordt. Dit maakt het voor bedrijven makkelijker en meer uitnodigend om te posten op de bedrijfspagina.

Met persoonlijke profielen is het al mogelijk om berichten vooraf klaar te zetten. Maar let op; berichten na het inplannen aanpassen lukt (nog) niet, je kunt alleen de tijd aanpassen of het bericht verwijderen.

 
 

Bedrijfspagina’s volgen Bedrijfspagina’s

Bedrijfspagina’s kunnen sinds januari 2023 ook andere bedrijfspagina’s volgen. Dit is een handige functie, want hiermee creëer je een eigen tijdlijn die alleen uit berichten van bedrijfspagina’s bestaat. Op dit moment zie je in deze tijdlijn nog geen advertenties voorbij komen.

Beheerders van de pagina kunnen zo makkelijk reageren als pagina en daarmee de betrokkenheid (en zichtbaarheid) vergroten.

Wil je een reactie als pagina menselijker maken, plaatst dan achter de comment de naam van de persoon die de reactie plaatst, bijvoorbeeld: >Anne.

 
 


Via de sectie ‘Aan het volgen beheren’, kun je de pagina’s die je volgt beheren. Klik eerst op ‘Volg ik’, en tik daarna op ‘Aan het volgen beheren’. Typ in de zoekbalk de pagina die je wilt volgen. Of ontvolg pagina’s die je niet langer wilt volgen. Overigens krijgen pagina’s die je volgt of ontvolgt, daar geen melding van.

Volg met de Bedrijfspagina, andere bedrijfspagina’s


 
 


Nieuwsbrief LinkedIn Bedrijfspagina

Sinds februari 2023 geeft LinkedIn in de zoekresultaten behoorlijk voorrang aan Nieuwsbrieven. De nieuwsbrief, is daarmee dominant in de vindbaarheid en zichtbaarheid. Overigens bevat deze vorm van vindresultaten nog wel bugs, want de ene keer geeft de zoekmachine wel de nieuwsbrief als eerste hit, de andere keer niet. Dit is veelal wel een teken dat LinkedIn aan de knoppen draait en er een nieuwe update komt.

 

Vindresultaten Bedrijfspagina Nieuwsbrief

 
 

Vindresultaten Persoonlijk Profiel Nieuwsbrief

 

Met de bedrijfspagina is het mogelijk om nieuwbrieven te versturen naar je abonnees. Je maakt eerst de nieuwsbrief Sectie aan, en daarna start je met het versturen van de eerste nieuwsbrief. Bij het versturen van de eerste nieuwsbrief geeft LinkedIn al je volgers een pushmelding dat zij zich kunnen inschrijven. Let dus vooraf goed op, op welk tijdstip en welke dag je de eerste nieuwsbrief verstuurt. Start daarom ook pas met een nieuwsbrief wanneer je voldoende volgers hebt.

Op de bedrijfspagina heeft de nieuwsbrief een prominente plek, waardoor bezoekers zich makkelijk en snel kunnen inschrijven. Nieuwsbrieven voor bedrijfspagina’s hebben een eigen url, een eigen ‘pagina’.

Met ingang van 23 februari zijn nieuwsbrieven waarop jij bent geabonneerd, zichtbaar op persoonlijke profielen. Deze functie wordt geleidelijk uitgerold. Daarmee zien anderen dus op welke nieuwsbrief jij geabonneerd bent. Via deze link lees je hoe je start met de Nieuwsbrief voor Bedrijfspagina’s.

Nieuwsbrief Secties hebben een eigen URL, zowel vanuit de bedrijfspagina als het persoonlijk profiel. De naam van de nieuwsbrief sectie is verwerkt in de URL. Interessant voor SEO, de vindresultaten, kies dus een strategische naam voor de nieuwsbrief sectie. Hoe dat eruit ziet, zie je via onderstaande links:

 
 

Leadformulier voor de LinkedIn Bedrijfspagina

Deze functie is uitgerold in 2022, maar naar verwachting gaat deze functie in 2023 een grotere rol spelen, omdat LinkedIn meer inzet op bedrijfspagina’s. Daarbij neemt het leadformulier een prominente plek in op de bedrijfspagina.

Wil je meer leads genereren, voeg het leadformulier toe aan de bedrijfspagina. Om een leadformulier toe te voegen heb je de Privacy Policy van je bedrijf nodig. Zorg ervoor dat je deze bij de hand hebt,  want deze moet gekoppeld zijn aan de leadfunctie. Via deze link lees je hoe je het leadformulier voor de bedrijfspagina aanmaakt.

 
 

Omslagfoto van de Linkedin Bedrijfspagina

Dit is geen nieuwe functie, maar wel één van de belangrijkste, en zeker wanneer LinkedIn in 2023 meer inzet op bedrijfspagina’s. De omslagfoto, oftewel achtergrondfoto van de LinkedIn Bedrijfspagina is het eerste wat direct opvalt zodra je een bedrijfspagina bezoekt. Nu LinkedIn meer inzet op bedrijfspagina’s is het een must om je pagina te professionaliseren.

De omslagfoto/banner is een fantastisch communicatiemiddel met daarin de huisstijl van het bedrijf verwerkt. Communiceer je USP of opkomende events, en vermeld contactgegevens (!) in de banner. De banner heeft een formaat van 1.128 x 191 pixels.

 
 

Het info gedeelte van de LinkedIn Bedrijfspagina

In 2023 wordt dit onderdeel belangrijker omdat je met SEO tekst beter vindbaar bent met de bedrijfspagina. Schrijf deze tekst met de klant in gedachten, gebruik niet alleen zoekwoorden, maar ook synoniemen (zoekt de doelgroep bijvoorbeeld op ‘boekhouder’ of op ‘accountant’?). Het info gedeelte geeft aan wat de organisatie doet en voor wie. Wat lost de organisatie op en hoe ben je bereikbaar. Ik raad je aan om ook in het infogedeelte de contactgegevens te vermelden zodat lezers er niet naar hoeven te zoeken elders in de bedrijfspagina.

Meer dan 60% van GenZ zoekt niet via Google (volgens onderzoek van Google) maar via de socials! Dit gedrag zie je overigens bij meer en meer social media gebruikers. Is jullie bedrijf goed zichtbaar en vindbaar binnen LinkedIn, dan ben je top of mind.

 
 

Notificatiebel LinkedIn Bedrijfspagina

De notificatiebel voor bedrijfspagina’s is uitgerold eind 2022, en zal in 2023 een belangrijk onderdeel in je LinkedIn Strategie zijn. Nodig volgers uit om de Notificatiebel aan te zetten wanneer zij de pagina volgen, want door het algoritme zien zij niet alle berichten. Zodra zij de pagina volgen verschijnt er onder de banner een notificatiebel en kunnen zij deze aanzetten.

Vanaf dat moment ontvangt de volger een melding zodra de pagina een bericht plaatst. Uiteraard ook interessant wanneer medewerkers hiervan ook op de hoogte zijn. Neem dat mee in je strategie.

 
 

Medebeheerder van de bedrijfspagina

Beheer de bedrijfspagina niet alleen, maar maak iemand binnen de organisatie medebeheerder. Dit werkt vrij eenvoudig en zorgt ervoor dat je beiden snel op de hoogte bent van wat er op de bedrijfspagina aan comments of leads binnenkomt. Via onderstaande uitleg, lees je hoe je een 2e beheerder toevoegt aan je bedrijfspagina.

Ga naar de bedrijfspagina en tik rechtsboven op Tools Voor Beheerders. Tik daarna op Beheerders Beheren, tik vervolgens op Beheerder Toevoegen. Vul nu de naam in van de persoon die je medebeheerder maakt, je krijgt een pop-up te zien van het LinkedIn Profiel van deze persoon.


Hulp nodig bij je LinkedIn Marketing? Neem contact op voor de mogelijkheden.

  • LinkedIn Marketing - Training en Advies

  • Spreker op Business Events

 

Je las een artikel van Social Monday

Interesse in een LinkedIn training? Neem contact op voor de mogelijkheden en stuur een mail naar info@socialmonday.nl.


 
Mieke LangenhuizenPopulair