Social Media tips voor transportbedrijven op LinkedIn
DE transportwereld is flink in beweging. Maar transportbedrijven (en sowieso B2B!) laat zich te weinig zien op LinkedIN. LinkedIn is bij uitstek het kanaal waar je met content onder de aandacht komt bij je doelgroep. In dit artikel 15 social media tips voor transportbedrijven op LinkedIn.
transportbedrijven oproep Linkedin
Allereerst wil ik de transportbedrijven die meewerkten aan dit artikel, enorm bedanken. Na mijn oproep op LinkedIn, stuurden transportbedrijven foto’s, die ik met hun toestemming mag gebruiken. Zoveel beter dan saaie stockfoto’s. Dank! Klik je op de foto, dan ga je naar hun website.
In dit artikel lees je 15 tips gericht op content voor transportbedrijven op LinkedIn. Wat post je als transportbedrijf, in welke vorm, wat vertel je met welk doel, waarom en voor wie. De laatste 5 social media tips betreft het aantrekken van nieuwe medewerkers.
Geef je doelgroep inzicht in het logistieke proces
Geef klanten en je doelgroep inzicht in de logistieke processen die jullie als transportbedrijf gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld door middel van infographics of een video die de stappen in het transportproces laat zien. Laat delen van het proces zien, hou het kort en snackable, want zo heb je wekelijks een deel uit het proces om in de video uit te lichten. Zie het als een miniserie.
Schrijf samen met Sales de vragen op die klanten stellen m.b.t. dit onderwerp. Als je de vragen van klanten kent, dan maak je inhoudelijk veel betere content, en juist daarmee trek je de doelgroep aan. Ik vind dan ook dat Marketing met Sales op pad moet naar de klant, zodat zij beter begrijpen waar het echt om gaat.
Moedig volgers aan om de notificatiebel op jullie bedrijfspagina aan te zetten.
Zij ontvangen dan een melding zodra jullie iets posten.
Vanwege het algoritme ziet namelijk niet iedereen je berichten.
De notificatiebel uitzetten doe je op dezelfde wijze.
Het bereik van bedrijfspagina’s op LinkedIn is helaas minder dan het bereik van een persoonlijk profiel, hou daar rekening mee wanneer je iets plaatst. Het loont dus zonder meer om vanuit de persoonlijke profielen te posten. Berichten vanuit persoonlijke profielen voelen vaak ‘vertrouwd’ omdat het door een mens geplaatst wordt en niet vanuit een logo.
Onder je profielfoto kun je een video plaatsen. Zeer interessant om dat te doen want daarmee maak je je persoonlijke profiel levendig en menselijk. Via deze link lees je hoe je een video onder je LinkedIn profielfoto plaatst.
2. Vertel over nieuwe technologieën die je expertise onderstrepen
Maak een bericht over nieuwe technologieën die jullie gebruiken om de efficiëntie en betrouwbaarheid van transport te verhogen. Bijvoorbeeld door het gebruik van GPS-tracking of automatische planning van routes. Leg kort uit hoe dat werkt, neem niet aan dat een klant dit allemaal weet. Informeer en prikkel volgers om vragen te stellen.
Doordat volgers vragen in de comments stellen, ‘pikt het algoritme je bericht op’ en genereer je meer views. Vergeet niet om terug te reageren, want dat doe je in real life ook.
Het aantal views (Weergaven) tref je onder ieder bericht dat je post.
3. Help je doelgroep, creëer vertrouwen
Plaats tips over hoe klanten zelf hun lading veilig kunnen vervoeren (ookal bieden jullie deze dienst zelf aan). Door je expertise te tonen creëer je vertrouwen bij de klant, bij je volgers, je lezers, en vooral ook bij connecties van die klant!
Bijvoorbeeld door het gebruik van de juiste verpakking en het vervoeren van gevaarlijke goederen op de meest veilige manier. Iedere vracht heeft specifieke aandacht nodig, leg uit hoe het zit.
Door goed in de huid te kruipen van je klant, zijn je berichten inhoudelijk vele malen sterker, zoals ik bij tip 1 al aangaf. Je begrijpt dan ook dat het geen zin heeft om social media uit te besteden, want een extern bureau begrijpt niet wat er diepgaand bij jullie klant leeft. Het hart van de zaak, de passie, de liefde voor zaak en klant, zit bij jullie, niet bij een extern marketing bureau. Neem dus een medewerker met kennis en expertise aan, zij geven je bedrijf vleugels.
NB: het is volgens de richtlijnen van LinkedIn niet toegestaan dat anderen op jouw persoonlijke profiel inloggen, je profiel kan geblokt of verwijderd worden. Inloggen/posten is wel toegestaan op de bedrijfspagina, maak diegene dan medebeheerder.
4. Laat klanten vertellen, pas Social Proof toe
Post succesverhalen van klanten die jullie hielpen bij het oplossen van logistieke uitdagingen. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van de review als een post. Of omschrijf de klantcase, wat was het probleem, wat was de uitdaging van de klant, en hoe hebben jullie dat opgelost. Prospects herkennen zich in dit probleem, gaan jullie bedrijfspagina volgen, of sturen je een connectieverzoek.
Reviews en aanbevelingen zijn social proof, zij dragen bij aan de geloofwaardigheid
Dit noem je Social Proof, want wat een ander zegt over jullie is geloofwaardig. Ga samen op de foto, want foto’s met mensen doen het op LinkedIn altijd beter dan foto’s zonder mensen.
Tag de ander m.b.v. het apenstaartje @naam zodat de ander een melding krijgt. Dat noem je een Mention, via deze link lees je meer over taggen en mentions. Gevolg meer interactie, meer bereik.
5. Post over de nieuwste ontwikkeling en regelgeving
Post branchenieuws en ontwikkelingen die van belang zijn voor de doelgroep. Neem niet aan dat klant en/of doelgroep op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in jullie branche. Door te posten over deze ontwikkelingen draag je bij aan online vertrouwen. Vertrouwen is nodig om zaken te doen, we doen namelijk geen zaken met bedrijven die we niet vertrouwen.
Dit kan bijvoorbeeld gaan over nieuwe wet- en regelgeving, of veranderingen in de logistieke markt: vanaf 21 augustus 2023 moeten nieuw geregistreerde vrachtwagens een slimme tachograaf type 2 (SMT2) hebben, vertel waarom dat is en wat het voordeel is voor klant en medewerkers.
Onder ieder bericht dat jij plaatst, tref je de statistieken en zie je welke bedrijven met name je bericht bekeken hebben.
6. Hoe plan je het vervoer tijdens drukke periodes
Post praktische tips voor klanten/doelgroep over hoe ze hun vrachten kunnen optimaliseren en daarmee kosten kunnen besparen. Bijvoorbeeld door het bundelen van vervoersopdrachten of hoe te plannen van vervoer tijdens drukkere dagen. Maak een top 10 want mensen zijn dol op afvinklijstjes.
het delen van een bericht heeft minder bereik, plaats native content
Het delen van andermans social media berichten heeft veel minder bereik, plaats echt zelf het bericht. Dat noem je native content. Plaats dus een native video, in plaats van een link naar YouTube want met native video genereer je meer bereik.
Let wel op dat je voor de muziek onder je video een licentieovereenkomst hebt want op muziek zit auteursrecht. Via deze link lees je meer over muziekrechten op LinkedIn.
Zie je een video en volg je de pagina; als volger van een bedrijfspagina kun jij connecties uitnodigen om een bedrijfspagina te volgen.
Je hoeft daarvoor geen beheerder van de pagina te zijn.
Interessant om connecties uit te nodigen voor relaties waar jullie graag mee samenwerken. Een win-win.
Overigens kijken de meeste mensen social media via de smartphone, daarmee kijken zij dus verticaal. Short video (20 - 60 sec.) zal explosief groeien, ook op LinkedIn! Maak je short video het liefst verticaal want daarmee neem je het volledige scherm in beslag en juist dat maakt veel meer impact op de kijker dan horizontaal beeld (dat maar 1/3 van het scherm in beslag neemt).
7. Niet het eindresultaat, maar de weg ernaar toe
Post over de unieke diensten dat jullie transportbedrijf aanbiedt, zoals de vervoersmogelijkheden voor specifieke goederen of de mogelijkheid om vervoer op maat te organiseren. Welke voorbereidingen moet je treffen voor vervoer op maat, laat het zien in foto’s. Dus niet alleen het eindresultaat (wat de meesten doen), maar onderscheidt je, laat het proces zien want daarmee schep je pas echt vertrouwen. (En zoals ik al eerder zei; we doen alleen zaken met mensen die we vertrouwen.)
Transport met uitzonderlijke afmeting, hoe regel je de ontheffing, wie doet dat op kantoor (+foto), vertel daarover. Wat doe je als er tijdens de rit tóch hindernissen zijn, welke diensten bieden dan hulp.
Wellicht hebben jullie deze hindernis zelfs al ooit meegemaakt, laat zien hoe dat eruit zag en hoe het opgelost is. Breng de mensen in beeld die deze uitdagende klus in de avonduren klaarden, terwijl ze eigenlijk een verjaardag hadden; maak het menselijk :-)
8. Vervoer per water, spoor, land en lucht
Geef kennis over de verschillende vervoersmodaliteiten die jullie bedrijf aanbiedt, zoals wegtransport, spoorvervoer of luchtvracht, en de voordelen van elke modaliteit. Hoe werkt dat nu wanneer de vracht vanaf het spoor overgaat naar vervoer op de weg, welke partijen zijn daar bij betrokken.
Maak een timelapse van zo’n transport, neem de kijker mee in dat proces van spoor naar snelweg, of van water naar vliegbasis. Waar slaapt de chauffeur eigenlijk? Stel vragen aan je lezers, wat zouden zij graag willen vragen aan deze chauffeurs?
Oss is zo’n unieke locatie waar vervoer over water, spoor en land bij elkaar komt, met een rechtstreekse verbinding naar de haven van Rotterdam.
9. Milieubescherming, duurzaamheid en het waarom
Geef je doelgroep inzicht in de duurzaamheid van het vervoersproces, bijvoorbeeld door het posten van informatie over hoe jullie transportbedrijf bijdraagt aan milieubescherming of het gebruik van duurzame vervoersmethoden. Neem niet aan dat iedereen dat intern of extern weet.
Leg uit waarom je juist voor deze oplossing koos en wat raakt je persoonlijk in deze duurzaamheidsstappen. Wellicht neemt je dochter/zoon het bedrijf over, doe je het voor hen, doe je het voor de aardbol, licht het toe.
Werk je Lean en Green? Lean & Green: de naam van een CO₂-reductieprogramma voor de logistieke sector. Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit? Wat heb je gedaan om dat te implementeren? Welke maatregelingen heb je genomen? Leg uit wat dat doet met het rijgedrag van chauffeurs, want daarmee creëer je respect en vertrouwen. Niet alleen voor de doelgroep, maar zelfs voor de leek.
10. Know-Like-Trust
Plaats leerzame artikelen over de transportindustrie, zoals onderzoeken, whitepapers of blogs. Ik zie veel B2B bedrijven die deze kans niet grijpen. Maar hoe kan ik je transportbedrijf leren kennen, als ik je niet eens zie?! Know-Like-Trust.
Post je kennis niet alleen op LinkedIn, maar ook op de website want daarmee toon je je expertise en ben je beter vindbaar in Google. Van al deze tips kun je uitgebreide artikelen of blogs schrijven waarmee je het vertrouwen krijgt van je doelgroep. Maak van je website geen glad verkooppraatje, maar beantwoord de vragen die je doelgroep over transport heeft.
know - like - trust: bereik het met inhoudelijke behulpzame content
Op LinkedIn is het schrijven van een artikel, vergelijkbaar met het schrijven van een blog op de website. Verwerk in het artikel de zoekwoorden waarop jullie gevonden willen worden, want LinkedIn is net als Google een zoekmachine. In het artikel kun je anderen taggen (@naam) en een link plaatsen naar jullie website. De link is klikbaar in een artikel (goed voor linkbuilding), de getagde persoon krijgt een melding.
11. Berichten over carrièremogelijkheden
Post informatie over de carrièremogelijkheden binnen jullie transportbedrijf, zoals de verschillende functies die beschikbaar zijn, de opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden en de doorgroeimogelijkheden.
Post geen kant en klare saaie vacatureteksten op LinkedIn, post ook geen simpele linkjes naar de vacature, maar laat zien d.m.v. foto en video wat deze persoon gaat doen en wie de collega’s zijn.
Laat medewerkers vertellen over deze functie, want dat is geloofwaardig, en uiteindelijk worden huidige medewerkers er zelf ook beter van omdat vacatures sneller ingevuld worden.
12. Ervaringen van huidige medewerkers
Plaats verhalen van huidige medewerkers over hun ervaringen binnen het bedrijf, zoals hun dagelijkse taken, hun groei en ontwikkeling en waarom zij trots zijn op hun werk. Waarom komen zij iedere ochtend hun bed uit om bij het transportbedrijf te werken?
Jubilaris in dienst? Post erover, maar dan alsjeblief niet met een standaard taart en bos bloemen (!), nee, vertel waaróm deze persoon al zo lang bij jullie werkt. Wat hebben jullie meegemaakt, welke extra studies heeft zij/hij via jullie gevolgd, hoe is het gezin betrokken bij het werk, welke anekdotes zijn er te vertellen, maak het persoonlijk (dat is overigens iets anders dan privé).
De transportwereld heeft een flinke community met enorm veel gedreven en enthousiaste fans, dat start vaak al in de wieg!
13. De cultuur en waarden van het transportbedrijf
Post informatie over de cultuur en waarden van jullie transportbedrijf, zoals hoe teamwork, innovatie en respect centraal staan en hoe deze waarden zich uiten in de dagelijkse werkomgeving. Dit zijn belangrijke onderdelen om een specifieke doelgroep aan te trekken zodat er meer diversiteit komt in de organisatie. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat gemengde teams beter presteren.
Maak contact opnemen laagdrempelig, laat ze reageren via WhatsApp of via een LinkedIn inmail bericht. Een foto met mensen in beeld, bijvoorbeeld op de laad- losplaats zorgt voor veel meer zichtbaarheid van dat bericht, meer views.
14. De voordelen van werken bij een transportbedrijf
Wat zijn de voordelen die jullie transportbedrijf biedt voor medewerkers, zoals flexibele werktijden, een goede work-life balans, een goede pensioenregeling en verlofregelingen. Vaak blijft het bij opsommingen, maar ook hier weer geldt, laat het zien in een LinkedIn bericht. Hoe ervaren huidige medewerkers de flexibele werktijden, hoe fijn is het dat zij eerst hun kind naar school kunnen brengen omdat er bijvoorbeeld nog geen plek is bij de voorschoolse opvang.
Of welke inspraak krijg je als chauffeur bij het bepalen van de stoel in je truck, en leg uit waarom dat zo belangrijk is voor een chauffeur.
Voeg gerelateerde hashtags toe aan je LinkedIn bericht. Niet midden in de tekst want dat leest niet prettig, zet de hashtags helemaal onderin, 3-5 is voldoende. De hashtag #leuk zegt niets, kies liever #transport #logistiek De hashtag Transport heeft meer dan 109.437 volgers. Via deze link lees je meer over hashtags op LinkedIn.
15. Hoe trek je nieuwe medewerkers in de transportsector aan
Geef potentiële medewerkers de mogelijkheid om in contact te komen met huidige medewerkers, bijvoorbeeld via een LinkedIn Live Stream kennismakingsavond. Of organiseer een banenmarkt of open dag i.c.m. een LinkedIn Live Stream. Toegang tot LinkedIn Live krijg je eenvoudig met een Creator Profiel. Via deze link lees je meer over een LinkedIn Creator Profiel.
Post wekelijks over de banenmarkt/open dag, trek hiermee de aandacht op LinkedIn in aanloop op die Live Stream. Online hebben mensen soms wel 21 contactmomenten nodig voordat zij overgaan tot actie.
Maak sowieso altijd een evenement aan op LinkedIn, want dat is beter voor de vindbaarheid van jullie evenement. Nodig vervolgens mensen uit met de ‘Uitnodigen’ button. Via deze link lees je hoe je op LinkedIn een evenement aanmaakt.
Tot slot
Zoals ik al eerder aangaf kunnen (en moeten) transportbedrijven véél zichtbaarder zijn op LinkedIn. In de B2B markt zie je dat bedrijven soms zelfs compleet onzichtbaar zijn. Maar hoe kan je doelgroep jullie leren kennen als zij je niet zien? KNOW-LIKE-TRUST!
Start vandaag nog met zichtbaar zijn, doe dat consistent, en je gaat zien dat het niet alleen meer views oplevert, maar ook leads, nieuwe medewerkers en heel veel begrip, respect en vertrouwen. Pak je podium!
Hulp nodig bij je LinkedIn Marketing? Neem contact op voor de mogelijkheden.
LinkedIn Marketing - Training en Advies
Spreker op Business Events